H εικόνα των καθυστερήσεων το φετινό καλοκαίρι στα ελληνικά αεροδρόμια ήταν σαφώς καλύτερη από ότι στα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
Αρκετοί υποστηρίζουν ότι αυτό συνέβη, διότι τα εγχώρια αεροδρόμια, αερομεταφορείς και φορείς επίγειας εξυπηρέτησης διατήρησαν ικανό εργασιακό δυναμικό το 2021, με αποτέλεσμα το 2022 να τους «βρει» προετοιμασμένους.
Ωστόσο, δεν ήταν η μοναδική αιτία. Η καλύτερη εικόνα οφείλεται και στο bonus που θέσπισε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το υπουργείο Οικονομικών οριοθέτησαν το «Κίνητρο εκπλήρωσης στοχοθεσίας Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας ετών 2022 και 2023».
Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, προκαλείται δαπάνη, ύψους 9 εκατ. ευρώ ετησίως, η οποία καλύπτεται από τα Τέλη Αεροναυτιλίας (Τέλη διαδρομής) που αποδίδονται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol) και πιστώνονται στον ειδικό λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος για τον σκοπό αυτό.
Το περιεχόμενο της απόφασης
Ειδικότερα, αποφασίστηκαν, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
-Ενάμιση (1,5) ευρώ ανά μονάδα εξυπηρέτησης διαδρομής διατίθεται ετησίως αποκλειστικά για την αποζημίωση των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, οι οποίοι κατέχουν και ασκούν ειδικότητα, μεταξύ άλλων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό 2015/340, με σκοπό την ενίσχυση του συστήματος, την αύξηση της αποδοτικότητας και την αντιμετώπιση της έντονης εποχικότητας στην εναέρια κυκλοφορία.
-Προϋπόθεση για την καταβολή του ως άνω ποσού αποτελεί η σύσταση συνεργείου υπεραπόδοσης εναέριας κυκλοφορίας από την ΥΠΑ, κατ’ έτος, με σκοπό την ενίσχυση του συστήματος, την αύξηση της αποδοτικότητας και την αντιμετώπιση της έντονης εποχικότητας στην εναέρια κυκλοφορία, η συμμετοχή των ΕΕΚ σε αυτά, καθώς και η πλήρης ή μερική εκπλήρωση από τη Γενική Διεύθυνση Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας της ΥΠΑ των ετήσιων υποβληθέντων στο «Προσχέδιο Εθνικού Σχεδίου Επιδόσεων» στόχων που αφορούν αποκλειστικά στις καθυστερήσεις και σχετίζονται με τον έλεγχο εναέριας λυκλοφορίας (ATC Capacity, ATC Staffing) για τη χρονική περίοδο αναφοράς 1η Μαρτίου – 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους.
-Για την επίτευξη συγκεκριμένων χωρητικοτήτων, καθώς και την κάλυψη στελέχωσης των μονάδων προβλέπεται, ειδικά για το 2023, η κατάρτιση, ως την 28/2, συγκεκριμένου σχεδίου διάθεσης του προσωπικού μέσω μετακινήσεων, με τη συνεργασία όλων των επιχειρησιακών διευθύνσεων.
Η κίνηση στο 11μηνο
Σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ, την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου καταγράφηκαν 20,8 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ξεπερνώντας οριακά τα επίπεδα του 2019, παρουσιάζοντας οριακή αύξηση κατά +0,8%/+74 χιλ. αφίξεις.
Μάλιστα, όλες οι γεωγραφικές ενότητες κατέγραψαν αύξηση στο 11μηνο του 2022, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στα αεροδρόμια των Δωδεκανήσων ανήλθαν σε 3,8 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 267 χιλ./7,6%.
Στις Κυκλάδες σημειώθηκαν 1,4 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση 395 χιλ./39,8%.
Στη γεωγραφική ενότητα της Κρήτης, όπου οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 4,7 εκατ., σημειώθηκε αύξηση κατά 256 χιλ./5,8%.
Τέλος, στη γεωγραφική ενότητα των Ιόνιων Νήσων καταγράφηκε αύξηση 374 χιλ./12,7% και καταγράφηκαν 3,3 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις.