H βρετανική κυβέρνηση άναψε, την Τρίτη, το «πράσινο φως» στην κατασκευή ενός νέου διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης (κόστους 22 δισεκατομμυρίων δολαρίων) στο αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου, έπειτα από 25 χρόνια δισταγμών κι αναποφασιστικότητας, εκ μέρους των βρετανικών αρχών, με στόχο την ενίσχυση των εμπορικών δεσμών μετά την απόφαση του Λονδίνου να εγκαταλείψει την ΕΕ, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ και το Reuters.
Το αεροδρόμιο Χίθροου, με τη μεγαλύτερη κίνηση στην Ευρώπη, ανταγωνιζόταν το μικρότερο Γκάτγουικ, προκειμένου να του επιτραπεί να προχωρήσει στην επέκτασή του, αφού διαδοχικές κυβερνήσεις απέφευγαν να αποφασίσουν πού να εγκαταστήσουν τον πρώτο διάδρομο προσγείωσης απογείωσης που κατασκευάζεται στο Λονδίνο τα τελευταία 70 χρόνια.
«Έπειτα από δεκαετίες καθυστερήσεων αποδεικνύουμε ότι λαμβάνουμε τις μεγάλες αποφάσεις όταν είναι οι σωστές αποφάσεις για τη Βρετανία», δήλωσε η πρωθυπουργός της χώρας Τερέζα Μέι στην εφημερίδα του Λονδίνου Evening Standard.
«Η επέκταση του αεροδρομίου είναι ζωτικής σημασίας για το οικονομικό μέλλον της Βρετανίας», επισήμανε η ίδια.
Το σχέδιο, ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά προγράμματα στην Ευρώπη, ίσως χρειαστεί να ξεπεράσει προσκόμματα, όπως νομικές ενστάσεις ή ακόμα και την τελική ψηφοφορία από τους βουλευτές σε περίπου έναν χρόνο, γεγονός που σημαίνει πως ο διάδρομος δεν θα μπορεί να λειτουργήσει πριν το 2025.
Η απόφαση της βρετανίδας πρωθυπουργού είναι μία από τις σημαντικότερες αφότου ανέλαβε καθήκοντα τον Ιούλιο και την φέρνει σε τροχιά σύγκρουσης με υψηλόβαθμους υπουργούς κι αξιωματούχους που αντιτίθενται στα σχέδια επέκτασης στο πυκνοκατοικημένο δυτικό Λονδίνο.
Στους επικριτές περιλαμβάνεται ο νυν υπουργός Εξωτερικών Μπόρις Τζόνσον, η εκλογική περιφέρεια του οποίου βρίσκεται κοντά στο Χίθροου.
Ο πρώην δήμαρχος της βρετανικής πρωτεύουσας είπε την Τρίτη ότι η κατασκευή ενός τρίτου διαδρόμου στο Χίθροου δεν αποτελεί σωστή κίνηση.
«Πιστεύω ότι η δημιουργία ενός τρίτου διαδρόμου ακριβώς στη μέση των δυτικών προαστίων της πιο υπέροχης πόλης της Υφηλίου δεν είναι σωστή» κίνηση, τόνισε ο Τζόνσον.
«Αυτό που με ανησυχεί είναι ότι… εάν και όποτε ένας τρίτος διάδρομος κατασκευαστεί – αν κι εγώ νομίζω ότι δεν θα γίνει, αλλά ως υποθέσουμε ότι θα γίνει – θα υπάρξει μια μαζική κατακραυγή προκειμένου να χτιστεί κι ένας τέταρτος διάδρομος αμέσως μόλις ολοκληρωθεί (ο τρίτος) και τότε πώς θα μοιάζει το Λονδίνο;».
«Έχετε τη Νέα Υόρκη, μια πόλη από όμορφους ουρανοξύστες, το Παρίσι, την πόλη του Φωτός, το Λονδίνο, την πόλη των αεροπλάνων. Άραγε αυτό επιθυμούμε για την φανταστική μας πρωτεύουσα;», διερωτήθηκε ο Μπόρις Τζόνσον.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του νυν δημάρχου του Λονδίνου Σαντίκ Καν που επισήμανε ότι η απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης για την επέκταση του αεροδρομίου του Χίθροου είναι εσφαλμένη κι υποσχέθηκε ότι θα συνεχίσει να αντιτίθεται στο σχέδιο.
«Θα συνεχίσω να αντιτίθεμαι σε αυτήν την απόφαση και αναζητώ τους καλύτερους δυνατούς τρόπους για να εμπλακώ σε μια νομική διαδικασία τους επόμενους μήνες», τόνισε ο ίδιος.
Σύμφωνα με τριετή μελέτη που διενήργησε η ανεξάρτητη Επιτροπή Αεροδρομίων της Βρετανίας, ένας νέος διάδρομος προσγείωσης απογείωσης στο Χίθροου θα μπορούσε να δημιουργήσει 70.000 νέες θέσεις εργασίας έως το 2050 και να οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ μεταξύ 0,65% έως 0,75% την ίδια περίοδο.