Ξεκινούν οι εργασίες κατασκευής του νέου αεροδρομίου της Κρήτης (Καστέλλι), έπειτα από την σημερινή υπογραφή της σύμβασης δανειοδότησης της συμμετοχής του ελληνικού δημοσίου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) .
Του Φώτη Φωτεινού
H υπογραφή της σύμβασης έγινε από τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Andrew Mc Dowell
Το κατασκευαστικό κόστος του έργου ανέρχεται στα 520 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 180 εκατ. θα προέλθουν από το ελληνικό δημόσιο, το οποίο πέτυχε την εξασφάλιση 28ετούς δανείου από την ΕΤΕπ.
Το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί στο Καστέλι, 30 χλμ. από το Ηράκλειο, ενώ το υπάρχον θα παύσει να λειτουργεί μόλις τεθεί σε λειτουργία το νέο.
Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε ότι η χρηματοδότηση της κατασκευής του νέου αεροδρομίου συνδέεται με την αξιοποίηση του υπάρχοντος, του «Ν. Καζαντζάκης».Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, το σημερινό αεροδρόμιο του Ηρακλείου θα αξιοποιηθεί με τη μέθοδο των «Προτάσεων Καινοτομίας». Δηλαδή, το υπουργείο θα συγκεντρώσει τις προτάσεις ιδιωτών επενδυτών και θα επιλέξει την πλέον συμφέρουσα.
Περισσότερες ανακοινώσεις για το νέο και το υπάρχον αεροδρόμιο, αλλά και τον ΒΟΑΚ θα γίνουν από τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή και τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη στις αρχές Φεβρουαρίου στην Κρήτη.Ο υπουργός Οικονομικών και Διοικητής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε σχετικά: «Η σημερινή συμφωνία αποτελεί σημαντικό ορόσημο στην ιστορία της αεροπορίας στην Ελλάδα, καθώς θα επιτρέψει την πλήρη αξιοποίηση του τουριστικού δυναμικού της ωραίας Κρήτης. Είμαι ευτυχής που η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στηρίζει το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις απασχόλησης κατά την κατασκευή του και τη λειτουργία του και θα καλωσορίζει θερμά εκατομμύρια επισκεπτών της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, δήλωσε: «Σήμερα είμαστε πραγματικά χαρούμενοι γιατί ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο ξεκινάει. Το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, στην περιοχή του Καστελίου. Ένα έργο πολύ σημαντικό για ολόκληρη την Κρήτη, αλλά και συνολικά για τον τουρισμό μας. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αποτελεί σταθερό σύμμαχο μας όχι μόνο σήμερα, αλλά και σε άλλες σημαντικές περιπτώσεις: στην κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε όλη τη χώρα, αλλά και σε ένα πρόγραμμα καίριων δράσεων για την οδική ασφάλεια. Η συνεργασία μας είναι εξαιρετική και η συνεισφορά της πραγματικά πολύτιμη.
Ο Andrew McDowell, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, δήλωσε: «Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αναγνωρίζει τη σημασία των νέων επενδύσεων για την αύξηση της δυναμικότητας εξυπηρέτησης επιβατών, την ενίσχυση της ασφάλειας και τη στήριξη της ανάπτυξης του τουριστικού τομέα στην Ελλάδα. Το δάνειο ύψους 180 εκατ. ευρώ που χορηγεί η ΕΤΕπ θα επιτρέψει να ξεκινήσει τελικά η κατασκευή του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου, ύστερα από χρόνια προγραμματισμού και καθυστερήσεων. Η ΕΤΕπ χαιρετίζει τη δέσμευση που έχει αναληφθεί για ανάπλαση της περιοχής του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου, από την οποία θα προκύψουν οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη. Αυτή η ανάπλαση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όρων του δανείου μας».Τα χαρακτηριστικά του νέου αεροδρομίου
Το νέο αεροδρόμιο, την κατασκευή και το management του οποίου θα αναλάβει η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την GMR, πρόκειται να αντικαταστήσει το υπάρχον αεροδρόμιο στο Ηράκλειο, το «Νίκος Καζαντζάκης», το οποίο έχει ξεπεράσει τη χωρητικότητά του.
Το «Νίκος Καζαντζάκης» είναι το 2ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας, καθώς διακίνησε πέρσι σχεδόν 8 εκατ. επιβάτες.
Ο αριθμός αυτός είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που αναμενόταν όταν κατασκευάστηκε το αεροδρόμιο και από τον αριθμό επιβατών που μπορούν να εξυπηρετηθούν επαρκώς σήμερα.
Το νέο αεροδρόμιο θα έχει αυξημένη λειτουργική δυναμικότητα και θα προσφέρει στους επιβάτες μεγαλύτερη άνεση και βελτιωμένες υπηρεσίες.
Η κατασκευή του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου αναμένεται να διαρκέσει μία 5ετία. Το έργο θα περιλαμβάνει έναν αυτοκινητόδρομο μήκους 18 χλμ. και οδούς πρόσβασης μήκους 6 χλμ.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου αεροδρομίου είναι τα ακόλουθα:
-1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200m κατηγορίας κατά ICAO 4E,
-1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους,
-8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο,
-2 συνδετήριοι τροχόδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου,
-Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (APRON) συνολικής επιφάνειας 400 στρ.,
-27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C και 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E,
-1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000 m2, εκ των οποίων τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και
-1.100m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι,
-11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου,
-Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου,
-Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία),
-Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας,
-Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους,
-Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400 στρ.