Εδώ και χρόνια λειτουργεί μια… «άγνωστη» αεροπορική Αρχή: Η Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων.
Του Φώτη Φωτεινού
Η ΕΑΣΠ, ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, συνεστήθη με το ν.4233/2014 και αποτελεί τον εθνικό συντονιστή πτήσεων.
Η ΕΑΣΠ υποκατέστησε την «Αρχή Συντονισμού Πτήσεων» (ΑΣΠ) του ν.3534/2007, η οποία καταργήθηκε.
Σκοπός της Αρχής είναι η κατανομή των διαθέσιμων χρόνων χρήσης (slots) των περισσότερων αεροδρομίων της ελληνικής επικράτειας (τα 23 πιο εμπορικά, όχι η Αθήνα), σύμφωνα με τη σχετική εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.
Από την έκθεση της ΕΑΣΠ συμπεραίνεται, εάν τα περιφερειακά αεροδρόμια σημειώσουν αύξηση στις πτήσεις ή όχι, άρα και τουρισμού.
Μια Αρχή χωρίς τακτικό προσωπικό
Η ΕΑΣΠ λειτουργεί χωρίς μόνιμο προσωπικό και το επιχειρησιακό της έργο (συντονισμός πτήσεων και έλεγχος τήρησης slots) υποστηρίζεται με συμβάσεις έργου ετήσιας διάρκειας από εξωτερικούς συνεργάτες.
Το υπ. Μεταφορών, αναγνωρίζοντας τα προβλήματα στελέχωσης της ΕΑΣΠ, έχει διαθέσει ένα υπάλληλο από το Σεπτέμβριο του 2014 μέχρι σήμερα.
Σε ότι αφορά στη στελέχωση της Αρχής, με τακτικό προσωπικό, υπάρχει διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, που παραμένει σε αναστολή, προκειμένου να επαναδιατυπωθεί με νέους βελτιωμένους όρους που αφορούν στα απαιτούμενα προσόντα και κωδικούς θέσεων.
Η επιχειρησιακή λειτουργία
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την απαίτηση του συντονισμού των 23 αεροδρομίων, με ξεχωριστές ιδιομορφίες, οι οποίες δεν συναντώνται στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, την αυξημένη τουριστική κίνηση, την ενσωμάτωση νέου λογισμικού, την έλλειψη διοικητικής υποδομής και την έλλειψη μόνιμου προσωπικού, η ΕΑΣΠ βρίσκεται αντιμέτωπη με σωρεία προκλήσεων.
Βασικό μέλημα, πλέον του επιχειρησιακού της έργου, είναι η παροχή στοιχείων των προγραμματισμένων πτήσεων σε κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς, όπως το υπ. Μεταφορών, τον ΕΟΤ, την ΥΠΑ, την Fraport Greece, το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ.α.
Η πιο σημαντική στατιστικά περίοδος για άντληση συμπερασμάτων, ως προς την διαμόρφωση της κίνησης των πτήσεων, είναι η θερινή περίοδος δρομολογίων κάθε ημερολογιακού έτους.
Ειδικότερα, τα συγκριτικά στοιχεία απορρέουν από:
Α) Η εικόνα της αρχικής ζήτησης πτήσεων τον Οκτώβρη κάθε έτους για την επερχόμενη θερινή περίοδο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή.
Β) Η εικόνα των διαμορφωμένων πτήσεων στις 31/1 κάθε έτους (Baseline) κατόπιν των επιστροφών από τους αερομεταφορείς των αχρείαστων χρόνων χρήσης (slots) για την επερχόμενη θερινή περίοδο με την αντίστοιχη περυσινή ημερομηνία.
Γ) Η απολογιστική εικόνα στο τέλος της θερινής περιόδου των προγραμματισμένων δρομολογίων, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή.