Αναβαθμίζει επί τα χείρω τις προβλέψεις της αναφορικά με τις οικονομικές επιπτώσεις του κορωναϊού (COVID-19) τόσο για τις αεροπορικές εταιρείες, όσο και για τη ζήτηση, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με πρόσφατη εκτίμηση της IATA, η παγκόσμια απώλεια εσόδων για τους αερομεταφορείς που σχετίζονταν άμεσα με την Κίνα κυμαινόταν στα 29,3 δισ. δολ. με τα επίπεδα της ζήτησης να μειώνονται κατά 4,7%.
Έκτοτε, ο ιός έχει εξαπλωθεί σε περισσότερες από 80 χώρες και οι κρατήσεις έχουν επηρεαστεί σοβαρά και σε διαδρομές πέρα από την Κίνα.
Αυτή τη φορά, η Ένωση κάνει λόγο για απώλειες μεταξύ 63 δισ. δολ. (στο σενάριο που ο COVID-19 έχει περιορισμένη εξάπλωση) και 113 δισ. δολ. (στο σενάριο που ο COVID-19 θα έχει ευρύτερη διάδοση).
Για το κομμάτι του cargo, προς το παρόν, δεν υπάρχουν ακόμη διαθέσιμες εκτιμήσεις.
Σε επίπεδο χρηματοπιστωτικών αγορών, σύμφωνα με την IATA, oι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν σχεδόν κατά 25% από την έναρξη της επιδημίας, κατά 21% μεγαλύτερη εν συγκρίσει με την πτώση που υπέστησαν κατά την εξάπλωση του ιού SARS το 2003.
Για να ληφθεί υπόψη η εξελισσόμενη κατάσταση με τον κορωναϊό, η IATA προχώρησε στον υπολογισμό του πιθανού αντίκτυπου στις αερομεταφορές βάσει δύο πιθανών σεναρίων.
Σενάριο 1: Περιορισμένη διάδοση
Στο σενάριο αυτό, οι αγορές με περισσότερες από 100 επιβεβαιωμένες περιπτώσεις COVID-19 (από τις 2 Μαρτίου) θα παρουσιάσουν απότομη κάμψη.
Επίσης, εκτιμάται ότι η εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε άλλες αγορές (Βόρεια Αμερική, Ασία και Ειρηνικός και Ευρώπη) θα μειωθεί.
Οι αγορές που συμπεριελήφθησαν σε αυτό το σενάριο και η προβλεπόμενη πτώση της επιβατικής κίνησης, λόγω του COVID-19, έχουν ως εξής: Κίνα (-23%), Ιαπωνία (-12%), Σιγκαπούρη (-10%), Νότια Κορέα (-14%), Ιταλία (-24%), Γαλλία (-10%), Γερμανία (-10%) και Ιράν (-16%).
Επιπλέον, η Ασία (εκτός Κίνας, Ιαπωνίας, Σιγκαπούρης και Νότιας Κορέας) αναμένεται να σημειώσει πτώση της ζήτησης κατά 11%.
Η Ευρώπη (εκτός Ιταλίας, Γαλλίας, Γερμανίας) θα σημειώσει πτώση της ζήτησης κατά 7% και η Μέση Ανατολή (εκτός του Ιράν) κατά 7%.
Σε παγκόσμια κλίμακα, αυτή η πτώση της ζήτησης μεταφράζεται σε μια παγκόσμια απώλεια εσόδων κατά 11%, ίση με 63 δισ. δολ.
Η Κίνα θα αντιπροσωπεύει περίπου 22 δισ. δολ. αυτού του συνόλου, ενώ οι αγορές που συνδέονται με την Ασία (συμπεριλαμβανομένης της Κίνας) θα αντιπροσωπεύσουν 47 δισ. δολ.
Σενάριο 2: Εκτεταμένη διάδοση
Στο σενάριο συμπεριλαμβάνονται σε όλες τις αγορές που έχουν επί του παρόντος 10 ή περισσότερες επιβεβαιωμένες περιπτώσεις COVID-19 (από τις 2 Μαρτίου).
Το αποτέλεσμα είναι μια απώλεια 19% των παγκόσμιων εσόδων, που ισοδυναμεί με 113 δισ. δολ.
Το σενάριο αυτό ισοδυναμεί -σε οικονομικούς όρους- με την κατάσταση που βίωσε ο κλάδος κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
«Δραματική στροφή προς το χειρότερο μέσα σε 2 μήνες»
«Σε λίγο περισσότερο από δύο μήνες, οι προοπτικές της βιομηχανίας παγκοσμίως έχουν πάρει μια δραματική στροφή προς το χειρότερο. Δεν είναι σαφές πώς θα αναπτυχθεί ο ιός, αλλά εάν λάβουμε υπόψη τις απώλειες εσόδων ύψους 63 δισ. – 113 δισ., πρόκειται περί κρίσης», σχολίασε ο Alexandre de Juniac, διευθύνων σύμβουλος της IATA.
Κατά τον ίδιο, «πολλές αεροπορικές εταιρείες μειώνουν το capacity και λαμβάνουν μέτρα έκτακτης ανάγκης για μείωση του κόστους. Οι κυβερνήσεις πρέπει να το λάβουν υπόψη τους.
Οι αεροπορικές καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να παραμείνουν εν ζωή, καθώς εκτελούν το ζωτικό έργο της σύνδεσης των οικονομιών του κόσμου.
Καθώς οι κυβερνήσεις αναζητούν μέτρα τόνωσης, ο κλάδος των αερομεταφορών θα χρειαστεί απαλλαγεί από φόρους, χρεώσεις και κανονισμούς slot».