Άνοδο της τάξης του 12,2% κατέγραψε η παγκόσμια αγορά ταχυμεταφορών το 2021, σημειώνοντας την υψηλότερη αγοραία αξία της 462.138 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2010, σύμφωνα με το Transport Intelligence.
Της Βάσως Βεγιάζη
Όπως επισημαίνεται, στην έρευνα «Global Express & Small Parcels Market Size & Forecasting 2021-2026» η εν αγορά συνέχισε να σημειώνει διψήφια ποσοστά ανάπτυξης το 2021, ωστόσο υπάρχουν σημάδια επιβράδυνσης εν συγκρίσει με τα επίπεδα του 2020.
Η παγκόσμια αγορά αναμένεται να αναπτυχθεί με βραδύτερο ρυθμό το 2022 (9% σε ετήσια βάση) από ό,τι το 2021, ωστόσο, φτάνοντας σε αξία τα 503.534 εκατ. ευρώ
Αυτή η τάση, σύμφωνα με την έρευνα, συναντάται τόσο στις διεθνείς όσο και στις εγχώριες ταχυμεταφορές, με αμφότερα τα τμήματα να αναμένεται να δουν βραδύτερους μονοψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης το 2022 (Διεθνείς: 8,3% ·και Εγχώριες: 9,1%).
Με τις συνεχιζόμενες μακροοικονομικές τάσεις (πληθωρισμός, πόλεμος στην Ουκρανία, υψηλές τιμές στην ενέργεια, διαταραχές στην εφοδιαστική) να εκτιμάται ότι θα συνεχιστούν, οι προβλέψεις για το 2026 προοιωνίζονται απαισιόδοξες.
Σύμφωνα με το Transport Intelligence, προβλέπεται ότι η παγκόσμια αγορά θα αναπτυχθεί με CAGR 7% τα επόμενα 5 χρόνια έως το 2026. Ειδικότερα, η εγχώρια αγορά προβλέπεται να παρουσιάσει ελαφρώς πιο αργή ανάπτυξη, με CAGR 6,7%, ενώ η διεθνής αγορά αναμένεται να αναπτυχθεί με ελαφρώς ταχύτερους ρυθμούς, με CAGR 8,1%.
Το 2021, έξι στις επτά περιοχές σημείωσαν διψήφια ποσοστά ανάπτυξης. Αναλυτικότερα, Βόρεια Αμερική 12,6%, Ασία-Ειρηνικός 12,4%, Ευρώπη 12,%, Νότια Αμερική 11,2%, Υποσαχάρια Αφρική 11,1%, και Ρωσία, Καύκασος και Κεντρική Ασία 10,2%.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού και Βόρειας Αμερικής ξεπέρασαν την παγκόσμια ανάπτυξη (12,2%), με την Ασία-Ειρηνικό να παραμένει η μεγαλύτερη αγορά.
Η εικόνα στην ευρωπαϊκή αγορά
Η αγορά ταχυμεταφορών της Ευρώπης αυξήθηκε κατά 12% σε ετήσια βάση το 2021 και, παρά την ελαφρώς ασθενέστερη ανάπτυξη σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο, η αγορά παραμένει η 3η μεγαλύτερη σε αξία και σε όγκο, αντιπροσωπεύοντας το 21,7% της παγκόσμιας αγοράς, με αξία που φτάνει τα 100.210,6 εκατ. ευρώ.
Μετά από μια από τις βαθύτερες υφέσεις που έχουν καταγραφεί το 2020, η Ευρώπη γνώρισε μια ισχυρή οικονομική ανάκαμψη το 2021, με το ευρωπαϊκό ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 5,9% σύμφωνα με το ΔΝΤ.
Ωστόσο, η οικονομική ανάπτυξη ήταν δυσανάλογη στις προηγμένες οικονομίες. Η Γαλλία, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο κατέγραψαν ισχυρή αύξηση του ΑΕΠ, ενώ η Γερμανία σημείωσε προβλήματα εξαιτίας του ταλαιπωρημένου βιομηχανικού τομέα της.
Οι προβλέψεις για το 2022 και το 2026
Η αγορά της Ευρώπης προβλέπεται να αναπτυχθεί με βραδύτερο ρυθμό έναντι του παγκόσμιου μέσου όρου (9% σε ετήσια βάση) τόσο το 2022 (7,3%) όσο και το 2026 (CAGR 5,6%).
Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι οικονομικές προοπτικές στην ΕΕ κάνουν λόγο για χαμηλότερη ανάπτυξη και υψηλότερο πληθωρισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022.
Η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ τόσο στην ΕΕ όσο και στη ζώνη του ευρώ αναμένεται τώρα σε 2,7% το 2022 και 2,3% το 2023, έναντι 4% και 2,8% (2,7% στη ζώνη του ευρώ), αντίστοιχα, στις χειμερινές ενδιάμεσες προβλέψεις του 2022.
Ο πληθωρισμός αναμένεται να εκτιναχθεί πάνω από 6% τόσο στην ΕΕ όσο και στη ζώνη του ευρώ το 2022, με ορισμένες χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης να είναι πιθανό να δουν διψήφιες αυξήσεις τιμών εντός του έτους.
«Οι χαμηλότερες προβλέψεις για την ανάπτυξη και οι υψηλότερες προοπτικές για τον πληθωρισμό προκλήθηκαν από την ενεργειακή κρίση που προκλήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία με τη σειρά της έχει διαταράξει περαιτέρω τις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Αν και οι χώρες σε όλη την Ευρώπη γνώρισαν γενικά ισχυρή ανάκαμψη κατά τη διάρκεια του 2021, η εισβολή της Ρωσίας έθεσε την οικονομία σε αμφισβήτηση», καταλήγει το Transport Intelligence.