Tην Ετήσια Έκθεση Ασφάλειας του 2023 για την παγκόσμια αεροπορία δημοσίευσε η IATA, σημειώνοντας ότι η αεροπορία συνεχίζει να σημειώνει πρόοδο όσον αφορά την ασφάλεια με αρκετές παραμέτρους του έτους να καταγράφουν «θετικές επιδόσεις».
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Σύμφωνα με την έκθεση, δεν υπήρξαν θανατηφόρα ατυχήματα με επιβατικά αεροσκάφη το 2023. Ωστόσο, σημειώθηκε ένα μόνο θανατηφόρο ατύχημα με αεροσκάφος turboprop, που είχε ως αποτέλεσμα συνολικά 72 θανάτους.
Ακόμη, υπήρξαν 37 εκατομμύρια μετακινήσεις αεροσκαφών το 2023 (jet και turboprop), σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 17% σε σχέση με ένα χρόνο.
2023 Aviation Industry Safety Performance Metrics |
|
Σταχυολογώντας τα κυριότερα σημεία της έκθεσης, προκύπτουν τα εξής:
- Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων ήταν 0,80 ανά εκατομμύριο πτήσεις το 2023 (ένα ατύχημα για κάθε 1,26 εκατομμύρια πτήσεις), καταγράφοντας βελτίωση σε σχέση με το 1,30 το 2022 και πετυχαίνοντας το χαμηλότερο ποσοστό σε πάνω από μια δεκαετία. Αυτό το ποσοστό ξεπέρασε τον μέσο όρο της πενταετίας (2019-2023) του 1,19 (κατά μέσο όρο ένα ατύχημα για κάθε 880.293 πτήσεις).
- Ο κίνδυνος θανάτου βελτιώθηκε στο 0,03 το 2023 από 0,11 το 2022 και 0,11 για την πενταετία 2019-2023. Σε αυτό το επίπεδο ασφάλειας, κατά μέσο όρο ένα άτομο θα έπρεπε να ταξιδεύει αεροπορικώς κάθε μέρα για 103.239 χρόνια για να βιώσει ένα θανατηφόρο ατύχημα.
- Οι αεροπορικές εταιρείες-μέλη της IATA και οι αεροπορικές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στο IATA Operational Safety Audit (IOSA) δεν αντιμετώπισαν θανατηφόρο ατύχημα το 2023.
- Ένα μόνο θανατηφόρο ατύχημα σημειώθηκε το 2023, σε αεροσκάφος turboprop με 72 νεκρούς, καταγράφοντας μείωση σε σχέση με τα 5 θανατηφόρα ατυχήματα το 2022 και βελτίωση σε σχέση με τον μέσο όρο της πενταετίας (2019-2023) που ήταν 5.
Jet hull loss rates by region of operator (per 1 million departures) |
|
«Οι επιδόσεις ασφαλείας του 2023 συνεχίζουν να αποδεικνύουν ότι οι πτήσεις είναι ο ασφαλέστερος τρόπος μεταφοράς. Η αεροπορία δίνει την υψηλότερη προτεραιότητά της στην ασφάλεια και αυτό φαίνεται στις επιδόσεις του 2023. Οι πτήσεις με αεροσκάφη turboprop δεν είχαν απώλειες κύτους ή θανάτους. Το 2023 είχε επίσης τον χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου που έχει καταγραφεί.
Ένα μόνο θανατηφόρο ατύχημα με turboprop με 72 θανάτους, ωστόσο, μας υπενθυμίζει ότι δεν μπορούμε ποτέ να θεωρήσουμε δεδομένη την ασφάλεια. Και δύο ατυχήματα υψηλού προφίλ τον πρώτο μήνα του 2024 δείχνουν ότι, ακόμα κι αν η πτήση είναι από τις πιο ασφαλείς δραστηριότητες ένας άνθρωπος μπορεί να κάνει, υπάρχει πάντα περιθώριο βελτίωσης. Αυτό κάναμε σε όλη την ιστορία μας. Και θα συνεχίσουμε να κάνουμε τις πτήσεις όλο και πιο ασφαλείς», σχολίασε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
Turboprop hull loss rates by region of operator (per 1 million departures) |
|