Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την προτεινόμενη απόκτηση του κοινού ελέγχου της ITA Airways (ITA) από την Deutsche Lufthansa AG (Lufthansa) και το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών της Ιταλίας.
Όπως επισημαίνεται, η έγκριση εξαρτάται από την πλήρη συμμόρφωση με τα διορθωτικά μέτρα που προσφέρουν η Lufthansa και το ιταλικό υπουργείο Οικονομικών.
Η εν λόγω απόφαση ακολουθεί μια σε βάθος διερεύνηση της προτεινόμενης συναλλαγής, συμπεριλαμβανομένης της κοινοποίησης αιτιάσεων.
Η Lufthansa και η ITA εκτελούν ένα εκτεταμένο δίκτυο δρομολογίων από τους αντίστοιχους κόμβους τους σε Αυστρία, Βέλγιο, Γερμανία, Ελβετία και Ιταλία. Οι δραστηριότητές τους είναι σε σημαντικό βαθμό συμπληρωματικές, καθώς λειτουργούν από διαφορετικούς κόμβους στην Κεντρική Ευρώπη και την Ιταλία, αντίστοιχα.
Η Lufthansa έχει κοινοπραξίες με την United Airlines και την Air Canada για υπερατλαντικά δρομολόγια, καθώς και με την All Nippon Airways για δρομολόγια προς την Ιαπωνία. Ενώ η ITA έχει καλές επιδόσεις σήμερα, η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά της ως αυτόνομου αερομεταφορέα θα είχε παραμείνει αβέβαιη χωρίς συναλλαγή.
Που επικεντρώθηκε η έρευνα της Κομισιόν
Κατά τη διεξοδική έρευνά της, η Κομισιόν συγκέντρωσε εκτενείς πληροφορίες και σχόλια από συμμετέχοντες στην αγορά και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, μεταξύ άλλων από ανταγωνιστικές αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, ενώσεις καταναλωτών και επιβατών, καθώς και από μεμονωμένους καταναλωτές που απευθύνθηκαν σε αυτή.
Μετά την έρευνα αγοράς της, η Κομισιόν είχε ανησυχίες ότι η συναλλαγή, όπως είχε αρχικά κοινοποιηθεί, θα είχε:
-Μείωση του ανταγωνισμού σε συγκεκριμένο αριθμό δρομολογίων μικρών αποστάσεων που συνδέουν την Ιταλία με χώρες της Κεντρικής Ευρώπης μέσω πτήσεων χωρίς στάση και μίας στάσης. Σε τέτοιες διαδρομές: (i) Η Lufthansa και η ITA ανταγωνίζονται ευθέως ή πιθανότατα θα ανταγωνίζονταν σύντομα και (ii) ο ανταγωνισμός είναι περιορισμένος και προέρχεται κυρίως από αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair, η οποία σε πολλές περιπτώσεις λειτουργεί από πιο απομακρυσμένα αεροδρόμια.
-Μείωση του ανταγωνισμού σε περιορισμένο αριθμό δρομολογίων μεγάλων αποστάσεων μεταξύ Ιταλίας και ΗΠΑ και Καναδά. Δεδομένου ότι η Lufthansa και οι εταίροι της σε κοινοπραξίες United Airlines και Air Canada συντονίζονται ως προς τις τιμές, τη χωρητικότητα και τον προγραμματισμό και μοιράζονται τα έσοδα, η Κομισιόν αντιμετώπισε τις δραστηριότητες της ITA, της Lufthansa και των εταίρων της στην κ/ξ ως μιας ενιαίας οντότητας κατά την αξιολόγηση αυτής της συναλλαγής. Οι εταίροι της ITA και της κ/ξ της Lufthansa ανταγωνίζονται ευθέως με πτήσεις χωρίς στάση σε αυτά τα δρομολόγια και ο ανταγωνισμός από άλλες αεροπορικές εταιρείες είναι περιορισμένος.
-Δημιουργία ή ενίσχυση της δεσπόζουσας θέσης της ITA στο αεροδρόμιο Linate του Μιλάνου, γεγονός που θα μπορούσε να δυσκολέψει τους ανταγωνιστές της να παρέχουν υπηρεσίες αεροπορικής μεταφοράς επιβατών από και προς αυτό.