Σε νέα αναθεώρηση των προβλέψεών της για τις επιδόσεις της αεροπορικής βιομηχανίας το 2020 και το 2021 προχώρησε η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), επαναλαμβάνοντας ότι οι “βαθιές απώλειες” για τον κλάδο θα συνεχιστούν και το 2021.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ειδικότερα, για το 2020, εκτιμάται ότι ο κλάδος θα καταγράψει καθαρές ζημιές 118,5 δισ. δολ., έναντι 84,3 δισ. δολ. που είχε προβλεφθεί τον περασμένο Ιούνιο.
Αντίστοιχα, για το 2021, εκτιμάται ότι οι καθαρές ζημιές θα αγγίξουν τα 38,7 δισ. δολ, αντί μόλις 15,8 δισ. δολ. που είχε προβλεφθεί τον περασμένο Ιούνιο.
Όπως σημειώνεται από την IATA, το β’ εξάμηνο του 2021 αναμένεται να υπάρξει κάποια βελτίωση στην απόδοση του κλάδου, ύστερα από ένα δύσκολο α’ εξάμηνο.
Η επιθετική μείωση κόστους αναμένεται να συνδυαστεί με την αυξημένη ζήτηση κατά τη διάρκεια του 2021 -εξαιτίας του ανοίγματος των συνόρων με την διεξαγωγή τεστ και την ευρεία διαθεσιμότητα ενός εμβολίου κατά του Covid-19- κάτι που θα λειτουργήσει θετικά για τον αεροπορικό κλάδο, ο οποίος θα βιώσει ένα θετικό (σε μετρητά) δ’ τρίμηνο του 2021.
«Αυτή η κρίση είναι καταστροφική και αδιάκοπη. Οι αεροπορικές εταιρείες μείωσαν τα κόστη κατά 45,8%, ωστόσο και τα έσοδα μειώθηκαν κατά 60,9%. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι αεροπορικές θα χάσουν 66 δολ. ανά επιβάτη εφέτος με συνολική καθαρή απώλεια τα 118,5 δισ. δολ.
Αυτή η απώλεια θα μειωθεί απότομα κατά 80 δισ. δολάρια το 2021. Αλλά η προοπτική απώλειας 38,7 δισ. δολ. επόμενο έτος δεν είναι κάτι για να γιορτάσουμε. Πρέπει να ανοίξουμε τα σύνορα με ασφάλεια χωρίς καραντίνα, έτσι ώστε οι άνθρωποι να πετάξουν ξανά.
Και με τις αεροπορικές να εκτιμάται ότι θα “χάνουν” μετρητά τουλάχιστον μέχρι το δ’ τρίμηνο του 2021, δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο», δήλωσε ο Alexandre de Juniac, διευθύνων σύμβουλος της IATA.
Οι εκτιμήσεις για το 2020
Η κρίση του COVID-19 έφερε τον κλάδο αντιμέτωπο με την ίδια του την επιβίωση το 2020. Αντιμετωπίζοντας μια πτώση εσόδων μισού τρισεκατομμυρίου δολαρίων (από 838 δισ. δολ. το 2019 στα 328 δισ. δολ.), οι αεροπορικές εταιρείες μείωσαν το κόστος κατά 365 δισ. δολ. (από 795 δισ. το 2019 στα 430 δισ. το 2020).
«Τα ιστορικά βιβλία θα καταγράψουν το 2020 ως τη χειρότερη οικονομική χρονιά της βιομηχανίας. Οι αεροπορικές μείωσαν τα έξοδά τους κατά 1 δισ. δολ. ημερησίως κατά τη διάρκεια του 2020 και εξακολουθούν να προσπαθούν να αντισταθμίσουν τις άνευ προηγουμένου απώλειες.
Αν δεν υπήρχαν 173 δισ. δολ. κρατικής οικονομικής στήριξης, θα είχαμε δει μαζικές πτωχεύσεις», τόνισε ο de Juniac.
Οι κύριες επιχειρησιακές παράμετροι στις επιβατικές μεταφορές ήταν αρνητικές και συνοψίζονται στα εξής:
-Οι επιβάτες αναμένεται να μειωθούν στα 1,8 δισεκατομμύρια (60,5% κάτω από τα 4,5 δισεκατομμύρια επιβάτες το 2019). Αυτός είναι περίπου ο ίδιος αριθμός που κατέγραψε η βιομηχανία το 2003.
-Τα έσοδα στις επιβατικές μεταφορές αναμένεται να μειωθούν στα 191 δισ. δολ., λιγότερο από το 1/3 των 612 δισ. που αποκτήθηκαν το 2019. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μείωση της επιβατικής ζήτησης κατά 66%. Οι διεθνείς αγορές χτυπήθηκαν δυσανάλογα σκληρά με πτώση στη ζήτηση κατά 75%.
Οι εγχώριες αγορές, οι οποίες ενισχύονται σε μεγάλο βαθμό από την ανάκαμψη σε Κίνα και Ρωσία, αναμένεται να έχουν καλύτερες επιδόσεις και να ολοκληρώσουν το 2020 με πτώση 49%, κάτω από τα επίπεδα του 2019.
Στο κομμάτι του cargo, τα νούμερα είναι σημαντικά βελτιωμένα έναντι των επιβατών, ωστόσο εξακολουθούν, σύμφωνα με τηνIATA, να είναι αποκαρδιωτικά. Αναλυτικότερα:
-Τα εμπορεύματα εκτιμώνται στα 54,2 εκατ. τόνους το 2020, έναντι 61,3 εκατ. τόνους το 2019.
-Τα έσοδα στο cargo θα σημειώσουν αυξητικές τάσεις, φτάνοντας τα 117,7 δισ. δολ το 2020, αντί 102,4 δισ. δολ. το 2019. Επίσης, προβλέπεται μια μείωση 45% στο συνολικό capacity, που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απότομη πτώση της ζήτησης στους επιβάτες.
«Το cargo αποδίδει καλύτερα από τους επιβάτες. Δεν μπόρεσε, παρόλα αυτά, να αντισταθμίσει τη μείωση εσόδων από τις επιβατικές μεταφορές.
Ωστόσο, κατέστη ένα πολύ μεγαλύτερο μέρος των εσόδων των αεροπορικών και τα έσοδα από τα εμπορεύματα έδωσαν τη λύση στις αεροπορικές εταιρείες να διατηρήσουν τα διεθνή δίκτυά τους», επεσήμανε ο de Juniac.
Σύμφωνα με την IATA, το 2019, το cargo αντιπροσώπευσε το 12% των εσόδων των εταιρειών, ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί στο 36% το 2020.
Η εικόνα το 2021
Η οικονομική απόδοση των αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να σημειώσει θετικές επιδόσεις το 2021, έστω κι αν έχουν σημειωθεί ιστορικά βαθιές απώλειες. Η IATA αναμένει να σημειωθούν απώλειες 38,7 δισ. δολ. κατά το εξεταζόμενο έτος.
Υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει άνοιγμα των συνόρων έως τα μέσα του 2021, τα συνολικά έσοδα του κλάδου εκτιμάται ότι θα αυξηθούν στα 459 δισ. δολ. (βελτίωση 131 δισ. δολ. το 2020, ωστόσο ακόμη 45% κάτω από τα 838 δισ. δολ. που επιτεύχθηκαν το 2019).
Συγκριτικά, το κόστος αναμένεται να αυξηθεί μόνο κατά 61 δισ. δολ., παρέχοντας συνολικά βελτιωμένη οικονομική απόδοση. Οι αεροπορικές εταιρείες θα συνεχίσουν να χάνουν 13,78 δολ. ανά επιβάτη.
Μέχρι το τέλος του 2021, τα ισχυρά έσοδα θα βελτιώσουν την κατάσταση, αλλά το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους θα εξακολουθήσει να είναι εξαιρετικά δύσκολο.
Ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να αυξηθεί στα 2,8 δισεκατομμύρια το 2021. Αυτό θα είναι 1 δισεκατομμύριο περισσότεροι ταξιδιώτες έναντι του 2020.
Οι αποδόσεις στις επιβατικές μεταφορές αναμένεται να είναι επίπεδες και ο συντελεστής φόρτωσης (load factor) αναμένεται να βελτιωθεί στο 72,7% (έναντι 65,5% που αναμένεται για το 2020, αλλά παραμένει πολύ κάτω από το 82,5% που επιτεύχθηκε το 2019).
Το cargo αναμένεται να συνεχίσει τις ισχυρές επιδόσεις. Η βελτιωμένη εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και ο σημαντικός ρόλος που πρέπει να διαδραματίζει το air cargo στη διανομή εμβολίων αναμένεται να αυξήσει τον όγκο των εμπορευμάτων σε 61,2 εκατομμύρια τόνους (από 54,2 εκατομμύρια τόνους το 2020 και 61,3 εκατομμύρια τόνους το 2019).
Τέλος, η IATA εκτιμά ότι η ισχυρή απόδοση των εσόδων στο cargo αναμένεται να τα οδηγήσουν σε ιστορικό υψηλό ύψους 139,8 δισ. δολ.
Οι επιδόσεις ανά περιοχή
Σύμφωνα με την IATA, ενώ όλες οι περιοχές πλήττονται από την κρίση, οι αεροπορικές εταιρείες με μεγαλύτερες εγχώριες αγορές ή με αυξημένες εμπορευματικές αποστολές αποδίδουν καλύτερα.
Ωστόσο, οι διαφορές μεταξύ των περιοχών γίνονται πιο έντονες το 2021 με τους αερομεταφορείς της Ασίας-Ειρηνικού και της Βόρειας Αμερικής να καταγράφουν τις σημαντικότερες απώλειες.
Περιοχή | Ζήτηση 2020 vs 2019 | Capacity 2020 vs 2019 | Κέρδη 2020 | Ζήτηση 2021 vs 2020 (vs 2019) | Capacity 2021 vs 2020 (vs 2019) | Κέρδη 2021 |
Παγκοσμίως | -66.3% | -57.6% | -118.5 δισ. δολ. | +50.4% (-50%) | 35.5% (-43%) | -38.7 δισ. δολ. |
Βόρεια Αμερική | -66% | -51.6% | -45.8 δισ. δολ. | +60.5% (-45%) | +36.4% (-34%) | -11 δισ. δολ. |
Ευρώπη | -70% | -62,4% | 26,9 δισ. δολ. | +47,5% (-56%) | +35,5% (-49%) | 11,9 δισ. δολ. |
Ασία – Ειρηνικός | -62% | -55.1% | -31,7 δισ. δολ. | +50% (-43%) | +38.4% (-38%) | -7,5 δισ. δολ. |
Μέση Ανατολή | -73% | -64.5% | -7,1 δισ. δολ. | +43% (-61%) | +23.6% (-56%) | -3,3 δισ. δολ. |
Λατινική Αμερική | -64% | -60% | -5 δισ. δολ. | +39% (-50%) | +34.3% (-46%) | -3,3 δισ. δολ. |
Αφρική | -72% | -62,8% | -2 δισ. δολ. | +35% (-62%) | +21.5% (-55%) | -1,7 δισ. δολ. |