Στα τέλη του 2025 αναμένεται η εμπορική λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, όπως ανέφερε χθες ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης στην ετήσια γενική συνέλευση μετόχων.
“To αεροδρόμιο δημοπρατήθηκε το φθινόπωρο του 2016 και για διαφόρους λόγους η έναρξη παραχώρησης έγινε τον Φεβρουάριο του 2020.
Η κατασκευή έχει αρχίσει με εντατικούς ρυθμούς για τα έργα υποδομής. Μετά από οριστικοποίηση και εγκρίσεις από διάφορες αρχές εκτιμάται ότι μέσα στο καλοκαίρι θα αρχίσουν οι υπόλοιπες εργασίες, με εμπορική λειτουργία του νέου αεροδρομίου να προγραμματίζεται περί τα τέλη του 2025”, υπογράμμισε ο κ. Περιστέρης.
Το Καστέλι θα είναι το δεύτερο σε επισκεψιμότητα αεροδρόμιο στην Ελλάδα, με δυνατότητα διαχείρισης έως και 18 εκατομμυρίων επισκεπτών ετησίως κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης.
Μάλιστα, προβλέπεται να είναι ένα από τα λιγοστά αεροδρόμια που αναμένεται να κατασκευαστούν στη Ν.Α. Μεσόγειο την επόμενη εικοσαετία, με στόχο η Κρήτη να αναδειχθεί σε σημαντικό περιφερειακό κόμβο μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής.
Σημειώνεται ότι μέτοχοι του νέου αεροδρομίου είναι το ελληνικό δημόσιο, η ΤΕΡΝΑ και η GMR Airports Limited.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου αεροδρομίου
Το Καστέλι θα είναι το πρώτο αεροδρόμιο στη χώρα με σχεδιασμό νησίδων check – in αντί για τον συμβατικό γραμμικό και με τρεις ανεξάρτητες ράμπες μεταξύ τερματικού σταθμού και γεφυρών επιβίβασης επιβατών.
Ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία του νέου αεροδρομίου σε έκταση 6.000 στρεμμάτων, με μήκος διαδρόμου 3,2 χλμ. και δυνατότητα επέκτασής του στα 3,8 χλμ.
Ο νέος διάδρομος θα υποδέχεται αεροσκάφη τύπου Β747 και Α330, ενώ το νέο αεροδρόμιο θα είναι το πρώτο στην Ελλάδα με σύστημα MARS (Multiple Apron Ramp System) και δύο γέφυρες επιβίβασης επιβατών για μεγαλύτερη ευελιξία και αποτελεσματικότητα στη διαχείριση των πυλών επιβίβασης / αποβίβασης.
Έτσι, μπορεί να υποδέχεται αεροσκάφη Code D/E σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).
Συνοπτικά, τα τεχνικά χαρακτηριστικά είναι τα ακόλουθα:
-1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200m κατηγορίας κατά ICAO 4E,
-1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους,
-8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο,
-2 συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου,
-Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή
-10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C),
-1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας,
-72.000 m2 εκ των οποίων περί τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου,
-1.000 m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι,
-11 Κτίρια / Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου,
-Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου,
-Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία),
-Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας,
-Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους,
-Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400 στρεμ.