Όλο και πιο κοντά οι πτήσεις με υδροπλάνα. Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε, έως τις 9/9, το σχέδιο νόμου «Ίδρυση, Λειτουργία και Εκμετάλλευση Αεροδρομίων επί Υδάτινων Επιφανειών» το υπουργείο Μεταφορών.
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι ο καθορισμός:
α) των όρων και της διαδικασίας εξέτασης και χορήγησης, ανανέωσης, αναστολής και ανάκλησης της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, από το Δημόσιο, από οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης Α΄ ή Β΄ βαθμού και από νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου.
β) των υποχρεώσεων και των προσόντων των ανωτέρω φορέων και προσώπων, στους οποίους χορηγείται άδεια λειτουργίας αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών,
γ) των απαγορεύσεων, των περιορισμών δραστηριοτήτων, των υποχρεώσεων και προϋποθέσεων για την ίδρυση και λειτουργία αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, και
δ) των διαδικασιών ελέγχου και επιθεώρησης των αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών και των σχετικών κυρώσεων.
ε) των προϋποθέσεων προσθαλάσσωσης και αποθαλάσσωσης αεροσκαφών επί υδάτινων πεδίων.
Μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο περιέχει διατάξεις για τη χρηματοδότηση επένδυσης υδατοδρομίων, τις προϋποθέσεις κατόχου άδειας υδατοδρομίου και τις υποχρεώσεις φορέα λειτουργίας υδατοδρομίου.
Πολλαπλά τα οφέλη
Η λειτουργία δικτύου υδατοδρομίων θα δημιουργήσει σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές σε τοπικό επίπεδο, αλλά και συνολικά για τη χώρα, καθώς θα ενισχύσει το τουριστικό προϊόν και θα αναδείξει νέες τουριστικές τάσεις, αναφέρει το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.).
Επίσης, δημιουργούνται υπεραξίες και νέες ευκαιρίες για τους Οργανισμούς Λιμένων και τα Λιμενικά Ταμεία από τη λειτουργία υδατοδρομίων στους χώρους τους, ως μέρος του συνόλου των εγκαταστάσεων τους.
Η λειτουργία υδατοδρομίων θα καλύπτει και κοινωνικές ανάγκες, καθώς στις περιπτώσεις των μικρών και απομακρυσμένων νησιών, που στερούνται χερσαίου αεροδρομίου ή οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις είναι εποχικά ανεπαρκείς, τα υδροπλάνα μπορούν να συμπληρώσουν τη μεταφορική εξυπηρέτηση και να ικανοποιήσουν ανάγκες επείγουσας και έκτακτης μετακίνησης (αεροδιακομιδή ασθενών, έρευνα & διάσωση, μεταφοράς φαρμάκων, τροφίμων κ.λπ.).
Σύμφωνα με την σχετική εισήγηση, εντός των επομένων δύο ετών θα έχει ολοκληρωθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων πανελλαδικής εμβέλειας, το οποίο θα καλύπτει μεγάλο μέρος των σχετικών συγκοινωνιακών αναγκών της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη εκδοθεί η πρώτη άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου στον Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας, ενώ στο τελικό στάδιο αδειοδότησης βρίσκεται και το υδατοδρόμιο στο Λιμένα των Παξών.
Στο στάδιο της εξέτασης βρίσκονται δεκαεννέα αιτήσεις για ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων και ειδικότερα στην Αγία Μαρίνα Γραμματικού, στο Ρέθυμνο, στην Αλόννησο, στη Σκόπελο, στη Σκύρο, στην Πάτμο, στο Βόλο, στην Τήνο, στο Λαύριο, στην Πάτρα, στη Ζάκυνθο, στην Αμφιλοχία, στη Σούδα, στη Θεσσαλονίκη, στη Καλαμάτα, στη Σητεία, στη Σίφνο, στο Ηράκλειο Κρήτης και στη Χίο.
Ακόμη, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προετοιμάζει την υποβολή τεχνικού φακέλου για την αδειοδότηση εικοσιέξι υδατοδρομίων σε λιμένες νήσων του Νοτίου Αιγαίου. Επίσης, φορείς έχουν επιδείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη δημιουργία υδατοδρομίων σε λίμνες, η ανάπτυξη των οποίων θα θέσει νέα δεδομένα στις αεροπορικές μεταφορές.
Σημειώνεται πως με το νομοσχέδιο:
Α) Θεραπεύονται οι αδυναμίες του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου ώστε να αρθούν τα όποια προσκόμματα έχουν εντοπιστεί από τη μέχρι τώρα διαδικασία αδειοδότησης
(i) δυνατότητα διαχωρισμού της διαδικασίας αδειοδότησης σε δύο στάδια ώστε ο κάτοχος της άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου, εφόσον το επιθυμεί, να διαφοροποιείται από τον κάτοχο άδειας λειτουργίας και εκμετάλλευσης του υδατοδρομίου,
(ii) διευκόλυνση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης για την ίδρυση υδατοδρομίου σε λιμένα,
(iii) επίλυση προβλημάτων και νομοθετικών κενών που εμπόδιζαν τη παραχώρηση χρήσης χώρου υδατοδρομίου σε λίμνη,
(iv) απλοποίηση των απαιτούμενων νομιμοποιητικών δικαιολογητικών εγγράφων του αιτούμενου άδειας υδατοδρομίου κ.α).
Β) Τίθεται σε εφαρμογή ολοκληρωμένος σχεδιασμός που περιλαμβάνει νέες δυνατότητες χρηματοδότησης για επενδύσεις υδατοδρομίων
(i) προώθηση των επενδυτικών σχεδίων ανάπτυξης των υδατοδρομίων στο «πακέτο Γιούνκερ»,
(ii) υπαγωγή των υδατοδρομίων στο νέο αναπτυξιακό νόμο,
(iii) εξασφάλιση πόρων ύψους 3 έως 6 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τη δημιουργία υδατοδρομίων με συγκεκριμένα κριτήρια ωριμότητας και ωφέλειας του έργου,
(iv) ένταξη χρηματοδότησης των εγκαταστάσεων υδατοδρομίων στα ΠΕΠ,
(v) ανάπτυξη υδατοδρομίων μέσω συνεργιών τύπου ΣΔΙΤ.