Οι Κινέζοι επιστρέφουν στο αεροδρόμιο της Αθήνας εν μέσω αβεβαιοτήτων, έπειτα από την έκρηξη των κρουσμάτων Covid – 19 στην Κίνα και την εφαρμογή, από πλευράς ΕΕ, ενεργειών για την αντιμετώπισή της (τεστ 48 ωρών πριν από την αναχώρηση από την Κίνα).
Του Φώτη Φωτεινού
Η έκρηξη της πανδημίας στην Κίνα έρχεται σε μια περίοδο, στην οποία το αεροδρόμιο της Αθήνας, έπειτα από διαπραγματεύσεις ετών, κατάφερε να εγκαινιάσει – δια μέσου της Air China – απευθείας πτήσεις στη Σαγκάη (το πρώτο δρομολόγιο διεξήχθη στις 22 Δεκεμβρίου 2022).
Οι πτήσεις Αθήνα – Σαγκάη διεξάγονται 1 φορά την εβδομάδα, κάθε Πέμπτη, ενώνοντας τα δυο μεγάλα επιχειρηματικά κέντρα της Ελλάδας και της Κίνας.
Για το συγκεκριμένο δρομολόγιο, στελέχη του αεροδρομίου της Αθήνας, αλλά και της εγχώριας τουριστικής / επιχειρηματικής βιομηχανίας διατηρούν υψηλές φιλοδοξίες, λόγω του τεράστιου μεγέθους / δυναμικής της κινεζικής αγοράς.
Η Αθήνα συνδέεται με τη Σαγκάη για πρώτη φορά, με απευθείας πτήσεις από την Air China!
Υποδεχθήκαμε την 1η πτήση #athensairport στις 22/12/22.Welcome #Shanghai ♥ pic.twitter.com/3dKv88yZWm
— Athens Airport (@ATH_airport) December 23, 2022
Παράλληλα, κανονικά διεξάγεται (1 εβδομαδιαίο δρομολόγιο κάθε Τετάρτη) η πτήση Αθήνα – Πεκίνο, η οποία εγκαινιάστηκε στα τέλη του 2017 και διακόπηκε για κάποιο διάστημα στην κορύφωση της πανδημίας.
Η απόφαση για τη διεξαγωγή απευθείας πτήσεων Αθήνα – Πεκίνο προέκυψε από τις αυξανόμενες ανάγκες που δημιουργήθηκαν, καθώς παρουσιάστηκε αύξηση 37,2% μέσα σε τρία χρόνια.
Από 81.701 επιβάτες που διακινήθηκαν, το 2013, από και προς την Κίνα, έφτασαν τις 112.112 το 2016, με αποτέλεσμα τον Σεπτέμβριο του 2017 να πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση.
Το 2022 σηματοδότησε την ανάκαμψη του αεροδρομίου της Αθήνας
Σημαντικό κλείσιμο της «ψαλίδας» σε σχέση με την (ιστορική) χρονιά του 2019, οπότε σημείωσε ρεκόρ επιβατικής κίνησης, κατάφερε να επιτύχει το 2022 το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το 2022 το αεροδρόμιο της Αθήνας διακίνησε σχεδόν 22,7 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας ανάκτηση 88,9% της επιβατικής κίνησης του 2019 (25,57 εκατ.).
Η ανάκτηση της κίνησης σε επίπεδα σχεδόν 89%, σε σχέση με το 2019, ασφαλώς και αποτελεί θετική εξέλιξη, δεδομένου ότι το 2022 η Αθήνα “απώλεσε” αγορές από χώρες όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, η Κίνα, η Λευκορωσία και η Μολδαβία.
Παράλληλα, τους πρώτους μήνες του 2022 ίσχυαν ταξιδιωτικές οδηγίες λόγω της μετάλλαξης Όμικρον, κάτι το οποίο επηρέασε την κίνηση των πρώτων μηνών.
Είναι ενδεικτικό ότι έπειτα από ένα δύσκολο πρώτο τρίμηνο, από τον Απρίλιο και μετά, το αεροδρόμιο της Αθήνας διαπίστωνε μείωση της “ψαλίδας” σε σχέση με το 2019.
Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο η μείωση της κίνησης, με σχέση με το 2019, ανήλθε στο -44,5%, τον Φεβρουάριο στο -37% και τον Μάρτιο στο -28,1%.
Ο Απρίλιος, οπότε ξεκίνησε ουσιαστικά η εντατική ενεργοποίηση των τουριστικών ροών προς την Ελλάδα, έκλεισε με -15,1%, ο Μάιος με -10%, ο Ιούνιος με -6,8%, ο Ιούλιος με -4,8%, ο Αύγουστος με -6,1%, ο Σεπτέμβριος με -3,9%, ο Οκτώβριος μόλις -0,5% και ο Νοέμβριος με -4,9% σε σχέση με το 2019.
Για το 2023 επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία, καθώς τα μηνύματα για τη θερινή περίοδο είναι ενθαρρυντικά.
Ωστόσο, οι αβεβαιότητες παραμένουν, όχι μόνο λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, αλλά και της έκρηξης των κρουσμάτων Covid – 19 στην Κίνα.