Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να δέχονται κουπόνια (vouchers) ως επιστροφή χρημάτων για ταξίδια που ακυρώνονται λόγω του κορωνοϊού, παρά μόνο εάν έχουν την εγγύηση ότι μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν αργότερα, δήλωσε χθες ο Ευρωπαίος Επίτροπος Δικαιοσύνης Ντιντιέ Ρέιντερς.
Όταν κλήθηκε να μιλήσει, μέσω τηλεδιάσκεψης ενώπιον της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ο Ρέιντερς διαβεβαίωσε ότι τα δικαιώματα των καταναλωτών πρέπει να γίνονται σεβαστά παρά τις εξαιρετικές περιστάσεις που πλήττουν τον τουριστικό τομέα.
Ορισμένα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Γερμανία, επιτρέπουν στους ταξιδιωτικούς πράκτορες ή στις αεροπορικές εταιρείες να επιστρέφουν με vouchers την αξία των ταξιδιών που ακυρώνονται, αντί της άμεσης επιστροφής χρημάτων, κάτι που αντιβαίνει στην ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Είναι δικαίωμα των καταναλωτών να έχουν επιστροφή των χρημάτων τους, τόνισε ο Ρέιντερς, διευκρινίζοντας ότι είναι δυνατόν, στην παρούσα συγκυρία, για τους τουριστικούς φορείς ή τις αεροπορικές εταιρείες να το κάνουν με κουπόνια. Και αυτό, χωρίς να χρειάζεται να αλλάξει ο κανονισμός.
Ωστόσο, τρεις προϋποθέσεις πρέπει να πληρούνται: η επιστροφή των χρημάτων σε μετρητά πρέπει να παραμείνει δυνατή σε περίπτωση μη χρησιμοποίησης του κουπονιού μέσα στις καθορισμένες προθεσμίες, αυτό πρέπει να είναι η επιλογή του καταναλωτή και, κυρίως η φερεγγυότητα του κουπονιού πρέπει να διασφαλίζεται σε περίπτωση χρεοκοπίας ενός από τους εμπλεκόμενους φορείς στο ταξίδι.
Πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ των δικαιωμάτων των καταναλωτών και της βιωσιμότητας των οργανισμών που συνδέονται με τον τουρισμό, επέμεινε.
Σύμφωνα με τον Ντιντιέ Ρέιντερς, κάθε ευελιξία έχει δοθεί στα κράτη-μέλη για να στηρίξουν τους ταξιδιωτικούς φορείς, μέσω των διαφορετικών οικονομικών λύσεων στην κρίση υπό την αιγίδα της ΕΕ, κυρίως τις κρατικές ενισχύσεις και την στήριξη στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.