Η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια συνέχισε να καταγράφει αναπτυξιακή πορεία στο α’ τρίμηνο του έτους, με άνοδο της τάξης του 49% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022, σύμφωνα με το ACI EUROPE.
Της Βάσως Βεγιάζη
Ωστόσο, η άνοδος επιβραδύνθηκε κάπως τον Μάρτιο στο +34%, γεγονός που αποδίδεται στο «ότι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί είχαν αρθεί εκείνη την περίοδο πέρυσι και η επιβατική κίνηση ως αποτέλεσμα είχε αρχίσει να ανακάμπτει».
Αναλυτικότερα, η επιβατική κίνηση στο α’ τρίμηνο ήταν μόλις 10,6% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (α’ τρίμηνο 2019), με τη διεθνή επιβατική κίνηση να συνεχίζει να οδηγεί την ανάκαμψη και να πλησιάζει τα προ πανδημίας επίπεδα (-9%), αντίθετα με την επιβατική κίνηση εσωτερικού που υστερεί (-18,5%).
«Αυτό υποδηλώνει διαρθρωτικές αλλαγές της αγοράς που προκύπτουν από παράγοντες, όπως η αλλαγή της συμπεριφοράς των επιβατών και οι αλλαγές στους τρόπους μεταφοράς», σχολίασε το ACI EUROPE.
Μέχρι το τέλος Μαρτίου, το 45% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων είχαν ανακτήσει ή ξεπεράσει τις επιδόσεις τους σε σχέση με την επιβατική κίνηση προ πανδημίας, έναντι του 40% τον περασμένο Φεβρουάριο.
Οι διαφορές στις επιδόσεις και ο πόλεμος στην Ουκρανία
Τα αεροδρόμια της ΕΕ κατέγραψαν άνοδο επιβατικής κίνησης κατά 53,4% στο α’ τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ της πανδημίας (α’ τρίμηνο 2019), η επιβατική κίνηση στην ΕΕ ήταν μειωμένη κατά 11,5%, αλλά με σημαντικές αποκλίσεις στις επιδόσεις.
«Αυτό αντικατοπτρίζει μια ανάκαμψη που εξακολουθεί να οφείλεται κυρίως στην αναψυχή και τη μικτή ζήτηση, καθώς και στην επιλεκτική επέκταση της χωρητικότητας από τους Ultra-Low Cost αερομεταφορείς, μαζί με τον αντίκτυπο του πολέμου στην Ουκρανία», τονίζει το ACI EUROPE.
Αναλυτικότερα,
-Τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας (+15,2%), της Κροατίας (+12,1%), του Λουξεμβούργου (+9,1%) και της Κύπρου (+8,4%) ξεπέρασαν κατά πολύ την επιβατική κίνηση προ πανδημίας.
-Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-44,9%), της Σλοβενίας (-41,2%), της Γερμανίας (-32,2%), της Τσεχίας (-29,7%) και της Φινλανδίας (-26,2%) παρέμειναν μακριά από τα επίπεδα της πλήρους ανάκαμψης.
-Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ -και εκτός από την υποαπόδοση των γερμανικών αεροδρομίων- τα αεροδρόμια της Ισπανίας (+1,7%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα και ακολουθούν αυτά της Ιταλίας (-6,8%), της Γαλλίας (-11,4%) και του Ην. Βασιλείου (-12,9%).
Στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 30,2% στο α’ τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (α’ τρίμηνο του 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη ξεπέρασε την αγορά της ΕΕ+ με μόλις -6%.
Ενώ τα αεροδρόμια στην Ουκρανία (-100%) έχουν χάσει όλη τους την επιβατική κίνηση για περισσότερο από ένα χρόνο, αυτά στη Ρωσία (+4,5%) κατάφεραν να παραμείνουν πάνω από τις επιδόσεις τους προ πανδημίας στο α’ τρίμηνο, καθώς η επιβατική ζήτηση έχει μετατοπιστεί τόσο στην εγχώρια όσο και σε εκτός ΕΕ αγορές.
Αυτό ενίσχυσε τις επιδόσεις των αεροδρομίων στο Ουζμπεκιστάν (+112,5%), στο Καζακστάν (+55,1), στην Αρμενία (+37,6%) και στη Σερβία (+26,3%).
Παράλληλα, τα αεροδρόμια της Τουρκίας (-4,9%) πλησίασαν τα επίπεδα πλήρους ανάκαμψης, ενώ της Αλβανίας (+91%) πέτυχαν εντυπωσιακή ανάπτυξη χάρη στην αύξηση χωρητικότητας των Ultra-Low-Cost αερομεταφορέων.
Βραδύτερος ο ρυθμός ανάκαμψης των «μεγάλων»
Η επιβατική κίνηση των «μεγάλων» (τα 5 μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια του 2019) αυξήθηκε κατά 52,4% στο α’ τρίμηνο του 2023.
Παρόλα αυτά, η κίνηση ήταν μειωμένη κατά 11,2% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα (α’ τρίμηνο 2019), λόγω της μικρότερης αύξησης χωρητικότητας των αερομεταφορέων και του αντίκτυπου του -ακόμη- περιορισμένου “ανοίγματος” της αγοράς της Κίνας.
Μεταξύ των σημερινών 5 κορυφαίων ευρωπαϊκών αεροδρομίων, η Κωνσταντινούπολη (+5,9%) και η Μαδρίτη (0%) ήταν τα μόνα που έφτασαν στα επίπεδα προ πανδημίας.
Το Λονδίνο-Heathrow (-5,7%) ανέκτησε τον χαρακτηρισμό του πιο πολυσύχναστου ευρωπαϊκού αεροδρομίου, ακολουθούμενο από την Κωνσταντινούπολη, το Παρίσι-CDG (-13,2%), τη Μαδρίτη και το Άμστερνταμ-Schiphol (-20,8%).
Η Φρανκφούρτη (-23,3%) και το Μόναχο (-30,1%) είχαν σημαντικά χαμηλότερες επιδόσεις από τους “αντιπάλους” τους, εξαιτίας της χαμηλότερης διείσδυσης των αεροπορικών χαμηλού κόστους και των απεργιών.
Εν τω μεταξύ, η ανθεκτικότητα της ζήτησης για ταξίδια στις πληθωριστικές πιέσεις, τα ακριβότερα εισιτήρια και η εξάρτηση από την κίνηση των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους οδήγησαν έναν αριθμό άλλων μεγάλων αεροδρομίων να ξεπεράσουν τις επιδόσεις τους σε σχέση με την πανδημία στο α’ τρίμηνο του έτους.
Πρόκειται για τη Λισαβόνα (+13,9%), το Τελ Αβίβ (+14%), τη Μαγιόρκα (+2,4%), την Αθήνα (+2,3%) και το Δουβλίνο (+1,9%).
Οι επιδόσεις των Ultra-Low-Cost αεροδρομιακών βάσεων
Σύμφωνα με το ACI EUROPE, τα προαναφερθέντα μοτίβα ανάκαμψης και η δυναμική της αγοράς λειτούργησαν προς όφελος μιας σειράς μεγάλων βάσεων αεροδρομίων εξαιρετικά χαμηλού κόστους, όπως το αεροδρόμιο του Μποβέ (+34,3%), του Μπέργκαμο (+19,7%) και του Σαρλερουά (+16%).
Επίσης, επωφελήθηκαν τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια, όπου η επιβατική κίνηση στο α’ τρίμηνο ήταν μόλις κατά 4,5% μειωμένη από τις επιδόσεις τους προ πανδημίας (α’ τρίμηνο 2019).
Όσα αεροδρόμια εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε εταιρείες χαμηλού κόστους σημείωσαν εντυπωσιακές επιδόσεις, όπως: Κουτάισι (+61,4%), Βάρνα (+59,1%), Μαδέρα (+43,5%), Αστούριας (+36,4%), Μέμινγκεν ( +40,3%), Τράπανι (+31,9%) Ρότερνταμ (+26,8%), Λοτζ (+36,7%), Πάφος (+29,1%) και Χανιά (+20,6%).