Από την 1η Μαρτίου 2023, οι εμπορευματικοί μεταφορείς, οι αερομεταφορείς, οι πάροχοι υπηρεσιών ταχυμεταφοράς και ταχυδρομικών υπηρεσιών που διακινούν εμπορεύματα προς ή μέσω της ΕΕ (συμπεριλαμβανομένης της Νορβηγίας και της Ελβετίας) θα υποβάλλουν εκ των προτέρων πληροφορίες για το φορτίο με τη μορφή Ηλεκτρονικής Συνοπτικής Διασάφησης Εισόδου (ENS), στο πλαίσιο της β’ φάσης του διευρωπαϊκού συστήματος ICS2 Έκδοση 2.
Ευθύνη των operators η συμμόρφωση με την Έκδοση 2 του ICS2
Ειδικότερα, από την 1η Μαρτίου 2023, οι φορείς που ασχολούνται με το handling, την αποστολή, και τη μεταφορά cargo, τις ταχυδρομικές ή express αποστολές προς ή μέσω της ΕΕ αεροπορικώς πρέπει να συμμορφωθούν με τις νέες απαιτήσεις για την εκ των προτέρων αναφορά δεδομένων στη διακίνηση εμπορευμάτων πριν από την άφιξή τους στην ΕΕ ακόμα και πριν από τη φόρτωσή τους.
Συλλέγοντας δεδομένα για όλα τα εμπορεύματα που εισέρχονται στην ΕΕ πριν από τη φόρτωση και την άφιξή τους, το ICS2 ενσωματώνει ανάλυση κινδύνων με κοινά κριτήρια κινδύνων (CRC) βάσει πληροφοριών που υποβάλλονται με τη μορφή Ηλεκτρονικής Συνοπτικής Διασάφησης Εισόδου (ENS), ενώ διευκολύνει την ελεύθερη ροή του νόμιμου εμπορίου στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ.
Το ICS2 θα απλοποιήσει τη διακίνηση εμπορευμάτων μεταξύ των τελωνείων στο πρώτο σημείο εισόδου και στον τελικό προορισμό στην ΕΕ.
Για τους οικονομικούς φορείς, το ICS2 θα εξορθολογήσει τα αιτήματα για πρόσθετες πληροφορίες και τον έλεγχο κινδύνου πριν από την αναχώρηση από τις τελωνειακές Αρχές.
Πέραν της ευθύνης κατάθεσης ENS από μέρους των αερομεταφορέων στο πλαίσιο του καθεστώτος πολλαπλής υποβολής της Έκδοσης 2 του ICS2, οι διαμεταφορείς, οι ταχυμεταφορείς και οι ταχυδρομικοί φορείς θα είναι επίσης νομικά υπεύθυνοι για την παροχή δεδομένων. Πρέπει είτε να τα μοιραστούν με τους αερομεταφορείς, οι οποίοι στη συνέχεια θα συμπληρώσουν τις απαιτήσεις αρχειοθέτησης ENS, είτε να υποβάλουν τα δεδομένα απευθείας στο ICS2. Οι ταχυδρομικοί φορείς και οι ταχυμεταφορείς, οι οποίοι στο παρελθόν είχαν δηλώσει μερικές πληροφορίες σχετικά με τις εισερχόμενες αποστολές (στο πλαίσιο της Έκδοσης 1 του ICS2), θα πρέπει τώρα επίσης να συντονίζονται με τον αερομεταφορέα τους για την υποβολή όλων των απαιτούμενων δεδομένων.
Όσοι στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών υποβάλλουν επί του παρόντος πληροφορίες εκ των προτέρων για το cargo στο Σύστημα Ελέγχου Εισαγωγών (ICS) θα πρέπει να αρχίσουν σταδιακά να καταχωρούν αυτά τα δεδομένα στο ICS2 κατά την επιχειρησιακή ανάπτυξη της Έκδοσης 2 του ICS2.
Δοκιμαστική περίοδος από Ιούλιο του 2022 έως Φεβρουάριο του 2023
Συνιστάται στους οικονομικούς φορείς να προετοιμαστούν εκ των προτέρων για την Έκδοση 2 του ICS2, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος καθυστερήσεων και μη συμμόρφωσης.
Για να βοηθήσει στην προετοιμασία για την εισαγωγή της Έκδοση 2 του ICS2, η Κομισιόν θα προχωρήσει σε μια δοκιμαστική περίοδο από τον Ιούλιο του 2022 έως τον Φεβρουάριο του 2023, ώστε να μπορεί να επαληθεύει την ικανότητα του οικονομικού φορέα να έχει πρόσβαση και να ανταλλάσσει μηνύματα με τις τελωνειακές Αρχές μέσω του προβλεπόμενου εμπόρου. Αυτή η δοκιμή συμμόρφωσης είναι υποχρεωτική για όλους τους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς.
Οι οικονομικοί φορείς που είναι υπεύθυνοι για την υποβολή δεδομένων Διασάφησης Εισόδου (ENS) στο ICS2 θα πρέπει να καθορίσουν εάν διαθέτουν υπάρχοντα αριθμό μητρώου και αναγνώρισης οικονομικών φορέων (EORI).
Εάν όχι, θα πρέπει να επικοινωνήσουν με την τελωνειακή Αρχή της ΕΕ της επιλογής τους για να λάβουν αυτόν τον αριθμό και να υποστηριχθούν κατά την προετοιμασία της Έκδοσης 2 του ICS2.
Θα πρέπει επίσης να αξιολογήσουν τις εμπορικές τους δραστηριότητες για το χειρισμό εισαγωγών στην ΕΕ και να επικοινωνήσουν με την επιλεγμένη τελωνειακή Αρχή στο συνδεθείτε και λάβετε μέρος στην επερχόμενη δοκιμή συμμόρφωσης της Έκδοσης 2.
Μαρίνα Δημητρίου