Στα 30,59 ευρώ καθορίστηκε, για το 2019, η τιμή μονάδος εξυπηρέτησης κατά τη διαδρομή ανά μονάδα εξυπηρέτησης αεροσκαφών, σύμφωνα με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, όπως σημειώνεται στο σχετικό ΦΕΚ, η τιμή αυτή περιλαμβάνει:
-την εθνική μονάδα εξυπηρέτησης (National Unit Rate), η οποία ανέρχεται σε 30,45 ευρώ.
– Την διοικητική μονάδα εξυπηρέτησης Eurocontrol, η οποία ανέρχεται σε 0,14 ευρώ.
Τα τέλη διαδρομής επιβάλλονται σε κάθε αεροσκάφος που ίπταται εντός του ATHINAI FIR/UIR έναντι:
– των παρεχομένων από τη χώρα υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας καθώς και για τη χρήση ραδιοναυτιλιακών βοηθημάτων τηλεπικοινωνιακής και μετεωρολογικής κατά την πτήση εξυπηρέτησης και για τη λειτουργία του συστήματος τελών διαδρομής, που καλύπτονται από την εθνική μονάδα εξυπηρέτησης,
– των παρεχομένων από τον οργανισμό Eurocontrol υπηρεσιών για τη λειτουργία του συστήματος τελών διαδρομής, που καλύπτονται από την διοικητική μονάδα εξυπηρέτησης.
Όπως σημειώνεται, τα τέλη διαδρομής για συγκεκριμένη πτήση εντός της ζώνης χρέωσης τελών διαδρομής ισούνται με το γινόμενο της τιμής μονάδος επί τις μονάδες εξυπηρέτησης για τη συγκεκριμένη πτήση.
Η μονάδα εξυπηρέτησης κατά τη διαδρομή υπολογίζεται με πολλαπλασιασμό του συντελεστή απόστασης επί του συντελεστή βάρους για κάθε αεροσκάφος.
Το ύψος του τέλους για το «Ελ. Βενιζέλος»
Στην ίδια απόφαση, καθορίζεται και η τιμή μονάδος τερματικής εξυπηρέτησης ανά μονάδα εξυπηρέτησης αεροσκαφών στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ζώνη χρέωσης τερματικής περιοχής) στα 174,50 ευρώ από 1-1-2019 έως 31-7-2019 και στα 120 ευρώ από 1-8-2019 έως 31-12-2019.
Τα τέλη τερματικής εξυπηρέτησης επιβάλλονται σε κάθε αεροσκάφος που απογειώνεται από τη ζώνη χρέωσης τερματικής περιοχής έναντι παρεχομένων από τη χώρα τερματικών αεροναυτιλιακών υπηρεσιών.
Τα τέλη τερματικής εξυπηρέτησης για συγκεκριμένη πτήση εντός της συγκεκριμένης ζώνης χρέωσης ισούνται με το γινόμενο της τιμής μονάδος επί τις μονάδες τερματικής εξυπηρέτησης για τη συγκεκριμένη πτήση.
Η μονάδα τερματικής εξυπηρέτησης ισούται με τον συντελεστή βάρους κάθε αεροσκάφους.
Τόκος υπερημερίας
Επίσης, καθορίζεται από 1-1-2019 τόκος υπερημερίας, με τον οποίο επιβαρύνονται οι καθυστερημένα εξοφλούμενες οφειλές τελών διαδρομής και τερματικής περιοχής, ετήσιου επιτοκίου 9,68%, όπως προβλέπεται στην 154 απόφαση της Διευρυμένης Μόνιμης Επιτροπής (ENLARGED COMMISSION) του Eurocontrol (στοιχείο 12 του σκεπτικού).
Ο υπολογισμός των τελών διαδρομής και τερματικής περιοχής, η τιμολόγηση και η είσπραξή τους γίνεται από τον Eurocontrol με βάση την Πολυμερή Συμφωνία σχετική με τα τέλη διαδρομής του 1981, την από 1/1/2010 Διμερή Συμφωνία σχετική με τα Τέλη Τερματικής Περιοχής μεταξύ του Eurocontrol και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας καθώς και τους λοιπούς Όρους Εφαρμογής και Κανονισμούς του Eurocontrol.
Ποιοι απαλλάσσονται
Σύμφωνα με την σχετική απόφαση, από τα τέλη διαδρομής και τα τέλη τερματικής περιοχής απαλλάσσονται:
α) οι πτήσεις που εκτελούνται με αεροσκάφος μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους απογείωσης κάτω των δύο μετρικών τόνων,
β) οι μεικτές πτήσεις VFR/IFR (εξ όψεως και με όργανα) στις ζώνες χρέωσης, στις οποίες οι πτήσεις εκτελούνται αποκλειστικά εξ όψεως και όπου δεν εισπράττεται τέλος για τις πτήσεις εξ όψεως,
γ) οι πτήσεις που εκτελούνται αποκλειστικά για τη μεταφορά, στο πλαίσιο επίσημης αποστολής, βασιλεύοντος μονάρχη και του στενού οικογενειακού κύκλου του, αρχηγών κρατών, αρχηγών κυβερνήσεων και υπουργών σε όλες τις περιπτώσεις, η εν λόγω εξαίρεση πρέπει να τεκμηριώνεται με το κατάλληλο δηλωτικό ή παρατήρηση στο σχέδιο πτήσης,
δ) οι πτήσεις έρευνας και διάσωσης που έχουν εξουσιοδοτηθεί από τον ενδεδειγμένο αρμόδιο φορέα,
ε) στρατιωτικές πτήσεις που εκτελούνται με ελληνικά στρατιωτικά αεροσκάφη ή στρατιωτικά αεροσκάφη άλλων χωρών, υπό τον όρο της αμοιβαιότητας,
στ) οι εκπαιδευτικές πτήσεις που εκτελούνται αποκλειστικά για την κτήση πτυχίου, ή τη βαθμολόγηση πληρώματος θαλάμου διακυβέρνησης, όταν αυτό τεκμηριώνεται με κατάλληλη σημείωση στο σχέδιο πτήσης- οι πτήσεις αυτές πρέπει να εκτελούνται αποκλειστικά εντός του εναέριου χώρου του αντίστοιχου κράτους-μέλους και να μην χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά επιβατών ή/ και φορτίου, ούτε για τη μετακίνηση ή την αυτομεταφορά του αεροσκάφους,
ζ) οι πτήσεις που εκτελούνται αποκλειστικά για τον έλεγχο ή τη δοκιμή εξοπλισμού που χρησιμοποιείται ή πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως αεροναυτιλιακό βοήθημα εδάφους, εξαιρουμένων των πτήσεων για τη μετακίνηση των σχετικών αεροσκαφών,
η) οι πτήσεις που τερματίζονται στον αερολιμένα από τον οποίο απογειώθηκε το αεροσκάφος και κατά τη διάρκεια των οποίων δεν πραγματοποιήθηκε ενδιάμεση προσγείωση,
θ) οι πτήσεις εξ όψεως (VFR).
Οι πτησεως εξ οψεως, απαλλασσονται απο τα τελη, ειναι νομοθεσια αυτη τωρα; προφανως θα εννοουν οι πτησεις που δεν χρησιμοποιουν οργανα και πραγματοποιουνται visual, ο κυβερνητης το παει με δικη του ευθυνη οπτικα … κλπ, αντε να βγαλεις ακρη, ολη η νομοθεσια θελει αλλαγη και κυριως τα φεκ που εχουν γραφτει απο υπαλληλους της ΥΠΑ.
Αν ήμουν Υπουργός δε θα υπέγραφα την Απόφαση αυτή, η οποία αποτελεί μνημείο παρανομίας….Έχοντας λέει υπόψη: το ΝΔ. 714/1970 της Χούντας που είχε ιδρύσει την αρχική μορφή της ΥΠΑ, το ΠΔ.56/1989 που ήταν το δεύτερο οργανόγραμμα της ΥΠΑ και έχει ήδη καταργηθεί, τον Ν. 3913/2011 (νόμος Ρέππα), ο οποίος δημιούργησε μια άλλη δυσλειτουργική ΥΠΑ και τέλος τον Ν. 4427/2016 ο οποίος είναι και ο μόνος που ισχύει και καταργεί όλους τους προηγούμενους, αλλά ουσιαστικά δεν έχει ακόμη εφαρμοσθεί…Ο συντάκτης της προδήλως παράνομης απόφασης επικαλείται Τέσσερις διαφορετικές ΥΠΑ, καμία εκ των οποίων ουσιαστικά δεν υφίσταται! Την απόφαση δε των τελών όφειλε να λάβει η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ως μόνος ανεξάρτητος ρυθμιστής των Αερομεταφορών, αλλά αυτή δεν έχει ακόμα Διοίκηση. Το Υπουργείο δεν έχει νομικούς συμβούλους;;