Πριν από κάποιο διάστημα, τα ΕΛΤΑ έδιναν «μάχη» μήνα με τον μήνα για την καταβολή της μισθοδοσίας του προσωπικού. Όπως φαίνεται, η περίοδος αυτή πέρασε ανεπιστρεπτί.
Του Φώτη Φωτεινού
Τα ΕΛΤΑ ατενίζουν πλέον με μεγαλύτερη αισιοδοξία το μέλλον, καθώς, παρά τη μείωση εσόδων, επιτυγχάνουν λειτουργική κερδοφορία από το τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Οι αιτίες πολλές, με κυριότερη το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου σχεδόν 2.000 εργαζομένων, η οποία ολοκληρώθηκε πέρσι και μέσω αυτής, ο Οργανισμός εξοικονομεί πλέον περί τα 65 εκατ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με εκτιμήσεις.
Παράλληλα, στα τέλη του 2020 επήλθε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 100 εκατ. ευρώ, η οποία καλύφθηκε από το Υπερταμείο, το οποίο απέκτησε το 100% των μετοχών του Οργανισμού.
Επίσης, το ελληνικό δημόσιο προχώρησε στην εκταμίευση αρκετών δεκάδων εκατ. ευρώ για την αποζημίωση των ΕΛΤΑ από την Καθολική Υπηρεσία, δηλαδή για την παροχή ταχυδρομικής εξυπηρέτησης στο πιο απομακρυσμένο σημείο της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, το ελληνικό δημόσιο προέβη στην καταβολή 150 εκατ. ευρώ ως το υπόλοιπο ποσό του επαληθευμένου καθαρού κόστους παροχής της Καθολικής Υπηρεσίας για τις χρήσεις 2013 – 2018, καταβάλλοντας στη συνέχεια κι άλλες δόσεις (30 εκατ. ευρώ) για τις επόμενες χρήσεις.
Ουσιαστικά, τα ΕΛΤΑ με την χρηματοδότηση 100+150+30 εκατ. ευρώ, μεγάλο τμήμα της οποίας διοχετεύτηκε στο πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου, κατάφεραν και παρά την (όχι αμελητέα) πτώση του κύκλου εργασιών, να πετυχαίνουν θετικό EBITDA από το τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο Όμιλος ΕΛΤΑ δύναται να σημειώσει φέτος λειτουργικά κέρδη έως 25 εκατ. ευρώ, εάν δεν επιδεινωθεί περαιτέρω το ενεργειακό και μεταφορικό κόστος.
Σημειώνεται ότι, το 2020, ο κύκλος εργασιών ανήλθε, σε ενοποιημένο επίπεδο, στο ποσό των 318,46 εκατ. ευρώ έναντι 355,64 εκατ. ευρώ το 2019, παρουσιάζοντας μείωση 10,5%. Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών της μητρικής εταιρείας ανήλθε σε 266,49 εκατ. ευρώ έναντι 313,48 εκατ. ευρώ το 2019, μειωμένος κατά 15%.
Τα αποτελέσματα μετά φόρων του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε κέρδη 9,58 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 20,52 εκατ. ευρώ το 2019.
Η μεταβολή οφειλόταν στην αναγνώριση αναβαλλόμενου εσόδου, λόγω της είσπραξης αποζημίωσης Καθολικής Υπηρεσίας για την οποία είχε αναγνωριστεί αναβαλλόμενη φορολογική υποχρέωση.
Εξετάζεται η είσοδος στρατηγικού επενδυτή
Στα ΕΛΤΑ, σε εξέλιξη βρίσκεται η υλοποίηση πενταετούς πλάνου μετασχηματισμού, με στόχο τη βελτίωση της διαλογής αλληλογραφίας και δεμάτων, αλλά και της εμπειρίας του πελάτη μέσα από ψηφιακές λύσεις, εάν και δεν λείπουν τα παράπονα καταναλωτών για τη μείωση του αριθμού καταστημάτων και προσωπικού.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα του ψηφιακού μετασχηματισμού αποτελούν η αύξηση της παραγωγικότητας από την επέκταση των mini robots στο Κέντρο Διαλογής Αττικής και η υλοποίηση marketplace από την ΕΛΤΑ Courier, ενώ το επόμενο διάστημα εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει εμπορικά ο “Ψηφιακός Ταχυδρόμος” και οι “Έξυπνες Θυρίδες”.
Εκτός από την οικονομική και επιχειρησιακή ανασυγκρότηση του Οργανισμού, η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ότι εξετάζει την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα ΕΛΤΑ.
Σημειώνεται ότι, στο συγκεκριμένο πεδίο, η τελευταία απόπειρα για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ αφορούσε τη θυγατρική ΕΛΤΑ Courier και συντελέστηκε πριν από αρκετά χρόνια.
Τότε η ΕΛΤΑ Courier φάνταζε κοντά σε ταχυδρομικό όμιλο της Ευρώπης, εάν και σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες και πριν από μερικά χρόνια διεξήχθησαν κάποιες – ανεπίσημες – συζητήσεις.