Η παγκόσμια απόδοση αεροπορικού φορτίου αυξήθηκε κατά 12% σε ετήσια βάση τον Αύγουστο, την υψηλότερη ετήσια αύξηση πάνω από δύο χρόνια, όπως αναφέρει η ΙΑΤΑ.
Οι αυξημένες επιδόσεις μπορούν να εξηγηθούν εν μέρει από την «άνθηση» του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Οι ασιατικές εταιρείες αποστέλλουν απευθείας τα προϊόντα τους μέσω αεροπλάνων. Με αυτόν τον τρόπο, αποφεύγουν τους «μεσάζοντες» μεταφοράς και τις εργασίες αποθήκευσης και, σε πολλές περιπτώσεις, επωφελούνται από απαλλαγές από εισαγωγικούς δασμούς, αναφέρει η Ένωση.
Η αύξηση των επιδόσεων βοηθιέται επίσης από τη μειωμένη «αξιοπιστία» της ναυτιλίας και τις σχετικές αυξήσεις των ναυτιλιακών τιμών, που σχετίζονται κυρίως με τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.
Αυτό οδήγησε σε απότομη πτώση της σχετικής τιμής κατά 65%, καθιστώντας τις τιμές αεροπορικών φορτίων φθηνότερες από τις θαλάσσιες και οδήγησε ορισμένους μεταφορείς να στραφούν από τις θαλάσσιες στις αεροπορικές μεταφορές για συγκεκριμένα τμήματα δρομολογίων.
Οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου και οι μεταφορείς που μετακινούνται από τη θάλασσα στον αέρα ανταγωνίζονται για τη χωρητικότητα αεροπορικών εμπορευμάτων με την πιο «παραδοσιακή» πελατεία αεροπορικών φορτίων, ωθώντας τις αποδόσεις προς τα πάνω.
Πράγματι, οι αποδόσεις αεροπορικών φορτίων σε διαδρομές «με προορισμό τα δυτικά» από την Ασία προς την Ευρώπη και την Αμερική, είτε απευθείας, είτε μέσω της Μέσης Ανατολής, έχουν αυξηθεί ριζικά το περασμένο έτος (από 9% έως 84% ετησίως).
Ταυτόχρονα, τα ποσοστά πέφτουν κυρίως στις αντίστοιχες διαδρομές backhaul και στην εμπορική «λωρίδα» Ευρώπης – Αμερικής (εκτείνονται από -18% έως +3% ετησίως).
«Αναρωτιέται κανείς πώς αυτές οι εξελίξεις θα επηρεάσουν τον κλάδο αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών μεσοπρόθεσμα έως μακροπρόθεσμα και εάν, ενδεχομένως, μια περαιτέρω επιδείνωση των παγκόσμιων εμπορικών σχέσεων θα μπορούσε να επηρεάσει αυτή την τάση», σχολιάζει η ΙΑΤΑ.