Ενστάσεις στην κρατική υποστήριξη της Aegean, ύψους 120 εκατ. ευρώ, εξέφρασε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Νίκος Παππάς στην Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις ΥΠΑ και ΑΠΑ.
«Τα 120 εκατ. ευρώ στην Aegean αντιστοιχούν στο 40% των μετοχών της και εσείς παίρνετε μηδέν. Δεν σέβεστε τα λεφτά των φορολογουμένων», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Παππάς.
Η ανακοίνωση του Νίκου Παππά για την κρατική ενίσχυση της Aegean
Σφοδρή επίθεση στην κυβέρνηση για την απόφαση ενίσχυσης της Aegean με 120 εκατ. ευρώ χωρίς τη λήψη ανταλλαγμάτων για το δημόσιο και τη διασφάλιση των χρημάτων των φορολογουμένων, εξαπέλυσε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτής Νότιου Τομέα Β’ Αθηνών, Νίκος Παππάς, κατά την τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής, στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας.
«Θυμόμαστε τους υπέρμαχους της ιδιωτικοποίησης της Ολυμπιακής να λένε ότι το πρόβλημα είναι πως έχουμε κρατικό μονοπώλιο. Με το 95% της κίνησης εσωτερικού και το 40% της κίνησης εξωτερικού στην Aegean, αντιλαμβάνεστε και εσείς ότι σήμερα έχουμε ιδιωτικό μονοπώλιο.
Και τα προβλήματα, τα οποία οι ακραιφνείς νεοφιλελεύθεροι της παράταξής σας έλεγαν ότι θα ξεπεράσουμε με την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής -που όντως, στοίχιζε στον Έλληνα φορολογούμενο, εκεί που την είχατε φτάσει- τα βρίσκουμε μπροστά μας καθώς τώρα μας στοιχίζει το ιδιωτικό μονοπώλιο.
Και μας στοιχίζει χωρίς να λαμβάνουμε ανταλλάγματα», ανέφερε στην αρχή, καταθέτοντας στοιχεία για τις πολιτικές ενίσχυσης των αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη:
«Η Lufthansa παίρνει βοήθεια, αλλά δίνει το 20% του μετοχικού της κεφαλαίου στο γερμανικό δημόσιο, το οποίο πήρε και μετατρέψιμα ομόλογα και άλλα δικαιώματα. Παρόμοια ανταλλάγματα έδωσαν και οι Αυστριακές Αερογραμμές, οι Brussels Airlines, οι Φινλανδικές Αερογραμμές».
Συνεχίζοντας, τόνισε ότι η Aegean έχει λάβει ως τώρα 150 εκατ. ευρώ από το εγγυοδοτικό πρόγραμμα του Covid-19, χρήματα που στερούνται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, έλαβε επίσης τη μερίδα του λέοντος από τα 115 εκατ. ευρώ που δόθηκαν στις εταιρείες του κλάδου των αερομεταφορών, ενώ επωφελήθηκε και από το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ και άλλες φοροαπαλλαγές.
«Και τώρα έρχεστε να ανακοινώσετε ότι θα δώσετε ακόμα 120 εκατ. ευρώ. Ρωτάμε: Τι θα πάρει πίσω το δημόσιο; Μας λέτε ότι θα βάλουν χρήματα και οι ιδιώτες επενδυτές. Μάλιστα. Άρα πήραν πριν από λίγο καιρό ένα εγγυημένο δάνειο 150 εκατ. ευρώ και θα βάλουν τα 60 εκατ. ευρώ στον κουβά της ενίσχυσης», πρόσθεσε.
Σε ό,τι αφορά την ανακοίνωση που θέλει το δημόσιο να παίρνει warrants, εξήγησε ότι αυτά αφορούν δικαιώματα αγοράς μετοχών.
«Δηλαδή τους δίνουμε λεφτά με κάθε δυνατό τρόπο και σαν αντιχάρισμα παίρνουμε ως δημόσιο το δικαίωμα να τους ξαναδώσουμε λεφτά για την αγορά μετοχών τους.
Καμία θέση στο εποπτικό συμβούλιο, καμία θέση στο διοικητικό συμβούλιο. Τα λεφτά του Έλληνα φορολογουμένου θα τα διαχειρίζονται κατά τις δικές τους προτεραιότητες, οι οποίες κατά τεκμήριο -οι ίδιοι το παραδέχονται, ζητώντας κρατική βοήθεια- δεν είναι συμβατές με το δημόσιο συμφέρον», επεσήμανε.
Αφού σημείωσε ότι θέση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία είναι η υπεράσπιση του πτητικού έργου και των θέσεων εργασίας, αλλά όχι των ιδιοκτησιών, επέμεινε πως «η Aegean παίρνει τα χρήματα και το δημόσιο κρατάει το ρίσκο, αφού δεν μπορεί να προβλεφθεί -αν αγοράσουμε μετοχές- πότε και πόσο θα αυξηθεί η τιμή τους για να πάρει πίσω τα λεφτά του το δημόσιο».
Στη συνέχεια ανέφερε πως όλα τα δεδομένα δείχνουν πως όταν κλείστηκε η συμφωνία κυβέρνησης – Aegean υπήρχε βεβαιότητα ζημίας.
Επικαλέστηκε, μάλιστα, δηλώσεις της ιδιοκτησίας της εταιρείας στα τέλη Σεπτεμβρίου που έλεγαν ότι και στο δ’ τρίμηνο του έτους, η εταιρεία θα κληθεί να καλύψει ζημιές από παράγωγα, δηλαδή από συμβόλαια για αγορά πετρελαίου τα οποία είναι πλέον ασύμφορα λόγω της πτώσης της τιμής του πετρελαίου, ενώ αντίστοιχη ζημιά, ύψους 70 εκατ. ευρώ, καταγράφηκε και στο α’ εξάμηνο του 2020.
Κατά τα στοιχεία, από την πλευρά της εταιρείας υπολογίζονται ζημιές αν το πτητικό έργο δεν ξεπεράσει για φέτος το 20% του 2019, κάτι που όντως φαίνεται πως θα ισχύσει ενώ αναμένεται να επαναληφθεί και το 2021, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ.
Καταλήγοντας για το συγκεκριμένο θέμα και απευθυνόμενος στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή τόνισε: «Τη συμφωνία με την Aegean θα τη βρείτε μπροστά σας. Διότι άμεση ενίσχυση χωρίς να παίρνει το δημόσιο συμμετοχή και χωρίς να εξασφαλίζεται, ελέγχεται πολλαπλώς. Όχι μόνο πολιτικά.
Τα λεφτά του Έλληνα φορολογούμενου πρέπει να δείξετε ότι τα σέβεστε. 120 εκατ. ευρώ είναι το 40% των μετοχών της Aegean και εσείς παίρνετε μηδέν».
Oι αναφορές για το νομοσχέδιο
Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), ο Νίκος Παππάς κατηγόρησε το υπουργείο ότι προχωρά στη μείωση των υπαλλήλων της ΑΠΑ κατά 65% χωρίς ουσιαστική μελέτη και ότι η καθυστέρηση λειτουργίας της συγκεκριμένης Αρχής βαραίνει απολύτως τη σημερινή κυβέρνηση.
Επέμεινε ότι η μείωση του προσωπικού και η απαξίωση του έργου των αερολιμενικών, οι οποίοι θα πρέπει να ασκούν από την Αθήνα σειρά αρμοδιοτήτων, που απαιτούν επιτόπια παρουσία, αυξάνει τους κινδύνους για τις πτήσεις και τους επιβάτες, ενώ δεν διασφαλίζει τα δικαιώματα των τελευταίων, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμό της εικόνας της χώρας όταν τα τουριστικά κύματα επανέλθουν.