Έχετε ποτέ βρεθεί σε πτήση που να έχει καθυστερήσει ή να έχει ακυρωθεί; Σας έχει ποτέ απαγορευτεί η επιβίβαση στο αεροπλάνο; Εάν ναι, τότε ίσως δικαιούστε αποζημίωση από την αεροπορική εταιρεία.
Σας είναι γνώριμο το αίσθημα της απογοήτευσης και της αδυναμίας όταν είστε καθηλωμένοι στο αεροδρόμιο; Όπως πλέον αποδεικνύεται, κάθε άλλο παρά αβοήθητοι είστε. Στην πραγματικότητα, έχετε πολλά περισσότερα δικαιώματα από όσα φαντάζεστε.
Όταν ταξιδεύετε από ή προς Ευρώπη, ο νόμος ορίζεται από τη νομοθεσία EC 261 και σας προστατεύει από την καθυστέρηση, ακύρωση ή το overbooking πτήσεων.
Τι δικαιούμαι;
Αποζημίωση για καθυστέρηση, ακύρωση ή overbooking που κυμαίνεται από € 125 έως € 600 ανά επιβάτη. Το ποσό διαφέρει ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τη διάρκεια της καθυστέρησης ως τον τελικό προορισμό σας.
-Καθυστέρηση 3 ωρών και πάνω από την προγραμματισμένη ώρα άφιξης
-Απόσταση: 1.500 χλμ. ή λιγότερο: € 250, 1.500 χλμ. – 3.500 χλμ. : €400,3.500 χλμ. – ή περισσότερο: € 600.
-Εάν σας έχει απαγορευτεί η επιβίβαση στις ΗΠΑ και η νέα πτήση σας φτάνει με μία-δύο ώρες καθυστέρηση, ίσως δικαιούστε το 200% της αξίας του one-way εισιτηρίου (για μέγιστο ποσό τα € 600).
-Για ακύρωση της πτήσης σας, δικαιούστε επίσης αποζημίωση. Το ποσό της αποζημίωσης τότε είναι επίσης σχετικό με την απόσταση που είχατε να διανύσετε με την πτήση αυτή.
-Εάν σας έχει απαγορευτεί η επιβίβαση σε ευρωπαϊκό έδαφος, είναι πιθανό να δικαιούστε από €250 έως €600 ανά επιβάτη, καθώς και πλήρη επιστροφή της επιβεβαιωμένης κράτησής σας.
-Σε περίπτωση που η πτήση σας έχει καθυστέρηση ή ακυρωθεί εκτός των χωρών της ΕΕ, δεν δικαιούστε αποζημίωση εκτός κι αν επιλέξετε να μην ταξιδέψετε (στην οποία περίπτωση πρέπει να λάβετε επιστροφή χρημάτων για την πτήση σας).
Ωστόσο, ενδέχεται να δικαιούστε αποζημίωση αν η πτήση σας από ή προς Ευρώπη καθυστερήσει ή ακυρωθεί.
Οι μοναδικές φορές που δεν θα δικαιούστε αποζημίωσης για καθυστέρηση ή ακύρωση πτήσης από ή προς Ευρώπη είναι:
-Εάν η αλλαγή προκλήθηκε από «εξωτερικούς παράγοντες» πέρα από τον έλεγχο της αεροπορικής εταιρείας. (καιρικές συνθήκες, απεργία στο αεροδρόμιου κ.α.)
-Εάν έχει υπάρξει ειδοποίηση από την αεροπορική για την ακύρωση τουλάχιστον 14 ημέρες νωρίτερα.
Υπάρχουν πολλά βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε όταν επιθυμείτε να υποβάλετε αίτηση για αποζημίωση. Όμως πριν κάνετε οτιδήποτε, είναι πολύ σημαντικό να έχετε τα ακόλουθα έγγραφα στα χέρια σας για κάθε επιβάτη για τον οποίο θα αιτηθείτε:
-Τις πληροφορίες του ταξιδιού σας (αριθμό πτήσης, αεροπορική εταιρεία, ημερομηνία και ώρα της πτήσης),
-Αντίγραφο της ταυτότητάς σας και του δρομολογίου της πτήσης,
-Παραπομπή στο νόμο από τον οποίο προστατεύεστε ( EC 261 σε αυτή την περίπτωση).
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε κατά την υποβολή αιτήματος για αποζημίωση λόγω καθυστέρησης, ακύρωσης ή overbooking μίας πτήσης είναι να επικοινωνήσετε με την αεροπορική σας εταιρεία. Μπορείτε να το κάνετε αυτό τηλεφωνικά, γραπτά, ή ζητώντας από έναν υπάλληλο που θα βρίσκεται στην πύλη να σας συμβουλέψει για την προτιμότερη μέθοδο υποβολής αιτήματος.
Αν η αεροπορική εταιρεία αγνοήσει ή απορρίψει το αίτημά σας, όμως παρόλα αυτά νιώθετε ότι έχετε αδικηθεί, τότε το επόμενο βήμα θα είναι να οδηγήσετε την υπόθεσή σας στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές.