Εντείνεται η αγωνία για τον διαγωνισμό κατασκευής και εκμετάλλευσης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, αρχικού προϋπολογισμού 850 εκατ.
Η μοναδική προσφορά που κατατέθηκε ήταν αυτή της κοινοπραξίας της ελληνικής ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR.
Του Φώτη Φωτεινού
Ο διαγωνισμός βρίσκεται στο καταληκτικό στάδιο των νομιμοποιητικών εγγράφων και μετά ακολουθεί η τεχνική προσφορά. Τον Μάρτιο και, εφόσον ο σχετικός φάκελος περάσει τα δυο προαναφερθέντα στάδια, θα ανοίξει η οικονομική προσφορά.
Στην τεχνική αξιολόγηση θα εξεταστούν οι ελάχιστες προδιαγραφές του ICAO, η μέση απόσταση τροχοδρόμησης και στάθμευσης των αεροσκαφών, τα επίπεδα εισόδου – εξόδου των επιβατών και οι θέσεις στάθμευσης των αεροσκαφών.
Εάν ικανοποιούνται τα ανωτέρω κριτήρια, τότε θα ανοίξει η οικονομική προσφορά και ίσως το καλοκαίρι ανακηρυχτεί ο οριστικός ανάδοχος. Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστικές εργασίες τοποθετούνται στις αρχές του 2018.
Στην Κρήτη έχει γίνει μεγάλη κουβέντα γύρω από τις απαλλοτριώσεις και έπειτα από αίτημα των μελετητικών γραφείων και σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες, το υπουργείο Υποδομών μετέθεσε τα κτηματολόγια για τις απαλλοτριώσεις που αφορούν χιλιάδες στρέμματα.
Ο καθορισμός της τιμής μονάδας αναμένεται τους επόμενους μήνες, ωστόσο στελέχη του υπουργείου υποστηρίζουν ότι, με βάση παλαιότερους υπολογισμούς, οι απαλλοτριώσεις δεν θα ξεπεράσουν τα 60 – 65 εκατ.
Οι σημαντικότεροι όροι του διαγωνισμού
Στους όρους του διαγωνισμού (το αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης 37 ετών, εκ των οποίων τα 5 αναφέρονται στα κατασκευαστικά έργα) προβλέπεται μέγιστη δυνατή συμμετοχή του δημοσίου σε ποσοστό 45% έως 55% στην «Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Αερολιμένα», η οποία δεν μπορεί να καταστεί μικρότερη του 35%, σε όλη την διάρκεια της περιόδου παραχώρησης.
Επίσης, η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου φτάνει μέχρι τα 220 εκατομμύρια (αποτελεί διαγωνιστικό μέγεθος). Εάν όλα κυλήσουν ομαλά και η προσφορά κριθεί ικανοποιητική, τότε το νέο αεροδρόμιο ίσως να είναι έτοιμο το 2022.
Αναγκαία η λειτουργία του νέου αεροδρομίου για το Ηράκλειο και την Κρήτη
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, η δημοπράτηση του σημαντικού αυτού έργου είναι αναγκαία, καθόσον το υφιστάμενο σήμερα αεροδρόμιο στην περιοχή της Αλικαρνασσού, δεν μπορεί να δώσει λύση στην αποφόρτιση της πόλης του Ηρακλείου από τις υφιστάμενες πιέσεις, λόγω του αυξημένου μεταφορικού φορτίου του αεροδρομίου.
Επιπλέον, το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις σημερινές και, κατά μείζονα, λόγο τις μελλοντικές απαιτήσεις σε κινήσεις επιβατών.
Παράλληλα, προσφέρεται η δυνατότητα κατασκευής ενός σημαντικού αναπτυξιακού έργου, το οποίο θα προσδώσει σημαντικά οφέλη, εξ αιτίας της προσέλκυσης τουριστών, στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Κρήτης, λόγω της δυνατότητας χρησιμοποίησης του διαδρόμου προσαπογειώσεων, με ασφάλεια, από πολύ μεγαλύτερο αριθμό, αεροσκαφών.
Τι υποστηρίζει η κοινοπραξία
«Το τίμημα για το Καστέλι είναι εξαιρετικά συμφέρον για το δημόσιο». Αυτό υποστηρίζουν στελέχη της ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, η οποία – σε κοινοπραξία με τους Ινδούς της GMR – κατέθεσαν τη μοναδική προσφορά για το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης, στο Καστέλι.
Mάλιστα, τα εν λόγω στελέχη αναφέρουν ότι η συμφωνία με την GMR είχε κλείσει εδώ και καιρό, σημειώνοντας ότι η «κάθοδος» στο Καστέλι αποτελεί απαρχή των επενδύσεων των Ινδών στην Ελλάδα, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή.
Σχετική ανακοίνωση εξέδωσε και η ινδική εταιρεία, η οποία σημείωσε ότι θα είναι ο operator του αεροδρομίου, με ποσοστό τουλάχιστον 10%, όπως ορίζει η προκήρυξη.
Εκπρόσωπος της εταιρείας σχολίασε ότι η εκδήλωση ενδιαφέροντος για το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης εντάσσεται στην στρατηγική ανάπτυξη του ομίλου, παραθέτοντας στοιχεία του τουρισμού της Ελλάδας, αλλά και του υπάρχοντος αεροδρομίου.
Οι Ινδοί, πάντως, πέρα από αεροδρόμια, έχουν έντονη παρουσία στο τομέα της ενέργειας και των έργων υποδομής (αυτοκινητόδρομοι), κάτι που ίσως προδικάζει μελλοντικές συνέργιες με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.