Σταδιακή ανάκαμψη των επιχειρησιακών μεγεθών, κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του έτους, κατέγραψε η AEGEAN, επιτυγχάνοντας μάλιστα καθαρά κέρδη 10,8 εκατ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο.
Όπως αναφέρει η αεροπορική, παρά το συγκρατημένο ξεκίνημα του έτους, λόγω της μετάλλαξης Όμικρον, η υψηλή ζήτηση για ταξίδια αναψυχής επέτρεψε τη σταδιακή αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας.
Από τα μέσα του δεύτερου τριμήνου, με την πλήρη άρση των περιοριστικών μέτρων, η AEGEAN, όπως υποστηρίζει, είχε τη δυνατότητα να ξεκινήσει τη δραστηριότητά της νωρίτερα για την καλοκαιρινή περίοδο σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Ο Όμιλος της AEGEAN, το πρώτο εξάμηνο του 2022, διέθεσε σχεδόν διπλάσιες θέσεις σε σχέση με το 2021, πραγματοποιώντας επίσης διπλάσιες, σε αριθμό πτήσεις, σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
H πορεία της επιβατικής κίνησης
Η επιβατική κίνηση ανήλθε σε 4,7 εκατ. επιβάτες, από 1,6 εκατ. πέρσι, με σημαντική αύξηση να σημειώνεται τόσο στο δίκτυο εξωτερικού (+258%) όσο και στο δίκτυο εσωτερικού (+130%), ενώ ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 74,5% από 53,1%.
Σε σχέση με την προ πανδημίας δραστηριότητα, ο Όμιλος πραγματοποίησε το 81% των πτήσεων και προσέφερε αντίστοιχα το 81% των διαθέσιμων θέσεων το πρώτο εξάμηνο του 2022, σε σχέση με το 2019, ενώ οι πληρότητες υπολείπονταν από τα προ πανδημίας επίπεδα κατά 7,6 ποσοστιαίες μονάδες.
Αντίστοιχα, το δεύτερο τρίμηνο, η επιβατική κίνηση σημείωσε αύξηση 171%, ανερχόμενη σε 3,3 εκατ. επιβάτες από 1,2 εκατ. επιβάτες το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021.
Σημαντική ήταν και η βελτίωση στον συντελεστή πληρότητας, ο οποίος ανήλθε σε 79,2%, ήτοι 23 ποσοστιαίες μονάδες, σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2021. Επίσης, η προσφερόμενη χωρητικότητα κατά το δεύτερο τρίμηνο ανέκαμψε στο 86% συγκριτικά με το 2019, με την άρση των περιορισμών.
Σε σχέση με τον στόλο, ο Όμιλος της AEGEAΝ, στα τέλη Ιουνίου, αριθμούσε 70 αεροσκάφη (εκ των οποίων 53 jet και 17 turboprops/ ελικοφόρα), παραλαμβάνοντας κατά το πρώτο εξάμηνο 4 αεροσκάφη Airbus A321 neo έναντι 8 που προβλεπόταν (και συνολικά 13 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo από τα τέλη του 2019).
Η πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων
Μετά από δύο χρόνια “προκλήσεων”, ο Όμιλος, όπως αναφέρει, αξιοποιώντας τον στόλο και το δίκτυό του, αλλά και τη δυναμική της αγοράς, κατέγραψε κέρδη για πρώτη φορά στο δεύτερο τρίμηνο του έτους από την έναρξη της κρίσης, παρά τη ραγδαία αύξηση στο κόστος καυσίμων.
Η συνδρομή του δεύτερου τριμήνου ήταν καθοριστική στη διαμόρφωση του αποτελέσματος του εξαμήνου.
Ειδικότερα, σημαντική αύξηση των πωλήσεων καταγράφηκε κατά 201% το δεύτερο τρίμηνο του έτους σε σχέση με το 2021, ήτοι 327.278,59 χιλ. ευρώ από 108.558,36 χιλ. ευρώ, απόρροια τόσο της σημαντικής αύξησης των προσφερόμενων θέσεων, αλλά και της σημαντικής αύξησης του συντελεστή πληρότητας και του μέσου εσόδου ανά επιβάτη.
Ο συντελεστής πληρότητας βελτιώθηκε κατά 23 ποσοστιαίες μονάδες και διαμορφώθηκε στο 79,2% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2021, ενώ υπολείπεται 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019.
Από την άλλη πλευρά, σημαντική επίδραση στα αποτελέσματα του Ομίλου είχε η ραγδαία αύξηση του κόστους καυσίμων κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, μετά τη γεωπολιτική αναταραχή στην Ουκρανία.
Η τιμή του καυσίμου κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2022 ήταν 120% υψηλότερη από την τιμή του καυσίμου την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Μέρος της αύξησης του κόστους καυσίμου αντισταθμίστηκε από παράγωγα προϊόντα που είχε συνάψει ο Όμιλος. Συνολικά το κόστος καυσίμων το δεύτερο τρίμηνο του 2022 διαμορφώθηκε σε 88.572,63 χιλ. ευρώ από 19.619,54 χιλ. ευρώ.
Το πρώτο εξάμηνο, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση 193%, στα 448,1 εκατ. ευρώ, ενώ οι καθαρές ζημίες μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 27,7 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 78,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021.
Οι προοπτικές για το έτος
Οι καλές επιδόσεις της περσινής καλοκαιρινής περιόδου στην Ελλάδα, δεδομένων των συνθηκών της πανδημίας, διατηρούνται και το 2022, όπως υποστηρίζει η αεροπορική.
Οι τουριστικές αγορές της Μεσογείου, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα καταγράφουν αυξημένες επιδόσεις στον τουρισμό. Ειδικότερα, το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου η προσφερόμενη χωρητικότητα σε απευθείας πτήσεις προς την Ελλάδα, ιδιαίτερα στους δημοφιλής νησιωτικούς προορισμούς ξεπέρασε την αντίστοιχη του 2019.
Δυναμικά επανέρχονται αγορές όπως της ΗΠΑ, της Γερμανίας, της Βρετανίας και των Σκανδιναβικών χωρών μετά την κρίση των προηγούμενων δύο ετών, με αυξημένες επιδόσεις τόσο σε αφίξεις όσο και σε τουριστικές εισπράξεις συγκριτικά με το 2019. Συνολικά, οι αφίξεις από το εξωτερικό στους δημοφιλείς προορισμούς ξεπέρασαν τις αρχικές προβλέψεις το δίμηνο Ιουλίου- Αυγούστου.
Προορισμοί όπως η Σαντορίνη, τα Χανιά, η Μύκονος, η Σκιάθος , η Κέρκυρα ξεπέρασαν, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, το αντίστοιχο αριθμό αφίξεων του 2019.
Αυξανόμενο είναι και το ενδιαφέρον για τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, κυρίως την Αθήνα η οποία με την προώθησή της ως προορισμός για σύντομες αποδράσεις citybreak προσελκύει σημαντικό αριθμό τουριστών φέτος.
Η ανάκαμψη όμως και τη φετινή περίοδο στα αστικά κέντρα, όπως υπογραμμίζει η AEGEAN, είναι σαφώς πιο αργή σε ρυθμούς σε σύγκριση με τους νησιωτικούς προορισμούς. Ενδεικτικά τον Ιούλιο το Αεροδρόμιο Αθηνών υπολειπόταν κατά 5,9%, και της Θεσσαλονίκης κατά 10% της αντίστοιχης τουριστικής κίνησης του 2019.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η AEGEAN συνέχισε τη σταδιακή επαναφορά χωρητικότητας προσθέτοντας νέους προορισμούς και αυξημένες συχνότητες σύνδεσης στο δίκτυο εσωτερικού και εξωτερικού, στηρίζοντας κάθε προσπάθεια για διαφοροποίηση και διάχυση του τουριστικού προϊόντος σε περισσότερες περιοχές, ενώ σημαντική επένδυση γίνεται και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Όμιλος το δίμηνο Ιουλίου- Αυγούστου δραστηριοποιήθηκε πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019, με την επιβατική κίνηση να σημειώνει σημαντική ανάκαμψη.
Η πορεία μέχρι τώρα ενισχύει την πρόβλεψη για μία κερδοφόρα χρήση το 2022, υποστηριζόμενη από το βελτιωμένο έσοδο ανά πτήση.
“Αδιαμφισβήτητα όμως, μέσα σε ένα περιβάλλον κατά το οποίο οι γεωπολιτικές ισορροπίες έχουν διαταραχθεί, το κόστος της ενέργειας και των καυσίμων έχουν αυξηθεί, και οι πληθωριστικές πιέσεις επιδρούν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, η εγρήγορση, η ευελιξία και προσαρμοστικότητα παραμένουν προτεραιότητες.
Η μείωση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών, αλλά και η δημιουργία αισθήματος ανασφάλειας επηρεάζει την τουριστική δραστηριότητα η οποία είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη σε μείζονες αλλαγές οικονομικών συνθηκών.
H πορεία της ζήτησης στο επόμενο διάστημα, κυρίως τους χειμερινούς μήνες, ενδέχεται να επηρεαστεί από τους προαναφερθέντες παράγοντες, χωρίς ωστόσο να είναι δυνατή η εκτίμηση της επίδρασής τους στην οικονομική δραστηριότητα”, επισημαίνει η αεροπορική.