Τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021 δημοσίευσε χθες ο όμιλος της AEGEAN, με κύριο χαρακτηριστικό την άνοδο του κύκλου εργασιών κατά 63% και τη συρρίκνωση των ζημιών προ φόρων από τα 296,8 εκατ. ευρώ, στα 72,5 εκατ. ευρώ.
Σε σχέση με το 2019, ο όμιλος σημείωσε το 51% του συνολικού κύκλου εργασιών και το 48% της κίνησης των επιβατών.
Αντίστοιχα, ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 66%, 19 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα σε σχέση με το 2019.
Οι εκτιμήσεις και ο προγραμματισμός του 2022
Για το 2022, ο όμιλος προγραμματίζει τη σταδιακή αύξηση της χωρητικότητας από τα τέλη Μαρτίου και για την καλοκαιρινή περίοδο, με δυναμική διαχείριση του δικτύου, ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς.
Ως προς τη στρατηγική κατεύθυνση του δικτύου, το μεγαλύτερο μέρος του στόλου (80%) θα επιχειρεί από τα αεροδρόμια της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και Λάρνακας, με το υπόλοιπο 20% της χωρητικότητας να επενδύεται στη δραστηριότητα της περιφέρειας.
Από τις αρχές του 2022 έως τα μέσα Μαρτίου, ο όμιλος προσέφερε 33% λιγότερες θέσεις σε σχέση με τα επίπεδα της προσφερόμενης χωρητικότητας του 2019, έχοντας προχωρήσει, όπως υπογραμμίζει, στις απαραίτητες προσαρμογές.
Η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε σε επίπεδα 49% χαμηλότερα σε σχέση με το 2019, με τη μέση πληρότητα να διαμορφώνεται στο 63%.
Το πτητικό έργο ήταν υψηλότερο σε σχέση με το 2021, οι χαμηλές πληρότητες όμως αναμένεται ότι θα επηρεάσουν τις οικονομικές επιδόσεις του πρώτου τριμήνου του 2022.
Ως προς τη στρατηγική κατεύθυνση του δικτύου, το μεγαλύτερο μέρος του στόλου (80%) θα επιχειρεί από τα αεροδρόμια της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και Λάρνακας, με το υπόλοιπο 20% της χωρητικότητας να επενδύεται στη δραστηριότητα της περιφέρειας
Όπως επισημαίνει η AEGEAN, παρά το πιο συγκρατημένο ξεκίνημα του έτους λόγω της μετάλλαξης Όμικρον, οι προοπτικές ανάκαμψης της ζήτησης, κυρίως κατά την καλοκαιρινή περίοδο, στις αρχές του 2022 διαφαίνονταν θετικές.
Είναι γεγονός άλλωστε, ότι τόσο η δραστηριότητα όσο και τα αποτελέσματα του ομίλου, το τρίτο και σημαντικότερο τρίμηνο του έτους 2021, ανέκαμψαν σημαντικά, δημιουργώντας θετική δυναμική και για την επόμενη χρονιά.
Ανοδική τάση στις προ-κρατήσεις
Η δυναμική αυτή υποστηρίζεται και από την θετική πορεία του τουρισμού στην χώρα. Η Ελλάδα ήταν από τις χώρες που επικράτησαν το 2021 στον τουριστικό χάρτη, ισχυροποιώντας περαιτέρω τη θέση της τόσο στην Ευρώπη όσο και παγκοσμίως.
Συνεπώς, παρόλο που και το 2022 ο κλάδος αναμένεται να λειτουργήσει για άλλο ένα έτος υπό συνθήκες πανδημίας, ελλείψει επιπλέον αρνητικών εξωγενών παραγόντων, η διοίκηση εκτιμά ότι οι συνθήκες ζήτησης την καλοκαιρινή περίοδο δύναται να συνεχίσουν να ακολουθούν την πορεία ανάκαμψης που ξεκίνησε το 2021.
Η προαναφερθείσα εκτίμηση βασίζεται και στην ανοδική τάση των προ-κρατήσεων που καταγράφει ο όμιλος από τις αρχές του έτους.
Από την άλλη μεριά, καθώς η Ελλάδα παρουσιάζει υψηλότερες προοπτικές ανάκαμψης σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, είναι λογικό να αναμένεται και υψηλότερη επένδυση χωρητικότητας από ανταγωνιστικούς αερομεταφορείς.
Αναφορικά με τις τρέχουσες εξελίξεις που προέκυψαν με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, είναι προφανές ότι τόσο η αεροπορική όσο και η τουριστική δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες σε μείζονες αλλαγές γεωπολιτικών και οικονομικών συνθηκών.
Οι άμεσες και προφανείς επιπτώσεις αφορούν στην απώλεια της αεροπορικής κίνησης από και προς τις εν λόγω αγορές, που όμως δεν θεωρούνται σημαντικές λόγω της μικρής σχετικά συνεισφοράς τους τόσο και για τον όμιλο (κάτω του 3% στην επιβατική κίνηση) όσο και για το σύνολο της αγοράς (2% των αφίξεων εξωτερικού στην χώρα).
Η Ελλάδα παρουσιάζει υψηλότερες προοπτικές ανάκαμψης σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, είναι λογικό να αναμένεται και υψηλότερη επένδυση χωρητικότητας από ανταγωνιστικούς αερομεταφορείς
Οι έμμεσες όμως δυνητικές επιπτώσεις ενδέχεται να περιλαμβάνουν την αρνητική ψυχολογία και την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών.
Στην παρούσα φάση είναι δύσκολη να γίνει αποτίμηση της κατάστασης και συγκεκριμένα να προβλεφθεί αν και κατά πόσο ενδέχεται να επηρεαστεί η διάθεση, αλλά και η αγοραστική δύναμη των ταξιδιωτών δεδομένης και της σημαντικής αύξησης του ενεργειακού κόστους και του πληθωρισμού.