«Ανατροπές» σημειώθηκαν στον μεγάλο διαγωνισμό για τις 28 άγονες αεροπορικές γραμμές που διεξάγει η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, με μέγιστο ετήσιο οικονομικό αντιστάθμισμα στα 18,184 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από αεροπορικές εταιρείες για την ανάληψη 10 γραμμών χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα.
Αυτό σημαίνει ότι οι 10 γραμμές αποχαρακτηρίζονται ως άγονες και ο διαγωνισμός συνεχίζεται για τις υπόλοιπες 18 γραμμές.
Ειδικότερα, στις 4 Αυγούστου εκδηλώθηκε εγγράφως από αερομεταφορείς η πρόθεση διεξαγωγής των κάτωθι 10 γραμμών για την περίοδο από την 1η Φεβρουαρίου 2023 έως την 31η Ιανουαρίου 2027, χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα:
1) Αθήνα – Ζάκυνθος,
2) Αθήνα – Ικαρία,
3) Αθήνα – Κύθηρα,
4) Αθήνα – Κάρπαθος,
5) Αθήνα – Μήλος,
6) Αθήνα – Νάξος,
7) Αθήνα – Πάρος,
8) Αθήνα – Σκιάθος,
9) Θεσσαλονίκη – Σάμος και
10) Θεσσαλονίκη – Χίος.
Ο διαγωνισμός συνεχίζεται για 18 γραμμές
Πλέον, ο διαγωνισμός της ΑΠΑ συνεχίζεται για τις υπόλοιπες 18 γραμμές. Οι 18 άγονες γραμμές, οι οποίες θα ανατεθούν, κι αυτές, για 4 χρόνια και συγκεκριμένα από την 1η Φεβρουαρίου 2023 έως την 31η Ιανουαρίου 2027, είναι οι ακόλουθες:
Αθήνα – Αστυπάλαια, Αθήνα – Σκύρος, Αθήνα – Σύρος, Αθήνα – Λέρος, Αθήνα – Κάλυμνος, Αθήνα – Σητεία, Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά, Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα, Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα – Κύθηρα, Θεσσαλονίκη – Σκύρος, Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Ικαρία, Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος – Σητεία, Ρόδος – Καστελόριζο, Αλεξανδρούπολη – Σητεία, Άκτιο – Σητεία, Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος, Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάμος – Ρόδος και Ρόδος – Κως – Κάλυμνος – Λέρος – Αστυπάλαια.
Η ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για τις 18 γραμμές έχει οριστεί στις 25 Σεπτεμβρίου. O διαγωνισμός είναι διεθνής, οπότε είναι «ανοιχτός» προς κάθε αερομεταφορέα της ΕΕ.
Σήμερα, οι άγονες αεροπορικές γραμμές διεξάγονται από τις εταιρείες SKY express (η εταιρεία, που ανήκει στον όμιλο επιχειρήσεων IOGR, διαθέτει την πλειονότητα των άγονων γραμμών) και Olympic Air (η Olympic Air ανήκει στην AEGEAN).
Και οι δυο εταιρείες προχώρησαν πρόσφατα στην ανανέωση του στόλου των αεροσκαφών, τύπου ATR που διαθέτουν και – σύμφωνα με αναλυτές της αεροπορικής αγοράς – θεωρείται βέβαιο ότι θα «μονομαχήσουν» σε αρκετές γραμμές του διαγωνισμού.
Στην Ελλάδα, δεν υπάρχουν άλλες εταιρείες με αξιοσημείωτο μέγεθος (Astra και Ellinair δεν πετάνε πλέον), οπότε με ενδιαφέρον αναμένεται, εάν συμμετάσχει στον διαγωνισμό αερομεταφορέας του εξωτερικού, με δεδομένο ότι αρκετά ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια παρουσιάζουν «ξεχωριστά» τεχνικά χαρακτηριστικά.