Το 2023 χαρακτηρίζεται ως χρονιά ανάκαμψης για το air cargo, σύμφωνα με την IATA, που τονίζει ότι κατεγράφη ιδιαίτερα ισχυρή απόδοση στο δ’ τρίμηνο παρά τις οικονομικές αβεβαιότητες.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Παράλληλα, επισημαίνεται ότι η ζήτηση για αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές καθόλη τη διάρκεια του έτους ανήλθε σε επίπεδα λίγο πιο κάτω από το 2022 και το 2019.
Αναλυτικότερα,
- Η παγκόσμια ζήτηση ολόκληρου του 2023, μετρούμενη σε τονοχιλιόμετρα φορτίου (CTKs), μειώθηκε κατά 1,9% σε σύγκριση με το 2022 (-2,2% για τις διεθνείς δραστηριότητες). Σε σύγκριση με το 2019, μειώθηκε κατά 3,6% (-3,8 για τις διεθνείς δραστηριότητες).
- Η χωρητικότητα το 2023, μετρημένη σε διαθέσιμα τονοχιλιόμετρα φορτίου (ACTKs), ήταν 11,3% πάνω από το 2022 (+9,6% για διεθνείς δραστηριότητες). Σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019 (προ-COVID), η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 2,5% (0,0% για διεθνείς δραστηριότητες).
- Ο Δεκέμβριος 2023 σημείωσε εξαιρετικά ισχυρές επιδόσεις, με την παγκόσμια ζήτηση να διαμορφώνεται στο 10,8% πάνω από τα επίπεδα του 2022 (+11,5% για τις διεθνείς δραστηριότητες). Αυτή ήταν η ισχυρότερη ετήσια επίδοση ανάπτυξης τα τελευταία δύο χρόνια. Η παγκόσμια δυναμικότητα ήταν 13,6% πάνω από τα επίπεδα του 2022 (+14,1% για τις διεθνείς δραστηριότητες).
«Παρά τις πολιτικές και οικονομικές προκλήσεις, το 2023 οι αγορές air cargo ανέκτησαν έδαφος που χάθηκε το 2022 μετά την εξαιρετική επίδοση στον COVID το 2021. Αν και η ζήτηση ολόκληρου του έτους ήταν χαμηλότερη από τα προ-COVID επίπεδα κατά 3,6%, η σημαντική ενίσχυση το τελευταίο τρίμηνο είναι σημάδι ότι οι αγορές σταθεροποιούνται προς πιο κανονικά πρότυπα ζήτησης. Αυτό θέτει τη βιομηχανία σε πολύ σταθερό έδαφος για επιτυχία το 2024. Αλλά με τη συνεχιζόμενη, και σε ορισμένες περιπτώσεις εντεινόμενη, αστάθεια στα γεωπολιτικά και την οικονομία, λίγα θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένα τους επόμενους μήνες», σχολίασε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
Οι επιδόσεις στην Ευρώπη
Οι αερομεταφορείς στην Ευρώπη κατέγραψαν μείωση της ζήτησης κατά 3,9% το 2023 σε σύγκριση με το 2022 (-4,1% για διεθνείς δραστηριότητες).
Την ίδια περίοδο, οι αεροπορικές εταιρείες σημείωσαν αύξηση δυναμικότητας 4,5% στις διεθνείς πτήσεις.
Επίσης, τον περασμένο Δεκέμβριο, οι αεροπορικές εταιρείες της περιοχής σημείωσαν αύξηση της ζήτησης κατά 8,6% (+8,7% για διεθνείς δραστηριότητες) σε σύγκριση με το 2022. Η χωρητικότητα αυξήθηκε 7,4% (+7,5% για διεθνείς δραστηριότητες) την ίδια περίοδο. Οι εταιρείες στην περιοχή συνέχισαν να πλήττονται περισσότερο από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ο αντίκτυπος της κρίσης στην Ερυθρά θάλασσα
Σύμφωνα με την IATA, το δίμηνο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2023, το air cargo παρουσίασε μέτρια αύξηση της ζήτησης και των αποδόσεων λόγω των διαταραχών στην Ερυθρά θάλασσα.
Ειδικότερα, το διάστημα 4 Νοεμβρίου – 9 Δεκεμβρίου 2023 παρατηρήθηκαν τα εξής:
- Αύξηση 1% της παγκόσμιας ζήτησης αεροπορικών φορτίων σε συνδυασμό με αύξηση των αποδόσεων κατά 5%.
- στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, η ζήτηση αυξήθηκε κατά 2% και οι αποδόσεις κατά 6%.
- 1% αύξηση της ζήτησης μεταξύ της Κίνας και του υπόλοιπου κόσμου και αύξηση 11% στις αποδόσεις.
- Η ζήτηση στην Ευρώπη παρέμεινε σταθερή, αλλά οι αποδόσεις αυξήθηκαν κατά 3%.
- Στη Μέση Ανατολή, η ζήτηση ήταν σταθερή με άνοδο 4% στις αποδόσεις, ενώ τα στοιχεία για το β’ 15ήμερο του Δεκεμβρίου έδειξαν εξομάλυνση της ζήτησης και των αποδόσεων.
«Η πρόσφατη διακοπή των θαλάσσιων δρομολογίων στην Ερυθρά θάλασσα οδήγησε ορισμένους ναυλωτές στο air cargo. Η αυξημένη ζήτηση οδήγησε σε άνοδο στις αποδόσεις αεροπορικών φορτίων σε σχετικούς εμπορικούς δρόμους. Μια παρόμοια αύξηση αναμένεται τον Ιανουάριο, καθώς εντάθηκαν οι διακοπές. Αν και δεν είναι όλα τα φορτία κατάλληλα για αεροπορικές μεταφορές, είναι μια ζωτικής σημασίας επιλογή για μερικές από τις πιο επείγουσες αποστολές σε έκτακτες περιστάσεις. Και αυτό είναι κρίσιμο για τη συνέχεια της παγκόσμιας οικονομίας», κατέληξε ο Walsh.