Με στόχο την ελαχιστοποίηση των οικονομικών επιπτώσεων του κορωναϊού (Covid-19), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να προχωρήσει στην υιοθέτηση στοχοθετημένης νομοθεσίας για την προσωρινή ανακούφιση των αεροπορικών εταιρειών από τις υποχρεώσεις που ανακύπτουν σχετικά με τη χρήση χρονοθυρίδων (slots).
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Σύμφωνα με την πρόεδρο της Κομισιόν, Ursula von der Leyen, «Θέλουμε να διευκολύνουμε τις αεροπορικές εταιρείες να διατηρήσουν τα slots στα αεροδρόμια, ακόμη και αν δεν εκτελούν πτήσεις σε αυτά εξαιτίας της φθίνουσας επιβατικής κυκλοφορίας.
Αυτό το προσωρινό μέτρο βοηθά τόσο τη βιομηχανία όσο και το περιβάλλον. Θα μειώσει τις πιέσεις στον κλάδο των αερομεταφορών, και ειδικότερα στις μικρότερες αεροπορικές εταιρείες, και θα μειώσει επίσης τις εκπομπές αποφεύγοντας τις αποκαλούμενες “πτήσεις φάντασμα”, -όταν δηλ. οι αεροπορικές πετούν αεροσκάφη σχεδόν κενά θέσεων, απλά και μόνο για να διατηρήσουν τις χρονοθυρίδες τους».
Η Επίτροπος για τις Μεταφορές, Adina Valean, πρόσθεσε: «Το προσωρινό μέτρο θα επιτρέψει στις αεροπορικές να προσαρμόσουν την χωρητικότητά τους ενόψει της μειωμένης ζήτησης που προκαλείται από την εκδήλωση του Covid-19 […] Εξαιτίας της κρισιμότητας, η Κομισιόν θα υποβάλει εν ευθέτω χρόνω νομοθετική πρόταση και καλεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να εγκρίνουν γρήγορα αυτό το μέτρο με τη διαδικασία της συναπόφασης».
Σύμφωνα με το Nick Wyatt, επικεφαλής του τμήματος μεταφορών και τουρισμού της GlobalData, «είναι παράλογο ότι οι αεροπορικές εταιρείες αναγκάζονται να πετάξουν κενά ή σχεδόν άδεια αεροπλάνα αποκλειστικά και μόνο για να μην χάσουν τα slots, ενόσω η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια μειώνεται.
Η πρακτική αυτή λειτουργεί ενάντια στις “πράσινες πρωτοβουλίες” που λαμβάνονται σε ολόκληρη την Ευρώπη, “καίει” αδικαιολόγητα καύσιμα και δημιουργεί εκπομπές άνθρακα. Η δήλωση της van der Leyen είναι ευπρόσδεκτη, ωστόσο, όλα τα μέτρα -συμπεριλαμβανομένου του κανόνα «80:20 use it or lose it»- πρέπει να αρθούν άμεσα».