Αναφορικά με τις δυσλειτουργίες που παρουσιάστηκαν στο “Σύστημα Ενόργανης Προσγείωσης” – ILS του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» τη Δευτέρα 24/1/2022 κατά τις απογευματινές ώρες εν μέσω σφοδρής χιονόπτωσης, η ΕΝΗΜΑΕΚ υποστηρίζει τα ακόλουθα:
-Για πολλοστή φορά τα Συστήματα Αεροναυτιλίας και οι Ηλεκτρονικοί Μηχανικοί Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας (ΗΜΑΕΚ) που τα υπηρετούν, καταδεικνύεται ότι είναι οι βασικοί πρωταγωνιστές στην παροχή Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας. Χωρίς τα Συστήματα και χωρίς ΗΜΑΕΚ αεροναυτιλία ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ.
-Το προσωπικό της βάρδιας των ΗΜΑΕΚ σε συνεργασία με τον ΑΙΑ και την πυροσβεστική κατέβαλε υπεράνθρωπη προσπάθεια για την μετάβαση στο πεδίο και την αποκατάσταση των δυσλειτουργιών κάτω από τις ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες που επικρατούσαν, ελαχιστοποιώντας την επίπτωση στην επιχειρησιακή λειτουργία του αεροδρομίου, και αποδεικνύοντας για ακόμη μία φορά εμπράκτως τον επαγγελματισμό, την επιστημονική κατάρτιση, την ετοιμότητα και την αυτοθυσία που διαχρονικά διακρίνει τον κλάδο μας.
Άλλωστε σε συνθήκες ανωτέρας βίας, όπως η προχθεσινή, αυτό έχουμε καθήκον και υποχρέωση να πράτουμε ως Δημόσιοι Λειτουργοί, υπηρετώντας το κοινωνικό σύνολο.
-Οι ΗΜΑΕΚ, υπηρετούμε Συστήματα που σε πολλές περιπτώσεις έχουν κλείσει τον κύκλο ζωής τους εδώ και αρκετά χρόνια, κρατώντας τα επιχειρησιακά στην κυριολεξία «με νύχια και με δόντια». Ενίοτε βάζοντας χρήματα και από την τσέπη μας.
-Βλάβες σε συστήματα υπήρχαν και θα υπάρχουν. Δεν βρέθηκε ακόμα το σύστημα που δεν χαλάει ποτέ. Το θέμα είναι να υπάρχει η βούληση να στηριχθεί η Αεροναυτιλία με τα κατάλληλα μέσα (Μηχανικοί, Πόροι, Εργαλεία, Διαδικασίες) προκειμένου να μεγιστοποιείται η διαθεσιμότητά των υπηρεσιών που παρέχει.
Η ΕΝΗΜΑΕΚ, με την υπευθυνότητα που πάντα την χαρακτηρίζει, έχει επισημάνει πολλάκις στην Διοίκηση της ΥΠΑ και στην Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τις τραγικές, πλέον, ελλείψεις, τόσο σε άψυχο, όσο και έμψυχο υλικό στον ευαίσθητο χώρο της Αεροναυτιλίας.
Παρόλο που βρίσκεται σε εξέλιξη μια σειρά προμηθειών νέων Συστημάτων Αεροναυτιλίας, κυρίως λόγω ένταξής τους σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ΕΣΠΑ, αυτό δεν αποτελεί ικανή συνθήκη για την επίλυση των προβλημάτων, αφού γίνεται άναρχα και χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό.
Παράλληλα, η επί σειρά ετών, υποχρηματοδότηση της Αεροναυτιλίας εκεί που μοναδικός χρηματοδότης είναι ο κρατικός προϋπολογισμός, έχει καταστήσει την ορθή επιτέλεση του έργου των ΗΜΑΕΚ από δυσχερή έως απαγορευτική και «πρόβλημα για δυνατούς λύτες», αφού δεν εξασφαλίζεται επαρκώς το απαραίτητο τρίπτυχο ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ – ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ – ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ.
Ειδικά για το προσωπικό ΗΜΑΕΚ, απαιτείται άμεσα μια γενναία ενίσχυση του, καθώς ο αριθμός του προσωπικού λόγω συνταξιοδότησης έχει φτάσει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα ενώ οι τελευταίες προσλήψεις πραγματοποιήθηκαν πριν από 12 χρόνια.
Είναι αδύνατον πλέον το υφιστάμενο προσωπικό να μπορέσει να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα τόσο το καθημερινό έργο όσο και το δύσκολο και απαιτητικό έργο της παρακολούθησης και εκτέλεσης των Συμβάσεων προμήθειας Συστημάτων Αεροναυτιλίας.
Η τελευταία κακοκαιρία όπως και στην περίπτωση της πανδημίας, αποκάλυψε αφενός, την ανάγκη άμεσης στήριξης και ενδυνάμωσης Κρατικών Υπηρεσιών, όπως η ΥΠΑ, που εξυπηρετούν βασικές ανάγκες του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου, αφετέρου δε την ανεπάρκεια, σε ορισμένες περιπτώσεις, του Ιδιωτικού τομέα τόσο στην τήρηση συμβατικών όρων, όσο και στην ανάληψη της ευθύνης για παραλείψεις και λάθος χειρισμούς.
Επειδή θεωρούμε ότι η λύση στα προβλήματα του κλάδου των ΗΜΑΕΚ μπορεί να δοθεί μόνο στο ανώτατο επίπεδο ηγεσίας της ΥΠΑ, ζητάμε επειγόντος συνάντηση με τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με σκοπό να δρομολογηθούν άμεσες παρεμβάσεις τόσο σε θέματα στελέχωσης της ΥΠΑ με ΗΜΑΕΚ, διασφάλιση πόρων για την εκτέλεση του έργου μας αλλά και την εξασφάλιση ότι ο κλάδος των ΗΜΑΕΚ αντιμετωπίζεται και θα αντιμετωπίζεται ως ισότιμος πυλώνας της Αεροναυτιλίας.