Η Κομισιόν επικροτεί την απόφαση του δευτεροβάθμιου οργάνου του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), το οποίο υπερασπίζεται τη μακρά θέση της ΕΕ, ότι δηλ. οι ΗΠΑ δεν έχουν λάβει μέτρα για να συμμορφωθούν με τους κανόνες του ΠΟΕ για τη στήριξη της Boeing.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η απόφαση καταλήγει οριστικά στο συμπέρασμα ότι οι ΗΠΑ συνέχισαν να επιδοτούν παράνομα την εταιρεία παρά τις προηγούμενες αποφάσεις που καταδικάζουν αυτή τη συμπεριφορά.
Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει σημαντική ζημιά στον ευρωπαϊκό ανταγωνιστή της Airbus.
Η νέα απόφαση του δευτεροβάθμιου οργάνου του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου επιβεβαιώνει τη θέση της ΕΕ ότι οι ΗΠΑ ουδέποτε σταματήσουν τις μαζικές και εμπορικές επιδοτήσεις προς τη Boeing.
Ο Οργανισμός απέρριψε όλα τα σημεία προσφυγής των ΗΠΑ, υποστηρίζοντας την άποψη της ΕΕ ότι πολλά μέτρα των ΗΠΑ, ιδίως το φορολογικό καθεστώς της Ουάσινγκτον και τα επιχειρηματικά κίνητρα που χορηγήθηκαν από τη Νότια Καρολίνα, αποτελούν στην πραγματικότητα επιδοτήσεις.
Η Επίτροπος αρμόδια για θέματα εμπορίου Cecilia Malmström δήλωσε ότι «Η σημερινή απόφαση είναι ευπρόσδεκτη για την ΕΕ, την ευρωπαϊκή βιομηχανία αεροσκαφών και τους εργαζόμενους όλων των κρατών-μελών.
Θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε τους ισότιμους όρους ανταγωνισμού για τον κλάδο μας, ώστε οι ευρωπαϊκές εταιρείες να είναι σε θέση να ανταγωνίζονται με δίκαιους και ισότιμους όρους».
Σημειώνεται ότι, ο ΠΟΕ υποστήριξε την απαίτηση της ΕΕ ότι η Boeing εξακολουθεί να επωφελείται από παράνομα φορολογικά προνόμια, που χορηγούνται από τις ΗΠΑ, μέσω του μέτρου στήριξης των εξαγωγών (FSC/ETI).
Επίσης, το δευτεροβάθμιο όργανο διαπίστωσε ότι οι αμερικανικές επιδοτήσεις στη Boeing εξακολουθούν να προκαλούν σοβαρή ζημία στην Airbus, ιδίως στο κομμάτι των πωλήσεων.
Το ιστορικό της «διαμάχης»
Το 2012, ο ΠΟΕ αποφάνθηκε ότι οι ΗΠΑ είχαν χορηγήσει μαζικές επιδοτήσεις στη Boeing κατά παράβαση των κανόνων του Οργανισμού.
Μεταξύ 1989 και 2006, η Boeing επωφελήθηκε από την NASA, το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας και τις επιχορηγήσεις της Ουάσινγκτον/Κάνσας συνολικού ύψους άνω των 5 δισ. δολαρίων.
Οι επιδοτήσεις αυτές επέτρεψαν στη Boeing να πωλήσει τα αεροσκάφη της πιο φτηνά έναντι αυτών της Airbus.
Β. Βεγιάζη