Η Κομισιόν να παρέχει επαρκή αντίμετρα που πραγματικά θα αντισταθμίσουν το υψηλό και δυσανάλογο κόστος που θα επωμιστούν τα επόμενα χρόνια οι χώρες στην περιφέρεια της Ευρώπης όπως η Ελλάδα, από την πράσινη μετάβαση των μεταφορών, ζήτησε η Ευρωβουλευτής Έλενα Κουντουρά από την Επίτροπο Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν.
Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού, όπου η Επίτροπος Βαλεάν παρουσίασε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του πακέτου «Fit for 55», η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία άσκησε κριτική αναφέροντας ότι είναι ανεπαρκείς.
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ανέδειξε την άνιση μεταχείριση που προκύπτει για χώρες όπως η Ελλάδα αλλά και νησιωτικούς προορισμούς συνολικά στην περιφέρεια της Ευρώπης, όπου το κόστος των αεροπορικών μετακινήσεων θα είναι πολύ υψηλότερο συγκριτικά με αυτό μεταξύ των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφική κρίση ειδικά τις τουριστικές περιοχές.
Όπως τόνισε μάλιστα δεν έχει προβλέψει η Επιτροπή επαρκή αντίμετρα για να διασφαλίσει ότι δεν θα δημιουργηθούν ανισότητες και ότι δεν θα πληγούν οι προορισμοί και οι τοπικές κοινωνίες από ελλιπή αεροπορική προσβασιμότητα ή το υψηλό κόστος των εισιτηρίων.
Επιπλέον η Έλενα Κουντουρά αναφέρθηκε σε ανάλογες επιβαρύνσεις που θα επωμιστούν τα νοικοκυριά από τις νομοθετικές ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση στα κτίρια και τις μεταφορές οι οποίες μπορεί να ανέλθουν σε πάνω από 700 ευρώ το μήνα για ένα νοικοκυριό.
Επέστησε τη σημασία να διασφαλιστεί ότι η μετάβαση θα είναι κοινωνικά δίκαιη και στην κατεύθυνση αυτή ζήτησε να εξασφαλιστούν νέοι ευρωπαϊκοί πόροι από την οικονομική συνεισφορά των πλουσιότερων πολιτών και των παγκόσμιων κολοσσών.
Η τοποθέτηση της Έλενας Κουντουρά προς την Επίτροπο Βαλεάν έχει ως εξής:
«Η κλιματική πολιτική της Ευρώπης για να είναι επιτυχημένη πρέπει να έχει ένα διττό στόχο και έτσι θα την κρίνουμε:
– Από την πραγματική μείωση των αερίων του θερμοκηπίου σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού, και
– Από τη κοινωνικά δίκαιη μετάβαση ώστε να μην αποκλειστούν οι κοινωνικά και οικονομικά ασθενέστεροι αλλά να γίνει η μετάβαση ο μοχλός ανάπτυξης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας στην Ευρώπη.
Εκτιμώ ότι το πακέτο που μας παρουσιάσατε πρέπει να βελτιωθεί σημαντικά για να πετύχει τους στόχους αυτούς διότι οι 11 νομοθετικές προτάσεις στερούνται συνοχής και συνεκτικότητας.
Για παράδειγμα, τουλάχιστον οι μισές νομοθετικές προτάσεις αφορούν τις αεροπορικές μεταφορές και θέλουμε να γνωρίζουμε ποιος θα είναι ο τελικός αντίκτυπος στις αεροπορικές μεταφορές; Πόσο θα αυξηθούν τα αεροπορικά εισιτήρια; Διότι προορισμοί όπως η Κύπρος, η Μάλτα, η Αθήνα, η Λισαβώνα ή το Δουβλίνο δεν είναι προσβάσιμοι χωρίς αεροπλάνο. Δεν υπάρχει ουσιαστική εναλλακτική για τους προορισμούς αυτούς.
Έχετε υπολογίσει ποιος θα είναι ο αντίκτυπος στις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες; Πως θα εξασφαλίσετε ότι θα αποφευχθεί μια άλλη καταστροφική κρίση; Δυστυχώς, δεν υπάρχουν επαρκή αντίμετρα στο πακέτο που μας παρουσιάσατε.
Πρέπει επομένως να λάβετε υπόψη τις ανάγκες όλων των περιοχών της Ευρώπης και όχι μόνο των κεντρικών κρατών. Και θέλω να είμαι ξεκάθαρη: Ζητάμε αντίμετρα και όχι αλλοίωση των κλιματικών στόχων που ούτως ή άλλως δεν είναι επαρκείς.
Τέλος, πώς θα στηριχτούν τα νοικοκυριά; Σύμφωνα με ορισμένες μελέτες, η ένταξη των μεταφορών και των κτιρίων στο σύστημα εμπορίας ρύπων θα κοστίσει στα νοικοκυριά 373 ευρώ και 429 ευρώ αντίστοιχα.
Πρόκειται για υπέρογκα ποσά που αντιστοιχούν σε έναν ολόκληρο μηνιαίο μισθό εργαζόμενου σε πολλά κράτη. Και τα νούμερα αυτά δεν είναι το συνολικό κόστος αλλά μόνο η επιπλέον επιβάρυνση. Καταλαβαίνετε ότι τα μεγέθη του Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου είναι πολλές κλίμακες κάτω από αυτό που απαιτείται για να είναι η μετάβαση δίκαιη. Χρειάζονται επειγόντως νέοι πόροι τους οποίους πρέπει να συνεισφέρουν οι πιο ισχυροί οικονομικά πολίτες και οι παγκόσμιοι κολοσσοί. Μόνο έτσι θα πετύχουμε το διττό στόχο της πράσινης μετάβασης: Αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και κοινωνικά δίκαιη μετάβαση».