Σημαντικές, όπως αναμενόταν, είναι οι απώλειες επιβατών, εσόδων και ταμειακών διαθεσίμων για την Aegean Airlines, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Είναι ενδεικτικό ότι οι ταμειακές απώλειες της εταιρείας, την περίοδο Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2020, εκτιμώνται στα 160 εκατ. ευρώ (τα 65 εκατ. αφορούν το δεύτερο τρίμηνο), με την εταιρεία να έχει επαναπροσδιορίσει την στρατηγική της για το επόμενο διάστημα, μιλώντας για έναν αβέβαιο χειμώνα.
Το καθαρό αποτέλεσμα, για το πρώτο εξάμηνο του έτους, ανήλθε σε ζημιές ύψους 158,8 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών ύψους 13 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019.
Όπως προκύπτει από τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν χθες, το ισχυρό αρνητικό αποτύπωμα στα μεγέθη της Aegean Airlines, που άφησαν το lockdown και τα περιοριστικά μέτρα στην ταξιδιωτική κίνηση στο α΄ τρίμηνο του 2020, επηρέασε καθοριστικά και το β΄ τρίμηνο.
Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις που υπεβλήθησαν μεταξύ χωρών, αλλά ακόμη και στο εσωτερικό οδήγησαν στη σχεδόν καθολική αναγκαστική ακύρωση του πτητικού έργου της εταιρείας.
Αναλυτικότερα, ο συνολικός αριθμός των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν μειώθηκε κατά 82% στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 (με μείωση 95% και 92% τον Απρίλιο και τον Μάιο αντίστοιχα), ενώ η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 92%.
Ο κύκλος εργασιών κατά το δεύτερο τρίμηνο ανήλθε μόλις σε 40,4 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση 88% συγκριτικά με το 2019, ήτοι μείωση κατά 307 εκατ. ευρώ.
Με την επίδραση και του δεύτερου τριμήνου, το πρώτο εξάμηνο, ο κύκλος εργασιών κατέγραψε μείωση 64% και ανήλθε σε 187,4 εκατ. ευρώ, ενώ το συνολικό λειτουργικό αποτέλεσμα προ φόρων ανήλθε σε ζημιές 132,3 εκατ. ευρώ.
Το αποτέλεσμα της εταιρείας επιβαρύνθηκε με επιπλέον έκτακτες ζημιές 68,5 εκατ. ευρώ από παράγωγα αντιστάθμισης κινδύνου, κυρίως ποσότητες καυσίμου, που λόγω του περιορισμένου έργου δεν προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν.
Μετάθεση των παραλαβών των νέων αεροσκαφών
Κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους, η εταιρεία επαναπροσδιόρισε τους χρόνους παραλαβής και άφιξης των νέων αεροσκαφών Airbus A320/321 neo, διατηρώντας ακέραιο τον αριθμό των νέων αεροσκαφών που θα παραλάβει σε 46, αλλά μειώνοντας τον ρυθμό άφιξης νέων αεροσκαφών τα έτη 2021 και 2022.
Η εταιρεία έχει ήδη παραλάβει 5 νέα αεροσκάφη A320 neo, ενώ μέχρι τον Απρίλιο του 2021 θα παραλάβει 4 A321 neo.
Κατά το τελευταίο διάστημα, η Aegean παρέλαβε 5 από τα 15 αεροσκάφη που πρόκειται να παραλάβει το διάστημα 2020-2022.
Με την κίνηση αυτή, η αεροπορική επιτυγχάνει να μειώσει, κατά σχεδόν 100 εκατ. ευρώ, το ποσό των προκαταβολών για τις νέες παραλαβές που πρέπει να καταβληθεί την περίοδο μεταξύ πρώτου εξαμήνου 2020 και 2021.
Οι τοποθετήσεις Ε. Βασιλάκη και Δ. Γερογιάννη
Για έναν ιδιαίτερα δύσκολο χειμώνα έκανε λόγο, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών, ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, υποστηρίζοντας ότι για την επιστροφή στην κανονικότητα θα χρειαστεί ένα μακρύ χρονικό διάστημα, με την παρούσα συγκυρία να είναι η χειρότερη που έχει βιώσει ποτέ ο κλάδος των αερομεταφορών.
Κατά το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, η ορατότητα είναι περιορισμένη, όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, καθώς οι κρατήσεις είναι χαμηλότερες από ποτέ.
Εάν δεν επιβληθούν περαιτέρω περιορισμοί για την εξάπλωση της πανδημίας, θα μπορούσε να επιτευχθεί το 1/3 της επιβατικής κίνησης του αντίστοιχου διαστήματος του 2019.
O κ. Βασιλάκης εκτίμησε ότι το γ’ τρίμηνο θα κλείσει στα 2 εκατ. επιβάτες και κοντά στο 50% όσον αφορά τον αριθμό των πτήσεων, ενώ στα 25- 30 εκατ. ευρώ θα διαμορφωθούν τα αρνητικά αποτελέσματα για την περίοδο αυτή.
Η μέση πληρότητα πτήσεων κυμάνθηκε σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα και διαμορφώθηκε στο 68%.
Αντίστοιχα, στις προσπάθειες αναπροσαρμογής της στρατηγικής της εταιρείας αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος, Δημήτρης Γερογιάννης, τονίζοντας ότι «οι τελευταίοι 7 μήνες είναι μια συνεχής μάχη για προσαρμογή, αντοχή και επιβίωση απέναντι στη δυσκολότερη συγκυρία στην ιστορία της παγκόσμιας αερομεταφοράς».
Μάλιστα, ο κ. Γερογιάννης υπογράμμισε την αναγκαιότητα όλες οι χώρες να συμφωνήσουν σε κοινές διαδικασίες, όπως για παράδειγμα το αρνητικό test πριν από την πτήση, που θα επιτρέψουν στη συντονισμένη αποκατάσταση της προσβασιμότητας και της διασύνδεσης μεταξύ των χωρών, αντικαθιστώντας τα μέτρα καραντίνας και κλεισίματος των συνόρων.
Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε, όπως ανέφερε, προϋπόθεση για τη διασύνδεση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτων χωρών, αλλά και ενδεχομένως για τη μετακίνηση εντός χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον κριθεί απαραίτητο από την επιστημονική κοινότητα.
Η κυβέρνηση θα πρέπει να βοηθήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις, ειδικότερα στο χώρο των αερομεταφορών που έχουν πληγεί από την πανδημία. Τέτοιες εταιρείες ενώνουν τη χώρα μας με το εξωτερικό και ενισχύουν το ΑΕΠ με τα έσοδα από τον τουρισμό.
Οκ το πιάσαμε το μήνυμα, θα δοθεί κρατική βοήθεια στην Aegean. Ας δοθεί με όρους και προϋποθέσεις, όπως έγινε στο εξωτερικό. Στο μεσοδιάστημα ωστόσο θα πρέπει να παύσουν οι ανοίκειες παρεμβάσεις των αεροπορικών εταιρειών προς την πολιτική εξουσία. Δεν συμφέρει κανέναν μια αδύναμη και θνησιγενής Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και ο νοών νοείτω.