Η IRU και τα μέλη της από την Ουκρανία και επτά γειτονικές χώρες ζητούν από την Κομισιόν να δώσει προτεραιότητα στα φορτηγά με δελτία TIR, ώστε να αποφευχθούν οι μεγάλες ουρές στα σύνορα και να ενισχυθούν οι εμπορευματικές ροές μεταξύ Ουκρανίας και ΕΕ.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αξιοσημείωτο είναι, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Οδικών Μεταφορών, ότι οι ουρές φορτηγών στα σύνορα μεταξύ Ουκρανίας και των γειτονικών της ευρωπαϊκών χωρών ξεπερνούν συχνά τα 40 χλμ.!
Πέρα από το γεγονός ότι «ασκούν τεράστια πίεση στους οδηγούς που μπορούν να παραμείνουν κολλημένοι για μέρες, συχνά χωρίς βασικές εγκαταστάσεις, και το κουρασμένο προσωπικό στα σύνορα και τα τελωνεία», σύμφωνα με την IRU τα μποτιλιαρίσματα περιορίζουν σοβαρά τη διασυνοριακή ροή εμπορευμάτων μεταξύ Ουκρανίας και ΕΕ, ιδίως των γεωργικών προϊόντων.
Για το λόγο αυτό, η IRU και οι εθνικές ενώσεις-μέλη της από Ουγγαρία, Λιθουανία, Μολδαβία, Πολωνία, Ρουμανία, Σερβία, Σλοβακία και Ουκρανία απέστειλαν επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen, ζητώντας της τη δημιουργία ασφαλών λωρίδων διέλευσης στα σύνορα κατά προτεραιότητα για φορτηγά με σύστημα TIR που εισέρχονται στην ΕΕ.
Σε δηλώσεις του, ο γενικός γραμματέας της IRU Umberto de Pretto ανέφερε: «Δίνοντας προτεραιότητα στην κυκλοφορία TIR, ο αριθμός των φορτηγών που θα μπορούσαν να μεταφέρουν εμπορεύματα από την Ουκρανία στην ΕΕ μπορεί να αυξηθεί κατά 2 έως 3 φορές. Αυτό θα έκανε τεράστια διαφορά στις εμπορευματικές ροές μεταξύ της κατεστραμμένης από τον πόλεμο Ουκρανίας και της υπόλοιπης ΕΕ, ενώ θα ελάφρυνε το βάρος των ταλαιπωρημένων οδηγών και των εργαζομένων στα σύνορα και στα τελωνεία».
Να σημειωθεί ότι, οι μεταφορές με δελτία TIR επιθεωρούνται και σφραγίζονται από το τελωνείο στο σημείο αναχώρησης και επιθεωρούνται εκ νέου μόνο από το τελωνείο στον τελικό προορισμό. Μαζί με τις πληροφορίες των eTIR και της τελωνειακής διασάφησης που αποστέλλονται εκ των προτέρων, τα φορτηγά με TIR μπορούν να διασχίζουν τα σύνορα χωρίς πρόσθετους ελέγχους, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν τη διαχείριση κινδύνου και πόρων των συνοριακών αρχών. Οι λωρίδες προτεραιότητας TIR θα πρέπει επίσης να διαχειρίζονται υγειονομικούς, φυτοϋγειονομικούς και άλλους ελέγχους.
Όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, καθώς και η Ουκρανία, η Μολδαβία και άλλες βαλκανικές χώρες, είναι συμβαλλόμενα μέρη της Σύμβασης TIR του ΟΗΕ. Χιλιάδες μεταφορείς σε αυτές τις χώρες είναι εξουσιοδοτημένοι χρήστες του TIR και χρησιμοποιούν το σύστημα σε καθημερινή βάση, παρά την τρέχουσα απουσία λωρίδων προτεραιότητας για φορτηγά TIR.