Τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού Covid-19 στον παγκόσμιο κλάδο των αερομεταφορών αναθεώρησε, για ακόμη μια φορά προς το χειρότερο, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) σε νεότερες εκτιμήσεις της.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Λόγω της σοβαρότητας των ταξιδιωτικών περιορισμών και της αναμενόμενης παγκόσμιας ύφεσης, η IATA εκτιμά τώρα ότι τα έσοδα από τις επιβατικές αεροπορικές μεταφορές θα μπορούσαν να σημειώσουν κατακόρυφη πτώση κατά 252 δισ. δολ. ή 44% εν συγκρίσει με το 2019.
Η πρόβλεψη αυτή συναντάται στο σενάριο, όπου οι σοβαροί ταξιδιωτικοί περιορισμοί διαρκούν μέχρι και 3 μήνες, ωστόσο ακολουθεί μια σταδιακή οικονομική ανάκαμψη αργότερα εντός του 2020.
Υπενθυμίζεται ότι, σχετικά παλαιότερη ανάλυση της Ένωσης προέβλεπε απώλειες εσόδων ύψους 113 δισ. δολ., ωστόσο αυτό ήταν πριν οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο επιβάλουν ταξιδιωτικούς περιορισμούς, που «ουσιαστικά εξαφάνισαν σε μεγάλο βαθμό τη διεθνή αγορά αεροπορικών ταξιδιών» σημειώνει η IATA.
«Ο αεροπορικός κλάδος αντιμετωπίζει την σοβαρότερη κρίση του. Μέσα σε λίγες εβδομάδες, το προηγούμενο χειρότερο σενάριο φαντάζει καλύτερο από τις πρόσφατες εκτιμήσεις μας. Χωρίς άμεσα μέτρα ανακούφισης από τις κυβερνήσεις, δεν θα υπάρξουν καλύτερες μέρες.
Οι αεροπορικές εταιρείες χρειάζονται ένεση ρευστότητας 200 δισ. δολ. για να τα καταφέρουν.
Ορισμένες κυβερνήσεις έχουν ήδη λάβει μέτρα, έπονται αρκετές ακόμη που πρέπει να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους», σχολίασε ο γενικός διευθυντής της IATA, Alexandre de Juniac.Βραδύτερη ανάκαμψη
Σύμφωνα με τη νεότερη ανάλυση, η IATA προβλέπει ότι οι αυστηροί περιορισμοί στις μετακινήσεις θα αρθούν μετά από 3 μήνες.
Παρόλα αυτά, η ανάκαμψη της ζήτησης για ταξίδια εντός του 2020 θα αποδυναμωθεί από τις επιπτώσεις της παγκόσμιας ύφεσης στις θέσεις εργασίας και την καταναλωτική εμπιστοσύνη.
Η συνολική ετήσια ζήτηση επιβατών (έσοδα ανά χιλιομετρικό επιβάτη ή RPK) θα μειωθεί κατά 38% σε σύγκριση με το 2019.
Η χωρητικότητα (διαθέσιμες θέσεις ανά χιλιόμετρο ή ASK) στην εγχώρια και διεθνή αγορά θα μειωθεί κατά 65% στο β’ τρίμηνο που λήγει στις 30 Ιουνίου, αλλά θα ανακάμψει σημειώνοντας πτώση κατά 10% στο δ’ τρίμηνο.
Σε κίνδυνο 2,7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας
Σε κάθε περίπτωση η IATA εξέφρασε την ικανοποίησή της για την υποστήριξη των κυβερνήσεων, που προχώρησαν στην παροχή οικονομικής ενίσχυσης στις αεροπορικές εταιρείες και παρότρυνε άλλες να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους πριν από τη συσσώρευση περισσότερων ζημιών.
«Οι αεροπορικές αγωνίζονται για επιβίωση σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί και η εξανέμιση της ζήτησης σημαίνουν ότι, εκτός από το cargo, δεν υπάρχει σχεδόν καμία επιβατική αεροπορική», ανέφερε ο de Juniac.
«Φαινόταν αδύνατον, αλλά μέσα σε λίγες μέρες η κρίση που αντιμετωπίζουν οι αεροπορικές εταιρείες επιδεινώθηκε δραματικά. Εάν δεν ενεργήσουμε τώρα, η κρίση αυτή θα είναι μεγαλύτερη και πιο οδυνηρή.
Περίπου 2,7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στις αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται σε κίνδυνο. Και κάθε μία από αυτές τις θέσεις εργασίας υποστηρίζει άλλες 24 στην ταξιδιωτική και τουριστική αλυσίδα.
Ορισμένες κυβερνήσεις ανταποκρίνονται ήδη στις επείγουσες εκκλήσεις μας, αλλά δεν αρκούν για να καλύψουν τα απαιτούμενα 200 δισ. δολ.», καταλήγει ο γενικός διευθυντής της IATA.