Στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος του metaforespress.gr στην cargo κοινότητα του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» και το πώς αντιμετώπισε την περίοδο της πανδημίας του Covid – 19, συνομιλήσαμε με τον κ. Νίκο Αργυρίδη, Γενικό Γραμματέα του ΣΥΝΔΔΕ&L (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς και Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος).
Ο κ. Αργυρίδης μιλά για «κατάρρευση της ζήτησης» των αεροπορικών μεταφορών την περίοδο της πανδημίας, σημειώνοντας ωστόσο ότι οι όσες εμπορευματικές πτήσεις διεξήχθησαν, αυτές έγιναν με απόλυτη ασφάλεια και αποτελεσματικότητα στο αεροδρόμιο της Αθήνας.
Τέλος, εκτιμά ότι η ανάκαμψη της αεροπορικής κίνησης στα επίπεδα προ κορωνοϊού ίσως επανέλθει το 2024.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Η πανδημία του κορωνοϊού επέφερε αρνητικές συνέπειες και μεγάλες αλλαγές στον κλάδο των αερομεταφορών. Είναι όντως η μεγαλύτερη κρίση που έχει γνωρίσει ο κλάδος;
-Στην προσπάθεια μιας πρώτης αποτίμησης των συνεπειών της επιδημικής κρίσης στον κλάδο των αερομεταφορών θα μπορούσε κάποιος να αναφερθεί με 3 λέξεις, κατάρρευση της ζήτησης!
Η αγορά των αερομεταφορών απαρτίζεται, όπως όλοι γνωρίζουν από ιδιωτικές εταιρίες, πολυεθνικές και μη, οι οποίες ασκούν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, στο πλαίσιο των κανόνων της ιδιωτικής οικονομίας, αναφορικά με την λειτουργία, την επιβίωση και την κερδοφορία τους.
Όλες οι μεταφορικές προκλήσεις που τέθηκαν για την κάλυψη των αναγκών, κυρίως της ελληνικής πολιτείας, με υγειονομικό και ιατροφαρμακευτικό υλικό, καλύφθηκαν πλήρως και σε αγαστή συνεργασία από τους δομικούς εταίρους στο ΔΑΑ
Όταν η εναέρια κυκλοφορία, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, πριν ακόμη να εκπνεύσει το 2020, έχει κατρακυλήσει σε ποσοστό 63% πιο κάτω από την αντίστοιχη περσινή περίοδο, αυτό καταδεικνύει την έκταση των συνεπειών της επιδημικής κρίσης, την κατάρρευση των εσόδων των αεροπορικών εταιριών, των εταιριών παροχής επίγειας εξυπηρέτησης και συνακόλουθα του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΙΑΤΑ, το 2024 θα επανέλθει η παγκόσμια αεροπορική κίνηση στο επίπεδο που ήταν πριν από την πανδημία του κορωνοϊού.
Ναι, αυτή είναι όντως κατά την γνώμη μας, η μεγαλύτερη κρίση που γνώρισε ο κλάδος των αερομεταφορών.
-Την περίοδο της πανδημίας αναδείχτηκε ο ρόλος και η σημασία του air cargo, καθώς διασφάλισε την εύρυθμη διακίνηση προϊόντων υγειονομικού υλικού και όχι μόνο. Ποιες ήταν οι προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι εταιρείες του κλάδου που εκπροσωπεί ο Σύνδεσμος;
-Η κρίση της πανδημίας επιβεβαίωσε, έστω και με τον τραγικό της χαρακτήρα, αυτό που όλοι διαχρονικά γνωρίζουν και αποτελεί το πλεονέκτημα της αερομεταφοράς, αξιόπιστη μεταφορά και όχι μόνο, ευαίσθητου υγειονομικού και ιατροφαρμακευτικού υλικού σε καθεστώς απόλυτης ασφάλειας και αξιοπιστίας, αναφορικά με τους χρόνους μεταφοράς και παράδοσης.
Όλες οι μεταφορικές προκλήσεις που τέθηκαν για την κάλυψη των αναγκών, κυρίως της ελληνικής πολιτείας με υγειονομικό και ιατροφαρμακευτικό υλικό, καλύφθηκαν πλήρως και σε αγαστή συνεργασία από τους δομικούς εταίρους (αεροπορικές εταιρίες, εταιρίες επίγειας εξυπηρέτησης και διαμεταφορικές εταιρείες) στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών “Ελ. Βενιζέλος”.
Οι αμιγώς πτήσεις cargo που εξυπηρετήθηκαν αφορούσαν σε διαφορετικό capacity (tonnage) κάθε φορά και περιελάμβαναν στην συντριπτική τους πλειοψηφία, υγειονομικό και ιατροφαρμακευτικό υλικό.
-Υπάρχουν εκτιμήσεις / προβλέψεις για το πώς θα εξελιχθεί η εμπορευματική κίνηση το χειμώνα;
-Οι προβλέψεις δυστυχώς για την χώρα μας είναι δυσοίωνες, αν λάβει κανείς υπόψη του την εξέλιξη της πανδημίας σε συνδυασμό με το γεγονός ότι για την χώρα μας, ως τουριστικός προορισμός, η μεγαλύτερη αεροπορική κίνηση παρατηρείται παραδοσιακά τους καλοκαιρινούς μήνες, ασχέτως του φετινού καλοκαιριού, κατά την διάρκεια του οποίου η αεροπορική κίνηση ήταν σε σημαντικό βαθμό μειωμένη.
Το αισιόδοξο σενάριο θα είναι ο φετινός χειμώνας να λειτουργήσει ως μια ενδιάμεση περίοδος για την σταδιακή επαναφορά και αποκατάσταση των αεροπορικών συνδέσεων.
Το απαισιόδοξο σενάριο είναι η διαφαινόμενη αναζωπύρωση της πανδημίας να εμποδίσει ή να επιβάλει περιορισμό στο άνοιγμα των συνόρων μεταξύ κρατών, με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε πιο κοντά στην εκτίμηση της ΙΑΤΑ, ότι η ανάκαμψη της αεροπορικής κίνησης στα επίπεδα προ κορωνοϊού θα επανέλθει το 2024.