Η παράδοση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε διάφορες πτυχές του εμπορίου. Η βιωσιμότητα γίνεται ολοένα και πιο σημαντική για τους ευρωπαίους καταναλωτές, ενώ η αξιοπιστία του παρόχου στο κομμάτι των παραδόσεων βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Τα παραπάνω αναλύει νέα μελέτη της DHL eCommerce, όπου ερευνήθηκαν 5.000 online αγοραστές από συνολικά 9 χώρες σε ολόκληρη την Ευρώπη, με στόχο να κατανοηθούν βαθύτερα οι αγοραστικές τους συνήθειες στο διαδίκτυο.
Η μελέτη παρέχει πληροφορίες για τα κανάλια από τα οποία προτιμούν να ψωνίζουν οι Ευρωπαίοι, τι είναι σημαντικό για αυτούς στην παρουσίαση των προϊόντων, καθώς και τη δομή του ηλεκτρονικού καταστήματος και πώς θα ήθελαν να πληρώσουν.
Οι online καταναλωτές θέλουν να γίνουν “πράσινοι”
Η βιωσιμότητα δεν αποτελεί πλέον αμελητέο παράγοντα, καθώς το 53% των e-commerce καταναλωτών σε όλη την Ευρώπη θέλουν οι online λιανοπωλητές να γίνουν πιο βιώσιμοι, συμπεριλαμβανομένης της παράδοσης και της συσκευασίας.
Πάνω από το 1/5 των Σουηδών αγοραστών δήλωσαν ότι θα πλήρωναν περισσότερα για παραδόσεις φιλικές προς το περιβάλλον. Επίσης, το 58% των ευρωπαίων αγοραστών είναι πρόθυμοι να περιμένουν περισσότερο για την παράδοσή τους, εάν αυτό σημαίνει ότι είναι πιο βιώσιμη, ακόμη και αν είναι διαθέσιμη η παράδοση την ίδια ή την επόμενη ημέρα.
Κατά συνέπεια, αναφέρει η έρευνα, αξίζει να δοθεί προσοχή στους στόχους βιωσιμότητας και στον πάροχο υπηρεσιών logistics κατά την επιλογή του.
Βολικές παραδόσεις και δωρεάν επιστροφές
Οι Ευρωπαίοι αγοραστές σήμερα έχουν υψηλές προσδοκίες αναφορικά με την απρόσκοπτη, άνετη εμπειρία παράδοσης και επιστροφών. Η προσφορά των σωστών επιλογών παράδοσης είναι απαραίτητη για την προσέλκυση πελατών, μεταξύ άλλων.
Στην πραγματικότητα, το 93% των ευρωπαίων αγοραστών λέει ότι το πού ψωνίζουν στο διαδίκτυο επηρεάζεται από τις επιλογές παράδοσης που προσφέρονται στο ταμείο. Όπως τονίζεται, τουλάχιστον το 75% των καταναλωτών σε Ισπανία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο δήλωσαν ότι έχουν εγκαταλείψει το καλάθι αγορών τους, επειδή η προτιμώμενη επιλογή παράδοσης δεν ήταν διαθέσιμη. Στην Αυστρία, ο αριθμός ήταν ακόμη υψηλότερος στο 85%.
Επίσης, ο πάροχος υπηρεσιών logistics διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο. Το 41% των ευρωπαίων αγοραστών δήλωσε ότι δεν θα αγοράσει καθόλου από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα εάν δεν είναι ευχαριστημένο με τον πάροχο παράδοσης που συνεργάζεται.
Η απόκτηση ενός αξιόπιστου συνεργάτη στο κομμάτι των παραδόσεων συμβάλλει στη μετατροπή των ενδιαφερόντων browsers σε αγοραστές και εγγυάται την ικανοποίηση των πελατών. Ενώ οι περισσότεροι θέλουν οι αγορές τους να παραδίδονται απευθείας στην κατοικία τους, οι παραδόσεις άνευ επίβλεψης σε πρατήρια καυσίμων και θυρίδες δεμάτων γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς.
Επίσης, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν οι επιστροφές. Για ορισμένους καταναλωτές, το να πρέπει να πληρώσουν για τις επιστροφές είναι σημαντικός παράγοντος. Περίπου οι μισοί δυνητικοί ευρωπαίοι πελάτες θα απέκλειαν να αγοράσουν από ένα e-commerce κατάστημα εάν δεν πρόσφερε δωρεάν επιστροφές.
Για να αποφευχθούν οι αντιφάσεις με τις απαιτήσεις για περισσότερη βιωσιμότητα, μια αποτελεσματική και βιώσιμη ιδέα επιστροφής, σύμφωνα με την έρευνα, είναι εξίσου σημαντική με την “πράσινη” παράδοση. Το 81% των αγοραστών θα προτιμούσε να συμπεριληφθεί μια ετικέτα επιστροφής στο δέμα τους αντί να πρέπει να εκτυπώσουν οι ίδιοι.
Γερμανία και Ην. Βασίλειο οι Top χώρες διασυνοριακών αγορών
Πάνω από τα 2/3 των ευρωπαίων καταναλωτών πραγματοποιούν τουλάχιστον μία διασυνοριακή αγορά το μήνα. Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι συγκεκριμένα προϊόντα και μάρκες δεν είναι διαθέσιμα στη χώρα καταγωγής του αγοραστή (45%), ενώ το 33% αναφέρει τις χαμηλότερες τιμές ως λόγο για διεθνείς αγορές.
Με τους καταναλωτές να ανησυχούν για τα έξοδα τελωνείου, τις δύσκολες πολιτικές επιστροφής και τους εκτεταμένους χρόνους παράδοσης όταν αγοράζουν από το εξωτερικό, αναζητούν ασφαλείς και αξιόπιστες εταιρείες παράδοσης που μπορούν να διασφαλίζουν αξιόπιστα logistics.
Επί του παρόντος, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο είναι οι πιο δημοφιλείς χώρες προέλευσης για διασυνοριακές αγορές. Τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι e-λιανοπωλητές λόγω Brexit έχουν κάνει τους Βρετανούς καταναλωτές πιο εσωστρεφείς, προτιμούν να αγοράζουν τοπικά και πιθανώς να αισθάνονται λιγότερο συνδεδεμένοι με την ηπειρωτική Ευρώπη.
Συνολικά, η τάση είναι αντίθετη από το αποτέλεσμα του Brexit, με το 20% των ευρωπαίων καταναλωτών να σκοπεύουν να αυξήσουν τις διεθνείς αγορές το 2023.
Χάσμα στις προτιμήσεις πληρωμής
Όπως επισημαίνεται, σε γενικές γραμμές, τα ποσοστά του online shopping αυξάνονται σταθερά στην Ευρώπη, με τις πιο απότομες αυξήσεις να παρατηρούνται στους μεγαλύτερης ηλικίας καταναλωτές.
Το ποσοστό των Baby Boomer e-αγοραστών στη Γερμανία έχει αυξηθεί κατά 33% από το 2018, με την πανδημία να λειτουργεί ως καταλύτης.
Ενώ οι νεότερες γενιές εξακολουθούν να κάνουν το μεγαλύτερο μέρος των διαδικτυακών αγορών, το χάσμα μεταξύ νέων και μεγαλύτερων σε ηλικία μειώνεται σταθερά.
Σημαντικές διαφορές μεταξύ νέων και μεγαλύτερων μπορούν να φανούν σχετικά με τις προτιμήσεις πληρωμής, καθώς οι νεότερες γενιές διστάζουν να χρησιμοποιήσουν πιστωτικές κάρτες και στρέφονται στις επιλογές πληρωμής «αγοράστε τώρα πληρώστε αργότερα» (buy now pay later) για να πραγματοποιήσουν μεγάλες αγορές.
Ωστόσο, η πιο δημοφιλής μέθοδος πληρωμής σε όλες τις ηλικιακές ομάδες παραμένει η πιστωτική ή η χρεωστική κάρτα. Αρκετές χώρες έχουν ιδιορρυθμίες πληρωμής, καθώς τόσο στη Σουηδία όσο και στη Γερμανία, περίπου το 20% των αγοραστών θέλουν να λάβουν τιμολόγιο. Στην Πολωνία, το 29% θέλει να πληρώσει με τραπεζικό έμβασμα, και στην Τσεχία σχεδόν το 20% θέλει πληρώσει με αντικαταβολή.
Η “ταυτότητα” της έρευνας
Να σημειωθεί ότι, η DHL Online Shopper Survey 2022 πραγματοποιήθηκε από την DHL eCommerce Solutions και παρέχει πληροφορίες για τη διεθνή βιομηχανία ηλεκτρονικού εμπορίου, τις συγκεκριμένες αγορές και τις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Η DHL έκανε τη μελέτη για να κατανοήσει καλύτερα τις συνήθειες αγορών των ευρωπαίων καταναλωτών στο διαδίκτυο.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο α’ εξάμηνο του 2022 σε εννέα ευρωπαϊκές αγορές (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία, Σουηδία, Πολωνία, Ολλανδία, Τσεχία και Αυστρία) και έλαβαν μέρος 5.000 συμμετέχοντες που συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο διαδικτυακά.