Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει μειωμένη επίδραση στους ναύλους των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών στο α’ τρίμηνο του 2024, υποδεικνύοντας μέτρια έως χαμηλή ανάπτυξη και ζήτηση στην αγορά, σύμφωνα με το «Air Freight Rate Tracker» του Transport Intelligence.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, ο παγκόσμιος δείκτης αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών στο δ’ τρίμηνο του 2023 έδειξε ότι ενώ τα κύρια/πρωτεύοντα δρομολόγια (headhaul) σημείωσαν σημαντική μείωση της τάξης του 34,2% έναντι του 2022, κατέγραψαν ελαφρά αύξηση 9,3% σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2023.
Συνολικά όμως, σύμφωνα με το «Air Freight Rate Tracker», οι τιμές ήταν σε πτωτική τάση καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023.
Επίσης, οι υψηλότερες τιμές παγκοσμίως κατεγράφησαν τον Δεκέμβριο του 2021, στα 10,26 δολ. ανά kg, οι οποίες μειώθηκαν δραστικά κατά 75,1% στα 2,56 δολ. ανά kg τον Φεβρουάριο του 2024.
Οι ναύλοι στα αεροπορικά εμπορευματικά δρομολόγια επιστροφής (backhaul) μειώθηκαν κατά 46,8% στο δ’ τρίμηνο του 2023 έναντι του 2022, καθώς και κατά 11% σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο του 2023. Η υψηλότερη τιμή σημειώθηκε τον Μάρτιο του 2022, στα 4,98 δολ. ανά kg, η οποία τώρα έχει μειωθεί κατά 63,6% στα 1,81 δολ. ανά κιλό έως τον Φεβρουάριο του 2024.
Η παγκόσμια ζήτηση
Στο δ’ τρίμηνο του 2023, ο όγκος air cargo παγκοσμίως αυξήθηκε κατά 9,3% σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του έτους, καταγράφοντας αξιοσημείωτη αύξηση.
Σημειωτέον, αυτοί οι όγκοι έφτασαν στην κορύφωσή τους στο δ’ τρίμηνο του 2021 και έκτοτε μειώθηκαν κατά 14,6%.
Ωστόσο, παρά την πτώση αυτή, υπάρχει ανοδική τάση από τον Ιούλιο του 2023, παρότι συνολικά ο ετήσιος όγκος στο air cargo μειώθηκε κατά 6,3% σε σύγκριση με το 2022.
Η κίνηση των εμπορευμάτων
Σύμφωνα με το «Air Freight Rate Tracker», τον Δεκέμβριο του 2023, σημειώθηκε άνοδος 10,8% στην παγκόσμια αεροπορική κίνηση εμπορευμάτων σε σχέση με το 2022, πετυχαίνοντας την πιο σημαντική αύξηση στα τονοχιλιομέτρων αεροπορικού φορτίου (CTK) τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία της IATA.
Σε παγκόσμια κλίμακα, τα διεθνή τονονοχιλιόμετρα φορτίου (CTK) παρουσίασαν άνοδο 11,5% τον περασμένο Δεκέμβριο, με αύξηση να παρατηρείται σε όλους τους μεγάλους εμπορικούς διαδρόμους.
Ο Δεκέμβριος σημείωσε υψηλά ρεκόρ στα Διαθέσιμα Τονοχιλιόμετρα Φορτίου (ACTKs), μια μονάδα μέτρησης της παγκόσμιας χωρητικότητας air cargo. Αυτή η αύξηση, κυρίως λόγω της επέκτασης της χωρητικότητας του belly capacity, οδήγησε σε άνοδο 13,6% το ACTK του Δεκεμβρίου. Ως αποτέλεσμα, η συνολική χωρητικότητα air cargo για το 2023 σημείωσε αύξηση 11,3% σε σύγκριση με το 2022.
Οι διαδρομές
Αναφορικά με τις τιμές στη διαδρομή Ασίας – ΒΔ Ευρώπης, εκτιμάται ότι θα αυξηθούν ελαφρά. Στη διαδρομή Ασίας – Βόρειας Αμερικής αναμένεται μέτρια αύξηση, ενώ στη διαδρομή Ευρώπης – Αν. Ακτής ΗΠΑ εικάζεται ότι οι τιμές θα “τσιμπήσουν” ελαφρώς.