Η ανάκαμψη των αερομεταφορών θα είναι σταδιακή και ίσως το 2023 ο κλάδος καταφέρει να επαναλάβει τις επιδόσεις του 2019.
Αυτή είναι η βασική πρόβλεψη της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), η οποία προχώρησε στη δημοσιοποίηση των βασικών εκτιμήσεών της για την πορεία της αγοράς.
Η Ένωση προβλέπει μερική επανεκκίνηση στις εσωτερικές συνδέσεις το καλοκαίρι του 2020, την οποία θα ακολουθήσει μια πολύ πιο αργή επανεκκίνηση της διεθνούς κυκλοφορίας.
Το βασικό σενάριο
Το 2021, η IATA εκτιμά ότι η επιβατική κίνηση (μετριέται με τον δείκτη RPK /Revenue passenger per kilometre που αντιπροσωπεύει τα έσοδα ανά χιλιομετρικό επιβάτη), αναμένεται να είναι χαμηλότερη κατά 24% του επιπέδου του 2019, στη βάση μιας ανάκαμψης που μπορεί να ξεκινήσει το τρίτο τρίμηνο του 2020, με την επαναλειτουργία των εσωτερικών συνδέσεων.
Αναλυτικότερα, προβλέπονται τα εξής:
-Προβλέπεται το «άνοιγμα» των εγχώριων αγορών στο γ’ τρίμηνο, με ένα πολύ πιο αργό σταδιακό άνοιγμα των διεθνών αγορών. Αυτό θα περιόριζε την ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών, παρά τις περισσότερες προβλέψεις που δείχνουν μια ισχυρή οικονομική ανάκαμψη στα τέλη του 2020 και κατά τη διάρκεια του 2021.
-Το 2021 αναμένεται η παγκόσμια ζήτηση επιβατών (RPK) να είναι 24% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2019 και 32% χαμηλότερη από την πρόβλεψη της IATA (Οκτώβριος 2019) για το 2021.
-Δεν αναμένεται να ξεπεραστούν τα επίπεδα του 2019 έως το 2023.
-Καθώς οι διεθνείς αγορές «απελευθερώνονται» και οι οικονομίες ανακάμπτουν, θα υπάρξει περαιτέρω αύξηση των αεροπορικών ταξιδιών από το χαμηλό ιστορικό του 2020. Αλλά ακόμη και μέχρι το 2025 αναμένεται τα παγκόσμια RPK να είναι 10% χαμηλότερα από την προηγούμενη πρόβλεψη.
Το απαισιόδοξο σενάριο
Σύμφωνα με το απαισιόδοξο σενάριο της Ένωσης, προβλέπονται τα εξής:
-Πιο αργό άνοιγμα των οικονομιών και αντίστοιχη χαλάρωση των περιορισμών ταξιδιού, με το lockdown να επεκτείνεται και στο γ’ τρίμηνο, πιθανώς λόγω ενός δεύτερου κύματος του κορωνοϊού. Αυτό θα καθυστερούσε περαιτέρω την ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών.
-Σε αυτήν την περίπτωση, τα παγκόσμια RPK το 2021 θα μπορούσαν να είναι 34% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2019 και 41% χαμηλότερα από τις προηγούμενες προβλέψεις της IATA για το 2021.
Σύμφωνα με τον Alexandre de Juniac, γενικό διευθυντή και CEO της IATA, «τα μεγάλα κίνητρα από τις κυβερνήσεις σε συνδυασμό με τις ενέσεις ρευστότητας από τις κεντρικές τράπεζες θα ενισχύσουν την οικονομική ανάκαμψη μόλις τεθεί υπό έλεγχο η πανδημία του Covid-19.
Ωστόσο, η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των επιβατών θα διαρκέσει περισσότερο. Και ακόμη και τότε, οι μεμονωμένοι και εταιρικοί ταξιδιώτες είναι πιθανό να διαχειρίζονται προσεκτικά τις ταξιδιωτικές δαπάνες και να μένουν πιο κοντά στο σπίτι τους».
Να αποφευχθούν τα μέτρα καραντίνας
Σε κάθε περίπτωση, η ΙΑΤΑ παροτρύνει σθεναρά τις κυβερνήσεις να βρουν εναλλακτικές αντί της διατήρησης ή της εισαγωγής μέτρων καραντίνας κατά την άφιξη επιβατών στα αεροδρόμια.
Όπως έχει επισημανθεί σε παλαιότερη δημοσκόπηση της Ένωσης:
-Το 86% των ταξιδιωτών ανησυχούσε κάπως ή πολύ για την απομόνωση κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ενώ
-Το 69% των πρόσφατων ταξιδιωτών δεν σκέφτεται να ταξιδέψει εάν η διαδικασία περιλαμβάνει μια περίοδο καραντίνας 14 ημερών.
«Ακόμη και υπό τις καλύτερες συνθήκες, αυτή η κρίση θα κοστίσει πολλές θέσεις εργασίας και θα απολέσει κέρδη ετών από την αεροπορική βιομηχανία.
Για να προστατέψουμε την ικανότητα των αερομεταφορών να είναι καταλύτης για την οικονομική ανάκαμψη, δεν πρέπει να κάνουμε αυτήν την πρόγνωση χειρότερη κάνοντας τα ταξίδια ανέφικτα με μέτρα καραντίνας.
Χρειαζόμαστε μια λύση για ασφαλή ταξίδια που να δίνει στους επιβάτες την αυτοπεποίθηση να ταξιδεύουν με ασφάλεια και χωρίς άσκοπη ταλαιπωρία.
Επίσης, πρέπει να δώσει στις κυβερνήσεις την εμπιστοσύνη ότι προστατεύονται κατά του ιού.
Η πρότασή μας είναι αφορά μια δέσμη προσωρινών μέτρων μη καραντίνας έως ότου έχουμε ένα εμβόλιο, διαβατήρια ανοσίας ή σχεδόν άμεσες δοκιμές COVID-19 διαθέσιμες σε ευρεία κλίμακα», κατέληξε ο de Juniac.