Κατατίθεται το επόμενο διάστημα το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κατασκευή και λειτουργία υδατοδρομίων.
Τις αμέσως προσεχείς ημέρες, το νομοσχέδιο αποστέλλεται στα υπουργεία Ναυτιλίας, Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη, Περιβάλλοντος, Εσωτερικών και Ανάπτυξης για την ενσωμάτωση σχολίων, με στόχο την κατάθεσή του στη Βουλή ίσως έως τα τέλη Οκτωβρίου.
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με πληροφορίες του metaforespress.gr, το νομοσχέδιο, το οποίο αποτελεί συνέχεια του νόμου 4568/2018, προβλέπει την απλούστευση των αδειοδοτικών διαδικασιών (ΚΥΑ) και συγκεκριμένα, την μείωση έως και στο μισό των βημάτων που απαιτούνται για την αδειότηση ενός υδατοδρομίου (σήμερα απαιτούνται έως και 42 βήματα).
Επίσης, προβλέπει – μεταξύ άλλων – τη χορήγηση αδειών υδατοδρομίων σε λιμένες που έχουν ιδιωτικοποιηθεί ή πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν, σε μαρίνες και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα πολυτελείας.
Παράλληλα, συμπεριλαμβάνει και μεταβατικές διατάξεις, έτσι ώστε να μην… βρεθούν στον «αέρα» οι εκκρεμούσες άδειες.
Η υφιστάμενη κατάσταση
Τρία υδατοδρόμια έχουν αδειοδοτηθεί και συγκεκριμένα, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, ενώ αρκετά ακόμη είναι υπό αξιολόγηση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Στην εγχώρια αγορά δραστηριοποιούνται δυο εταιρείες, η Ελληνικά Υδατοδρόμια και η Hellenic Seaplanes, οι οποίες έχουν προσελκύσει ιδιωτικά κεφάλαια.
Το μεγάλο ερώτημα που απασχολεί την αγορά των υδροπλάνων είναι η βιωσιμότητα της επένδυσης.
Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, τα υδροπλάνα είναι συγκεκριμένης χωρητικότητας και συγκεκριμένων επιχειρησιακών δυνατοτήτων.
Σε καμία περίπτωση δεν έρχονται να υποκαταστήσουν αεροπλάνα ή πλοία, αλλά να λειτουργήσουν συμπληρωματικά.
Για παράδειγμα, με τα υδροπλάνα απομακρυσμένα νησιά μπορούν να συνδεθούν πιο εύκολα με την ηπειρωτική Ελλάδα ή με μεγαλύτερα νησιά και επιβάτες κρουαζιέρας μπορούν να τα μισθώσουν για επισκέψεις σε νησιωτικούς και άλλους προορισμούς.
Παράλληλα, τα υδροπλάνα μπορούν να δρομολογηθούν και σε έκτακτες περιπτώσεις (μεταφορά ασθενών).
Για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων απαιτείται πρώτα να συσταθεί η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας που είναι αρμόδια για να τα αδειοδοτήσει. Μέχρι τότε η όποια νομοθετική αλλαγή θα μείνει κενό γράμμα.