Τάσεις ήπιας ανόδου επέδειξε η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου το 2022.
Σύμφωνα με στοιχεία της ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις 8 χώρες της ΕΕ στις οποίες η αγορά αυτοκινήτου σημείωσε άνοδο το 2022 (τα στοιχεία αφορούν στο 11μηνο).
Ειδικότερα, η αγορά αυτοκινήτου σημείωσε άνοδο 3,7% στην Ελλάδα, 17,2% στη Βουλγαρία, 7,1% στην Κύπρο, 0,5% στην Ιρλανδία, 16,4% στη Λετονία, 5,6% στην Πορτογαλία, 7,4% στην Ρουμανία και 3,4% στη Σλοβακία.
Αντίθετα, όλες οι άλλες χώρες σημείωσαν πτώση. Οι μεγάλες αγορές της ΕΕ, όπως η Γερμανία παρουσίασε μείωση 2,4%, η Γαλλία 8,7%, η Ιταλία 11,6% και η Ισπανία 4,4%, με τον μέσο όρο της ΕΕ να ανέρχεται στο -6,1%.
Αρκετές πλέον από τις ταξινομήσεις κατευθύνονται σε εταιρικές πωλήσεις και σε εταιρείες leasing, τάση η οποία ενισχύεται πανευρωπαϊκά
Στην Ελλάδα και στο 11μηνο του έτους ταξινομήθηκαν 98.797 αυτοκίνητα έναντι 95.256 αυτοκινήτων το αντίστοιχο διάστημα του 2021, με τον Νοέμβριο να δίνει ισχυρή ώθηση (+12,6%).
Σε γενικές γραμμές, η πορεία της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου χαρακτηρίστηκε φέτος από διακυμάνσεις, καθώς άλλοι μήνες κινούνταν ανοδικά και άλλοι καθοδικά. Ωστόσο, από τον Αύγουστο και μετά, η αγορά κινήθηκε με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.
Η πορεία της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου (11μηνο 2022)
Χώρα / ταξινομήσεις | 2022 | 2021 | Διαφορά |
Αυστρία | 197.448 | 222.155 | -11,1% |
Κύπρος | 10.851 | 10.130 | 7,1% |
Γαλλία | 1.371.008 | 1.500.886 | -8,7% |
Γερμανία | 2.337.039 | 2.394.502 | -2,4% |
Ελλάδα | 98.797 | 95.256 | 3,7% |
Ιταλία | 1.211.769 | 1.371.308 | -11,6% |
Ισπανία | 739.469 | 773.396 | -4,4% |
Ευρωπαϊκή Ένωση | 8.359.317 | 8.904.430 | -6,1% |
Πηγή: ACEA
Τα προβλήματα στις παραδόσεις παραμένουν, λόγω της μειωμένης παραγωγής, ελλείψει ημιαγωγών και πρώτων υλών, με αποτέλεσμα ο μέσος χρόνος παράδοσης να κυμαίνεται μεταξύ 6 – 8 μήνες (εξαρτάται από το μοντέλο), με αρκετούς εμπόρους / αντιπροσώπους να μην δεσμεύονται ούτε για την τελική τιμή, ούτε για τον χρόνο παράδοσης του οχήματος.
Όπως σχολιάζουν στελέχη της εγχώριας αγοράς «η ζήτηση εξακολουθεί να παραμένει μεγαλύτερη της προσφοράς, εάν και με διακυμάνσεις, με την ελπίδα η κατάσταση να αρχίζει να ομαλοποιείται από το 2023, με μεγαλύτερη παραγωγή από τα εργοστάσια».
Από την πλευρά τους, οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές διαπιστώνουν άνοδο των τιμών, τόσο στα καινούργια, όσο και στα μεταχειρισμένα.
Η εξέλιξη της ελληνικής αγοράς
Η εγχώρια αγορά, όπως προαναφέρθηκε, κινήθηκε με διακυμάνσεις. Για παράδειγμα, με μείωση ταξινομήσεων έκλεισαν οι ακόλουθοι μήνες: Ο Ιανουάριος με 28,9%, ο Μάρτιος με 6,4%, ο Απρίλιος με 8,9% και ο Ιούνιος με 20,1%.
Αντίθετα, με άνοδο έκλεισαν οι ακόλουθοι μήνες: Ο Φεβρουάριος με 27%, ο Μάιος με 10,5%, ο Ιούλιος με 2,8%, ο Αύγουστος με 39,7%, ο Σεπτέμβριος με 30,2%, ο Οκτώβριος με 23,1% και ο Νοέμβριος με 12,7%.
Αρκετές πλέον από τις ταξινομήσεις κατευθύνονται σε εταιρικές πωλήσεις και σε εταιρείες leasing, τάση η οποία ενισχύεται πανευρωπαϊκά.
Επί του παρόντος, όλα δείχνουν ότι το 2022 ξεπέρασε σε επιδόσεις το 2021, με την ταξινόμηση περισσοτέρων από 105.000 οχημάτων (αναμένονται τα επίσημα στοιχεία).
Ως προς την κατάταξη των εταιρειών, στην περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022, η Toyota παρέμεινε στην κορυφή με 12.030 μονάδες (14,5%), ακολουθούμενη από την Peugeot με 7.251 μονάδες (8,7%) και την Hyundai στην 3η θέση με 7.178 (8,7%).
Τη δεκάδα των περισσότερων πωλήσεων συμπλήρωναν εν σειρά οι: Volkswagen 6.297 (7,6%), Opel 5.135 (6,2%), Citroen 4.209 (5,1%), Fiat 3.965 (4,8%), Mercedes 3.907 (4,7%), Kia 3.852 (4,6%), BMW 3.053 (3,7%).