Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) δημοσίευσε τα νεότερα στοιχεία για τις παγκόσμιες αγορές αεροπορικών φορτίων που δείχνουν για τον Ιούνιο τη μικρότερη ετήσια συρρίκνωση της ζήτησης από τον Φεβρουάριο του 2022.
Της Βάσως Βεγιάζη
Η παγκόσμια ζήτηση, σε τονοχιλιόμετρα φορτίου (CTK), μειώθηκε 3,4% τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2022 (-3,7% για τις διεθνείς δραστηριότητες).
Για το εξάμηνο, η ζήτηση υποχώρησε 8,1% σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2022 (-8,7% για τις διεθνείς δραστηριότητες).
Ωστόσο, η ζήτηση τον Ιούνιο ήταν μόλις 2,4% κάτω από τα επίπεδα του Ιουνίου 2019 (προ της πανδημίας).
Η χωρητικότητα, όπως μετράται με τα διαθέσιμα τονοχιλιόμετρα φορτίου (ACTK), αυξήθηκε 9,7% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2022.
Αυτό αντανακλά «στρατηγικές χωρητικότητας» που πραγματοποιούν οι αεροπορικές εταιρείες εν μέσω εξασθενημένου περιβάλλοντος ζήτησης.
Η χωρητικότητα για το πρώτο εξάμηνο του 2023 αυξήθηκε κατά 9,9% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Η χωρητικότητα είναι τώρα 3,7% πάνω από τα επίπεδα του Ιουνίου 2019 (προ της πανδημίας).
Οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση αεροπορικού φορτίου περιλαμβάνουν:
-Το παγκόσμιο διασυνοριακό εμπόριο μειώθηκε κατά 2,4% σε ετήσια βάση τον Μάιο, αντανακλώντας το περιβάλλον εξασθενημένης ζήτησης και τις δύσκολες μακροοικονομικές συνθήκες.
-Η διαφορά μεταξύ των ετήσιων ρυθμών αύξησης του αεροπορικού φορτίου και του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών μειώθηκε στις 2,6 ποσοστιαίες μονάδες τον Μάιο, αντιπροσωπεύοντας το μικρότερο χάσμα από τον Ιανουάριο του 2022.
Ωστόσο, το χάσμα εξακολουθεί να υποδηλώνει ότι το αεροπορικό φορτίο συνεχίζει να «υποφέρει» περισσότερο από το φορτίο εμπορευματοκιβωτίων.
-Τον Ιούνιο, τόσο ο δείκτης Purchasing Managers Purchasing Output ή PMI (49,2) όσο και οι νέες παραγγελίες εξαγωγής PMI (47,1) ήταν κάτω από το κρίσιμο όριο που αντιπροσωπεύει το όριο των 50, υποδηλώνοντας μείωση της παγκόσμιας μεταποιητικής παραγωγής και των εξαγωγών.
«Είμαστε αισιόδοξοι ότι οι δύσκολες συνθήκες συναλλαγών για τα αεροπορικά φορτία θα μετριαστούν, καθώς ο πληθωρισμός υποχωρεί στις μεγάλες οικονομίες.
Αυτό, με τη σειρά του, θα μπορούσε να ενθαρρύνει τις κεντρικές τράπεζες να χαλαρώσουν την προσφορά χρήματος, κάτι που θα μπορούσε να τονώσει μεγαλύτερη οικονομική δραστηριότητα», δήλωσε ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της IATA.