Σε κρίση βρίσκεται η ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία. Η ήπια οικονομική ανάπτυξη της Ευρώπης, ο έντονος ανταγωνισμός και οι τρομοκρατικές επιθέσεις έχουν επιφέρει αρνητικές συνέπειες, τόσο στις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, όσο και στα αεροδρόμια.
Επιμέλεια: Μαρίνα Δημητρίου
Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες, εξαιτίας της αναιμικής οικονομικής ανάπτυξης, δεν μπορούν να αυξήσουν τις αεροπορικές τους μετακινήσεις, ενώ Αμερικανοί και Ασιάτες δεν επιλέγουν την Ευρώπη, ως προορισμό τουρισμού, εξαιτίας των πρόσφατων τρομοκρατικών επιθέσεων.
Στα ανωτέρω έρχεται να προστεθεί ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών, τόσο μεταξύ τους (full service Vs low cost), όσο και με εταιρείες, όπως Turkish, Emirates, Qatar, κτλ.
Ξέχωρα από την ένταση του ανταγωνισμού, οι ευρωπαϊκοί αεροπορικοί κολοσσοί, όπως British, Lufthansa, Air France έχουν να αντιμετωπίσουν τα εσωτερικά, δομικά τους προβλήματα.
Οι προβλέψεις της ΙΑΤΑ
Ενδεικτικές είναι οι προβλέψεις της ΙΑΤΑ. Οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης αναμένεται να καταγράψουν συνολικά κέρδη 5,6 δισ. το 2017, έναντι 7,5 δισ. το 2016.
Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, οι ευρωπαίοι αερομεταφορείς εκτιμούν ότι το καθαρό περιθώριο κέρδους, το 2017, θα διαμορφωθεί στα επίπεδα του 2,9%, με κέρδη 5,65 δολαρίων από κάθε επιβάτη που θα μεταφέρουν.
Παράλληλα, η ζήτηση για αεροπορικές μετακινήσεις στην Ευρώπη εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 4% το 2017, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, αναμένεται να αυξήσουν τις διαθέσιμες θέσεις κατά 4,3%.
Την ισχυρότερη πίεση, οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης αναμένεται να δεχθούν από τους αερομεταφορείς της Βόρειας Αμερικής.
Είναι χαρακτηριστικό πως, ενώ την επόμενη χρονιά, η συνολική κερδοφορία των ευρωπαϊκών εταιρειών υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 5,6 δισ., οι αμερικανικές εταιρείες θα καταγράψουν κέρδη 18,1 δισ. δολάρια.
Αντίστοιχα, το περιθώριο κέρδους των εταιρειών της Ευρώπης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 2,9%, έναντι 8,5% των αεροπορικών εταιρειών της Βόρειας Αμερικής.
Με άλλα λόγια, τη στιγμή που, το 2017, οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης εκτιμάται ότι θα κερδίσουν 5,65 δολάρια από κάθε επιβάτη, οι ανταγωνιστές από τη Βόρεια Αμερική θα καταγράψουν κέρδη 19,58 δολαρίων ανά επιβάτη.