Οι σπασμωδικές αντιδράσεις της παγκόσμιας κοινότητας στην μετάλλαξη “Omicron” θέτουν τους εργαζόμενους στις μεταφορές και την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα σε μεγαλύτερο κίνδυνο, προειδοποιούν διεθνείς οργανισμοί και ενώσεις του κλάδου.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Οι εργαζόμενοι στις διασυνοριακές μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων των ναυτικών, του πληρώματος αεροπορικών μεταφορών και των οδηγών, πρέπει να μπορούν να συνεχίσουν να κάνουν τη δουλειά τους και να διασχίζουν τα σύνορα χωρίς υπερβολικούς περιοριστικούς κανόνες, για να συνεχίσουν να κινούνται οι ήδη προβληματικές εφοδιαστικές αλυσίδες.
Η IATA (Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών), το ICS (Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο), η IRU (Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών) και η ITF (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές) ζήτησαν από τις κυβερνήσεις να μην επιβάλουν εκ νέου περιορισμούς στις διασυνοριακές διελεύσεις, περιορίζοντας την ελευθερία κίνησης των εργαζομένων στις διεθνείς μεταφορές.
Οι εν λόγω οργανισμοί και ενώσεις μεταφορών, που αντιπροσωπεύουν πάνω από 20 τρισ. δολ. παγκόσμιου εμπορίου ετησίως και 65 εκατ. εργαζόμενους στις μεταφορές παγκοσμίως, ζητούν να σταματήσει η βιαστική και κατακερματισμένη προσέγγιση των ταξιδιωτικών κανόνων από τις κυβερνήσεις.
Σύμφωνα με τους ίδιους, «τώρα είναι η ώρα οι αρχηγοί κρατών να ακούσουν τους εκπροσώπους του κλάδου και τους εργαζόμενους, αναλαμβάνοντας αποφασιστική και συντονισμένη δράση από κοινού για να ανακουφίσουν την πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα και να υποστηρίξουν το εξαντλημένο παγκόσμιο εργατικό δυναμικό των μεταφορών κατά την πολυάσχολη περίοδο των εορτών».
Επίσης, εξέφρασαν την απογοήτευσή τους για το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις αρνούνταν τα σαφή βήματα που δόθηκαν στους παγκόσμιους ηγέτες τον περασμένο Σεπτέμβριο για:
-Εγγύηση της ελεύθερης και ασφαλούς μετακίνησης των εργαζομένων στις μεταφορές,
-Προτεραιότητα στους εργαζόμενους των μεταφορών στον εμβολιασμό τους σε αναγνωρισμένα από τον ΠΟΥ εμβόλια,
-Υιοθέτηση μόνιμων ταξιδιωτικών πρωτοκόλλων και υγείας που αναπτύχθηκαν από τη βιομηχανία για ναυτικούς, οδηγούς και πλήρωμα αεροπλάνων, όπως έχουν εγκριθεί από τον ΠΟΥ, τον ILO, τον ΙΜΟ και τον ICAO,
-Δημιουργία παγκοσμίως εναρμονισμένων, ψηφιακών, αμοιβαία αναγνωρισμένων πιστοποιητικών εμβολιασμού και διαδικασιών για την απόδειξη των διαπιστευτηρίων υγείας (συμπεριλαμβανομένης της κατάστασης εμβολιασμού και των αποτελεσμάτων κατά του COVID-19), τα οποία είναι υψίστης σημασίας για να διασφαλιστεί ότι οι εργαζόμενοι στις μεταφορές μπορούν να διασχίσουν διεθνή σύνορα,
-Αύξηση της παγκόσμιας προσφοράς εμβολίων με όλα τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας, προκειμένου να επιταχυνθεί η ανάκαμψη των κλάδων.
Εκπομπή «SOS» από παντού
Σε δηλώσεις του, ο Umberto de Pretto, γενικός γραμματέας της IRU, σχολίασε: «Για άλλη μια φορά, η ιστορία του COVID επαναλαμβάνεται με τις κυβερνήσεις να αλλάζουν μονομερώς εκατοντάδες κανόνες που επηρεάζουν τους εργαζόμενους στις διασυνοριακές μεταφορές μέσα σε λίγες ώρες.
Οι οδηγοί φορτηγών βρίσκονται και πάλι στη μέση και πληρώνουν το βαρύ τίμημα κάνοντας απλώς τη δουλειά τους για να διατηρήσουν τη λειτουργία των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων. Αυτοί, και όλοι εμείς που βασιζόμαστε στις υπηρεσίες τους, αξίζουμε πολύ καλύτερα».
Αντίστοιχα, ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA, δήλωσε: «Μετά από σχεδόν δύο χρόνια αντιμετώπισης του COVID-19, θα έπρεπε να είχαμε προχωρήσει πέρα από αυτές τις σπασμωδικές, ασυντόνιστες απαντήσεις. Οι αξιωματούχοι δημόσιας υγείας μας λένε ότι θα έπρεπε να περιμένουμε ότι θα εμφανιστούν παραλλαγές. Και μέχρι να εντοπιστούν, η εμπειρία δείχνει ότι είναι ήδη παρούσες σε όλο τον κόσμο.
Οι περιορισμοί στα σύνορα εμποδίζουν τα πληρώματα να κάνουν τη δουλειά τους, ενώ θα προκαλέσουν σοβαρή ζημιά στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες που εξακολουθούν να ανακάμπτουν και στις τοπικές οικονομίες».
Από την πλευρά του, ο Guy Platten, γενικός γραμματέας της ICS, ανέφερε: «Αυτή είναι μια μέρα άγνοιας για τον κλάδο των μεταφορών. Υπάρχει πραγματικός και εύλογος φόβος ότι εάν δεν αναληφθεί συντονισμένη δράση από τους παγκόσμιους ηγέτες, θα δούμε μια επιστροφή στην κορύφωση της κρίσης του 2020, όπου περισσότεροι από 400.000 ναυτικοί επηρεάστηκαν από αδικαιολόγητα σκληρούς ταξιδιωτικούς περιορισμούς.
Οι εργαζόμενοι στις μεταφορές εργάστηκαν ακούραστα τα δύο τελευταία χρόνια καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας για να διατηρήσουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα σε κίνηση και βρίσκονται σε οριακό σημείο.
Ο Δεκέμβριος είναι παραδοσιακά μια πολυάσχολη περίοδος για τους ναυτικούς που επιστρέφουν στα σπίτια τους, στις οικογένειές τους και οι κυβερνήσεις τους οφείλουν την ευκαιρία να περάσουν αυτόν τον χρόνο με τα αγαπημένα τους πρόσωπα».
Τέλος, ο Stephen Cotton, γενικός γραμματέας του ITF, είπε: «Οι ίδιες κυβερνήσεις που έχουν εμποδίσει την παγκόσμια πρόσβαση στα εμβόλια είναι τώρα οι πρώτες που κλείνουν τα σύνορά τους για να κρατήσουν έξω την παραλλαγή Omicron.
Αντί να επιδιώκουν μια παγκόσμια λύση σε αυτήν την πανδημία, οι αποφάσεις τους κινδυνεύουν περαιτέρω να καταποντίσουν την εφοδιαστική αλυσίδα. Δεν είναι μόνο ηθικά κατακριτέο, είναι και οικονομική αυτοκαταστροφή.
Χρειαζόμαστε καθολική πρόσβαση στα εμβόλια τώρα. Είναι επιτακτική ανάγκη για όλους μας να πούμε στις κυβερνήσεις να σταματήσουν να υποκύπτουν στις μεγάλες φαρμακοβιομηχανίες και να ανοίξουν το δρόμο ώστε κάθε χώρα να μπορεί να παράγει τα εμβόλια που χρειάζεται για να τερματιστεί αυτή η πανδημία».