Ενισχυμένες προβλέψεις κερδοφορίας για τις αεροπορικές εταιρείες το 2023, με τάσεις σταθεροποίησης το 2024, προβλέπει η IATA.
Της Βάσως Βεγιάζη
Σύμφωνα με το outlook της IATA, εκτιμάται ότι:
- Τα καθαρά κέρδη της αεροπορικής βιομηχανίας αναμένεται να φτάσουν τα 25,7 δισ. δολ. το 2024 (2,7% καθαρό περιθώριο κέρδους). Αυτό θα είναι μια ελαφρά βελτίωση σε σχέση με το 2023, το οποίο αναμένεται να παρουσιάσει καθαρά κέρδη 23,3 δισ. δολ. (2,6% καθαρό περιθώριο κέρδους).
- Τόσο το 2023 όσο και το 2024, η απόδοση του επενδυμένου κεφαλαίου θα “ροκανίσει” το κόστος του κεφαλαίου κατά 4%., καθώς τα επιτόκια σε όλο τον κόσμο έχουν αυξηθεί λόγω του πληθωρισμού.
- Τα λειτουργικά κέρδη της αεροπορικής βιομηχανίας αναμένεται να φτάσουν τα 49,3 δισ. δολ. το 2024 από 40,7 δισ. δολ. το 2023.
- Τα συνολικά έσοδα το 2024 αναμένεται να αυξηθούν κατά 7,6% σε ετήσια βάση, στα 964 δισ. δολ.
- Η αύξηση των δαπανών αναμένεται να είναι ελαφρώς χαμηλότερη στο 6,9% φτάνοντας τα συνολικά 914 δισ. δολ.
- Περίπου 4,7 δισεκατομμύρια επιβάτες αναμένεται να ταξιδέψουν το 2024, ένα ιστορικό υψηλό που ξεπερνά το προ πανδημίας επίπεδο των 4,5 δισεκατομμυρίων του 2019.
- Το cargo αναμένεται να ανέλθει στους 58 εκατομμύρια τόνους το 2023 και στους 61 εκατομμύρια τόνους το 2024.
Airlines are set to earn 2.7% net profit margin on record revenues in 2024, w/ industry profits slightly ⬆️ over 2023.
Net profitability is expected to be below the cost of capital in both years while significant regional variations remain.
👉 https://t.co/B9Dx1Jj4v1#IATAGMD pic.twitter.com/uLqhqktxFh
— IATA (@IATA) December 6, 2023
Η πανδημία έχει “κοστίσει” στην αεροπορία περίπου 4 χρόνια ανάπτυξης
«Λαμβάνοντας υπόψη τις μεγάλες απώλειες των τελευταίων ετών, τα καθαρά κέρδη 25,7 δισ. δολαρίων που αναμένεται το 2024 είναι φόρος τιμής στην ανθεκτικότητα της αεροπορίας. Οι άνθρωποι αγαπούν τα ταξίδια και αυτό βοήθησε τις αεροπορικές εταιρείες να επιστρέψουν στα επίπεδα συνδεσιμότητας πριν από την πανδημία. Η ταχύτητα της ανάκαμψης ήταν εξαιρετική. Ωστόσο, φαίνεται επίσης ότι η πανδημία έχει κοστίσει στην αεροπορία περίπου τέσσερα χρόνια ανάπτυξης. Από το 2024 οι προοπτικές δείχνουν ότι μπορούμε να περιμένουμε πιο φυσιολογικά μοτίβα ανάπτυξης τόσο για επιβάτες όσο και για εμπορεύματα», δήλωσε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
Σύμφωνα με την ίδιο, «Τα κέρδη της βιομηχανίας πρέπει να τεθούν σε σωστή προοπτική. Αν και η ανάκαμψη είναι εντυπωσιακή, ένα καθαρό περιθώριο κέρδους του 2,7% είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που θα δέχονταν οι επενδυτές σχεδόν σε οποιονδήποτε άλλο κλάδο. Φυσικά, πολλές αεροπορικές τα πάνε καλύτερα από αυτόν τον μέσο όρο και πολλές δυσκολεύονται. Αλλά υπάρχει κάτι που πρέπει να μάθουμε από το γεγονός ότι, κατά μέσο όρο, οι εταιρείες θα κρατούν μόλις 5,45 δολ. για κάθε επιβάτη που μεταφέρεται. Αυτό είναι αρκετό για να αγοράσετε έναν μεγάλο καφέ latte σε ένα Starbucks του Λονδίνου. Αλλά είναι πολύ λίγο για να οικοδομήσουμε ένα μέλλον ανθεκτικό στους κραδασμούς για μια κρίσιμη παγκόσμια βιομηχανία από την οποία εξαρτάται το 3,5% του ΑΕΠ και από την οποία 3,05 εκατομμύρια άνθρωποι κερδίζουν άμεσα τα προς το ζην. Οι αεροπορικές εταιρείες θα ανταγωνίζονται πάντα σθεναρά για τους πελάτες τους, αλλά παραμένουν υπερβολικά επιβαρυμένες από επαχθή ρύθμιση, κατακερματισμό, υψηλό κόστος υποδομής και μια εφοδιαστική γεμάτη ολιγοπώλια», κατέληξε.