Στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος του metaforespress.gr στην cargo κοινότητα του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» και το πώς αντιμετώπισε την περίοδο της πανδημίας του Covid – 19, συνομιλήσαμε με τον κ. Ανδρέα Σχοινά, Manager Sales & Handling της Lufthansa Cargo σε Ελλάδα, Κύπρο, Αλβανία και Κόσσοβο.
Ο κ. Σχοινάς αναφέρεται στις ενέργειες αρωγής της Lufthansa Cargo προς τον εμπορευματικό κλάδο, παρέχοντας συγκεκριμένες λύσεις, υπογραμμίζοντας – παράλληλα – ότι η πιο μεγάλη πρόκληση ήταν η δημιουργία των “Preighters” και τονίζοντας ότι η σταθεροποίηση των πτητικών προγραμμάτων των εταιρειών, θα οδηγήσει σε αύξηση του cargo.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Η πανδημία του Covid -19 είναι η μεγαλύτερη κρίση που έχει γνωρίσει ποτέ ο αεροπορικός κλάδος;
-Ασφαλώς είναι μια κρίση δίχως προηγούμενο. Μια κρίση που κανείς δεν την περίμενε, κανένας δεν ήταν προετοιμασμένος 100%, καμία εταιρεία, όσο καλά οργανωμένη και δομημένη να ήταν, όπως το Lufthansa Group.
-Ο κλάδος είχε γνωρίσει και άλλες κρίσεις παλαιότερα…
-Και τότε, τα εν λόγω γεγονότα συνδυάστηκαν με καθίζηση των μεγεθών των αεροπορικών εταιρειών, ωστόσο οι συνέπειες ήταν διαχειρίσιμες.
Φαντάζομαι και εύχομαι ότι θα γίνει το ίδιο και με την παρούσα κρίση, κάνοντάς μας “σοφότερους”, αφού θα μπορούμε να διαχειριστούμε στο μέλλον τέτοιες καταστάσεις, ταχύτερα και αποτελεσματικότερα.
-Ποιες ήταν οι προκλήσεις για το air cargo;
-Το αρχικό μούδιασμα, που όλοι μας νοιώσαμε, ήταν στις αρχές Φεβρουαρίου, όταν η έξαρση του ιού χαρακτηρίστηκε ως πανδημία, με συνέπεια να ματαιώνονται πτήσεις και το «κύμα» του Covid-19 να πλησιάζει προς την Ευρώπη.
Αρχές Μαρτίου καταλάβαμε ότι κανείς δεν θα μείνει ανεπηρέαστος. Επειδή η Αθήνα είναι τουριστικός και όχι εμπορευματικός προορισμός, η επιρροή στο cargo ήταν άμεση.
Εμείς, σαν Lufthansa Cargo μπορέσαμε να αντιδράσουμε γρήγορα στις προκλήσεις, αφενός διατηρήσαμε ανοιχτή την πρόσβαση στο δίκτυο της Lufthansa Cargo μέσω των συνεργειών μας στην Αθήνα και αφετέρου προχωρήσαμε στην οδική σύνδεση της Ελλάδος με τη Γερμανία.
Έτσι δώσαμε λύσεις στα φορτία που έπρεπε να φεύγουν από την Ελλάδα στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Επιπλέον, η εταιρεία ανέλαβε σχεδόν, εξ ολοκλήρου, να ενώσει τα ΕΛΤΑ και τις Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ με την Ευρώπη. Κατορθώσαμε να πραγματοποιήσουμε οδική σύνδεση της χώρας με την Ευρώπη, μεταφέροντας το 80% των φορτίων του ταχυδρομείου.
Σαν Lufthansa Cargo, μπορέσαμε να αντιδράσουμε γρήγορα στις προκλήσεις, αφενός διατηρήσαμε ανοιχτή την πρόσβαση στο δίκτυο της Lufthansa Cargo, μέσω των συνεργειών μας στην Αθήνα και αφετέρου, προχωρήσαμε στην οδική σύνδεση της Ελλάδος με τη Γερμανία
Η πιο μεγάλη πρόκληση ήταν η δημιουργία των “Preighters”, δηλ. η δημιουργία επιβατικών αεροσκαφών σε εμπορευματικά, καθώς υπήρξε υψηλή ζήτηση για φορτία και μικρότερη για επιβάτες.
Μιλάμε, κυρίως για τη μεταφορά υγειονομικού υλικού που έπρεπε επειγόντως να φτάσει στον προορισμό του.
-Οι αεροπορικές εταιρείες πιστεύετε ότι θα δώσουν μεγαλύτερο βάρος στο cargo;
-Όπως προαναφέρθηκε, η Αθήνα δεν είναι αμιγώς εμπορευματικός προορισμός, οπότε πάντα υπάρχει εξάρτηση από τα bellies capacities, δηλ. τις “κοιλιές” των επιβατικών αεροσκαφών.
Δεν νομίζω ότι αυτό μπορεί να αλλάξει στο άμεσο μέλλον, καθώς θα πρέπει να αλλάξει ολόκληρο το παραγωγικό μοντέλο της χώρας.
-Ποιο ήταν και ποιο είναι τώρα το capacity της Lufthansa Cargo στην Ελλάδα;
-Το cargo της Lufthansa επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό, όταν και άρχισε σταδιακά η ματαίωση των επιβατικών πτήσεων που έφτασαν μέχρι και το 100%, όταν και καθηλώθηκαν.
Όμως σταδιακά, από τις αρχές Μαΐου, που ξεκίνησαν οι πτήσεις από Φρανκφούρτη προς Αθήνα, μπορούμε να πούμε ότι σήμερα βρισκόμαστε στο 40%-50% της δυνατότητάς μας εν συγκρίσει με το 2019.
Τα commodities που διακινήθηκαν περισσότερο ήταν τα ανταλλακτικά πλοίων, τα ψάρια και διάφορα άλλα νωπά προϊόντα.
-Η εκτίμηση για το επόμενο διάστημα;
-Πιστεύω ότι ο όγκος στο air cargo θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Όχι με τους αρνητικούς ρυθμούς του lock down, αλλά με αυξητικές τάσεις.
Η παραγωγική διαδικασία έχει επιστρέψει ξανά σε κανονικότητα, οπότε προσβλέπουμε σε άνοδο.