Σχέδιο έκθεσης αναφορικά με την πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη διασφάλιση του ανταγωνισμού στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών και με την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 868/2004, κατέθεσε στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού ο ευρωβουλευτής Markus Pieper.
Σημειωτέον, ο Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 868/2004 αφορά την προστασία από τις πρακτικές χορήγησης ενισχύσεων και τις αθέμιτες τιμολογιακές πρακτικές που προκαλούν ζημία στους κοινοτικούς αερομεταφορείς κατά την παροχή αεροπορικών υπηρεσιών από χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.
Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται στην Αιτιολογική Έκθεση, η πρόταση της Επιτροπής αναφέρει τα εξής: «Στόχος της πρότασης της Επιτροπής είναι η αντιμετώπιση των ανεπαρκειών του ισχύοντος νομικού πλαισίου που καθορίζεται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 868/2004.
Η ισχύουσα νομοθεσία είχε ως στόχο την προάσπιση των αερομεταφορέων της Ένωσης έναντι των αθέμιτων πρακτικών που εφαρμόζουν ορισμένες τρίτες χώρες, ιδίως ελλείψει διεθνούς πλαισίου που να ορίζει τους όρους ανταγωνισμού μεταξύ αερομεταφορέων.
Ωστόσο, ήταν ανέκαθεν ανεπαρκής για τον σκοπό αυτό και, ως εκ τούτου, ουδέποτε χρησιμοποιήθηκε, μολονότι ένας αποτελεσματικός μηχανισμός άμυνας έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού στον τομέα των αερομεταφορών είναι απαραίτητος.
Η Επιτροπή σωστά επισημαίνει ότι οι κανόνες της ΕΕ διασφαλίζουν ότι όλοι οι αερομεταφορείς, ευρωπαϊκοί και μη, έχουν τα ίδια δικαιώματα και την ίδια δυνατότητα πρόσβασης σε συναφείς υπηρεσίες αεροπορικών μεταφορών· ωστόσο αυτό δεν ισχύει πάντα εκτός Ευρώπης, όπου πρακτικές διάκρισης και επιδοτήσεις παρέχουν ενδεχομένως αθέμιτα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στους αερομεταφορείς των συγκεκριμένων τρίτων χωρών».
Αντίστοιχα, ο εισηγητής επιδοκιμάζει και υποστηρίζει την πρόταση δεδομένου ότι συνιστά σημαντική βελτίωση σε σχέση με τον κανονισμό αριθ. 868/2004, και συμφωνεί με τους στόχους της και τα μέσα για την επίτευξή τους.
Επιθυμεί να τονίσει, ωστόσο, ότι τα επανορθωτικά μέτρα που θα μπορούν να ενεργοποιούνται χάρη σε έναν εύρυθμο αμυντικό μηχανισμό, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται όταν η διαδικασία αφορά περισσότερα του ενός κράτη-μέλη ή όταν πρόκειται για υφιστάμενες διμερείς διαδικασίες.
Η παρούσα έκθεση περιλαμβάνει, επομένως, μόνο τις αλλαγές εκείνες που δίνουν έμφαση στην ανάγκη να δίνεται προτεραιότητα σε διμερείς λύσεις και να εμπλέκονται στη διαδικασία διαβούλευσης όλα τα αντίστοιχα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένου του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου υπό την ιδιότητά τους του ενωσιακού νομοθέτη.
Ο εισηγητής θεωρεί επίσης σημαντικό να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στον ρόλο των αεροπορικών συνδέσεων ως κριτηρίου στις έρευνες και, για τους σκοπούς του παρόντος κανονισμού, να ορίζεται επακριβώς η έννοια του συμφέροντος της Ένωσης όταν λαμβάνεται απόφαση σχετικά με την εφαρμογή ή μη επανορθωτικών μέτρων, σε περίπτωση που διαπιστωθούν αθέμιτες πρακτικές από αερομεταφορέα τρίτης χώρας.