Παρά την συνεχιζόμενη και αναμενόμενη μείωση του εσωτερικού τουρισμού, τα επόμενα χρόνια οι ακτοπλόοι (ΣΕΕΝ) διαβλέπουν σταθεροποίηση της επιβατικής κίνησης, με πιθανότητα οριακών αυξήσεων, εξαιτίας της ανοδικής πορείας των τουριστών από το εξωτερικό.
Αυτό ανέφεραν, σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, τα μέλη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλία (ΣΕΕΝ).
Όσον αφορά το σύνολο της επιβατικής κίνησης αυξήθηκε μόλις κατά 1%, το 2016, σε σύγκριση με το 2015.
«Παρά τη σταθεροποίηση της κίνησης δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η κίνηση, σε σύγκριση με το 2009 είναι μειωμένη κατά 3.300.000 περίπου επιβάτες», σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μ. Σακέλλης.
Υπενθυμίζεται ότι, από το 2009 μέχρι το 2015, η κίνηση ακολούθησε την πτώση του ΑΕΠ με απώλεια 18.500.000 συνολικά επιβατών και 4.400.000 οχημάτων.
Σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη «το 2015 και 2016 μεγάλος αριθμός μεταναστών που ξεπερνούν τις 800.000 μετακινήθηκε από τα νησιά του Β. Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, πλην όμως μειώθηκε σημαντικά η τουριστική κίνηση στα νησιά τα οποία επλήγησαν από το μεταναστευτικό».
Έντονος ο ανταγωνισμός από τους αερομεταφορείς
Το 2016, σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ, έγινε αισθητός περισσότερο από κάθε άλλη φορά ο ανταγωνισμός μεταξύ θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών.
«Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οι θαλάσσιες και οι αεροπορικές μεταφορές αποτελούν μεν ξεχωριστές ανεξάρτητες υπηρεσίες, αλλά λειτουργούν εναλλάξιμα και ανταγωνιστικά, καθώς απευθύνονται στο ίδιο επιβατικό κοινό και ανταγωνίζονται άμεσα στους προορισμούς και αγορές που εξυπηρετούν και οι δύο», επισημαίνει ο Σύνδεσμος.
Προβληματισμός από την άνοδο καυσίμων
Το 2016 οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν κατά 15% (HFO) και 18% (GOIL), γεγονός στο οποίο αποδίδουν οι ακτοπλόοι τα θετικότερα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών.
Ωστόσο, το 2017 ξεκίνησε με σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Η μέση τιμή των καυσίμων την περίοδο ΙΑΝ-ΦΕΒ είναι διπλάσια της αντίστοιχης του 2016, γεγονός ιδιαίτερα ανησυχητικό.
Δρομολόγια Αδριατικής
Παρά τη μεγάλη κατά 25% περίπου αύξηση των δρομολογίων, η επιβατική κίνηση στην Αδριατική παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα, ενώ παρουσιάστηκε αύξηση 10% στη διακίνηση επιβατικών οχημάτων και αύξηση 3,6% στη διακίνηση φορτηγών αυτοκινήτων.
Νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί – νέες ναυπηγήσεις
Όπως είναι γνωστό, έχει αποφασιστεί η κατανάλωση καυσίμων περιεκτικότητας σε θείο 0,5% από το 2020.
«Ιδιαίτερα με την αυξητική πορεία του κόστους των καυσίμων και εάν αυτή συνεχιστεί, η κατανάλωση του νέου καυσίμου θα είναι απαγορευτική, ενώ οι εναλλακτικές λύσεις, όπως η κατανάλωση LNG ή η τοποθέτηση Scrubbers παρουσιάζουν τεχνικά προβλήματα και σημαντικά αυξημένο κόστος επενδύσεων.
Σχετικά με τη δυνατότητα τροφοδοσίας LNG διαπιστώνουμε ανεπάρκεια υποδομών και αδυναμία πρόβλεψης και υπολογισμού του τελικού κόστους.
Άλλα θέματα είναι ο κανονισμός MRV με εφαρμογή από το 2018, ο δείκτης EEDI από το 2020 καθώς και θέματα που αφορούν στο θαλάσσιο έρμα από το 2017 και την ευστάθεια από το 2020», επισημαίνει ο Σύνδεσμος.
Επίσης, την επόμενη δεκαετία θα υπάρξει ανάγκη σταδιακής ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου.
«Οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, αλλά και η έλλειψη στη διεθνή αγορά κατάλληλων πλοίων για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες θα μας οδηγήσει στην ναυπήγηση νέων πλοίων.
Η ναυπηγική μας βιομηχανία πρέπει να είναι έτοιμη. Επίσης πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για την κάλυψη των αναγκών από τα ελληνικά ναυπηγεία. Στην ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου την περίοδο 1995 – 2015 η ναυπηγική μας βιομηχανία ήταν απούσα.
Υπολογίζουμε ότι την περίοδο που προαναφέραμε οι εταιρείες ναυπήγησαν περισσότερα από 46 πλοία αξίας μεγαλύτερης των 4 δις. Από αυτά μόνο δυο ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα με παραγγελίες πριν το 2000.
Είναι πράγματι κρίμα να χαθεί μια δεύτερη ευκαιρία όταν μάλιστα έχουμε αποδείξει ότι υπάρχει η τεχνογνωσία και η βούληση εκ μέρους των εταιρειών μας», υπογραμμίζει ο Σύνδεσμος.