Στις προοπτικές και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αερομεταφορές στην Ελλάδα αναφέρθηκαν σημαντικοί εκπρόσωποι της Πολιτείας και της Αγοράς, στο 7ο European Aviation Conference, που διεξήχθη στην Αθήνα.
Οι ομιλητές στάθηκαν στην άνοδο της επιβατικής κίνησης που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στα ελληνικά αεροδρόμια και στον εκσυγχρονισμό των υποδομών, υπογραμμίζοντας – ωστόσο – ότι αρκετά από τα ελληνικά αεροδρόμια χαρακτηρίζονται από έντονη εποχικότητα και εξάρτηση από τους επιβάτες εξωτερικού.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ειδικότερα, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Θάνος Βούρδας αναφέρθηκε στο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών της Ελλάδας, σημειώνοντας ότι οΔιεθνής Αερολιμένας Αθηνών και ο αερολιμένας Θεσσαλονίκης οφείλουν να αποτελέσουν σημαντικές συνιστώσες στο διεθνές αεροπορικό δίκτυο.
Σύμφωνα με τον κ. Βούρδα, χρειάζεται να δοθεί έμφαση στην προσέλκυση νέων αγορών, κυρίως των αεροπορικών γραμμών προς την Ασία, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση της υποδομής των ηπειρωτικών και νησιωτικών αεροδρομίων, προκειμένου να συμβάλουν στην ανάπτυξη του τουρισμού στις αντίστοιχες περιοχές και στην αύξηση της μεταφορικής ικανότητας του ελληνικού εναέριου χώρου, ώστε να μειωθούν οι καθυστερήσεις.
Από την πλευρά του, ο διοικητής ΥΠΑ Κωνσταντίνος Λιντζεράκος αναφέρθηκε στη σημασία του διαχωρισμού της ΥΠΑ και της ΑΠΑ και στην μετεγκατάσταση της ΥΠΑ, σημειώνοντας ότι «μια υπηρεσία με 50.000 τ.μ. και σε περίοδο πλήρους λειτουργίας, μεταφέρθηκε εντός 1,5 μήνα».
Στη συνέχεια, σημείωσε ότι, το 2015, ενώ η επιβατική κίνηση των ελληνικών αεροδρομίων ήταν στα 35 εκατ., εφέτος εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 60 εκατ., ανατρέποντας κάθε σχετική πρόβλεψη.
Αντιστοίχως, ο πρόεδρος του «Ελ. Βενιζέλος» Δημήτρης Δημητρίου υπογράμμισε ότι τα ελληνικά αεροδρόμια διάγουν αναπτυξιακή πορεία τα τελευταία 5 χρόνια, η οποία – ωστόσο – αναμένεται να επιβραδυνθεί στα επόμενα χρόνια.
Στη συνέχεια, τόνισε ότι και ο αεροπορικός κλάδος της Ελλάδας είναι ευμετάβλητος σε γεωπολιτικές αλλαγές / ανακατατάξεις, προσθέτοντας ότι είναι διαφορετικό το ρυθμιστικό περιβάλλον των αερομεταφορών στην Ελλάδα και την ΕΕ, σε αντίθεση με χώρες εκτός ΕΕ, κάτι το οποίο επιδρά σημαντικά σε αερομεταφορείς και αεροδρόμια.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Airlines, Δημήτρης Γερογιάννης σημείωσε ότι, τα τελευταία χρόνια, συντελέστηκαν σημαντικές διαθρωτικές αλλαγές στον εγχώριο αεροπορικό κλάδο, σε συνδυασμό με τις αυξημένες τουριστικές ροές.
«Έγιναν επενδύσεις υψηλού επιπέδου στον τουρισμό. Σημειώθηκαν ρυθμιστικές βελτιώσεις στο πλαίσιο λειτουργίας της ΥΠΑ, ο ρόλος της ελληνικής Πολιτικής Αεροπορίας βρίσκεται σε σταθερή πορεία βελτίωσης τα τελευταία 3-4 χρόνια, κάνοντας το έργο των αερομεταφορέων ευκολότερο», τόνισε ο κ. Γερογιάννης, εκφράζοντας την αισιοδοξία του ότι η σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας και η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών θα οδηγήσουν σε αύξηση του τουριστικού ρεύματος, σημειώνοντας ότι το 80% των εσόδων της Aegean προέρχεται από το δίκτυο εξωτερικού.
Από την πλευρά της, η γενική διευθύντρια του ομίλου Aviapers (Sky Express/SkyServ/Swissport) Βασιλική Χριστίδη αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην αναπτυξιακή πορεία της Sky Express, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα εκμεταλλεύτηκε την αστάθεια γειτονικών χωρών για την αύξηση του τουριστικού προϊόντος.
«Παρακολουθούμε τις επενδύσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια και στο αεροδρόμιο του Καστελίου και πιστεύουμε ότι αυτές θα δημιουργήσουν περισσότερες ευκαιρίες για τους Έλληνες, τους επισκέπτες του εξωτερικού, αλλά και επιπλέον αεροπορικά δρομολόγια.
Ας μην ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα διαθέτουμε 39 εμπορικά αεροδρόμια, οπότε πρέπει να δημιουργήσουμε και να αναπτύξουμε 39 προορισμούς που είναι μακριά ο ένας απ’ τον άλλο.
Η προσοχή μας πρέπει να στραφεί και στην επέκταση του τουριστικού ρεύματος και τον χειμώνα, καθώς ο τουρισμός στην Ελλάδα καταγράφει έντονη εποχικότητα», επισήμανε.
Αντίστοιχα, ο διευθύνων σύμβουλος της Goldair Handling Δημήτρης Παπαμιχαήλ, αφού έκανε μια σύντομη αναδρομή της απελευθέρωσης της εγχώριας αγοράς επίγειας εξυπηρέτησης, αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες του κλάδου κυρίως από την εποχικότητα των περιφερειακών αεροδρομίων και την εξάρτηση από το πρόγραμμα δρομολογίων των αεροπορικών εταιρειών.
«Έχουμε παρουσία 12 μήνες το χρόνο σε περιφερειακά αεροδρόμια με έντονη εποχικότητα, κάτι το οποίο επιφέρει σημαντικό λειτουργικό κόστος», υπογράμμισε ο κ. Παπαμιχαήλ.
Τέλος, ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece Αλεξάντερ Τσινέλ τόνισε ότι «διαχειριζόμαστε 10 φορές μεγαλύτερο αριθμό επιβατών την καλοκαιρινή περίοδο, σε σχέση με τους χειμερινούς μήνες. Οπότε πρέπει να δημιουργήσουμε χωρητικότητα που θα είναι ικανή να διαχειρίζεται την ένταση των καλοκαιρινών μηνών», υπογραμμίζοντας ότι στο 9μηνο του 2018 η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 8,9%, φτάνοντας τους 25,9 εκατ. επιβάτες, έναντι 23,8 εκατ. ένα χρόνο νωρίτερα.
Στο επίπεδο των εσωτερικών πτήσεων, κατά το εξεταζόμενο διάστημα, η άνοδος άγγιξε το 0,1% στους 5,45 εκατ. επιβάτες, έναντι 5,44 εκατ. ένα χρόνο νωρίτερα, ενώ σε επίπεδο διεθνών πτήσεων η άνοδος ανήλθε στο 11,5%, με 20,49 εκατ. επιβάτες εφέτος, έναντι 18,37 εκατ. το 2017.
«Οι προκλήσεις για τους διαχειριστές αεροδρομίων είναι τρεις. Πρώτον, η γεωπολιτική κατάσταση που σχετίζεται με το Brexit και τη διακίνηση επιβατών εντός της Ζώνης Σένγκεν. Δεύτερον, ο αυξημένος προστατευτισμός και τρίτον, η ενοποίηση των αεροπορικών εταιρειών και κατά πόσο αυτές θα επηρεάσουν τον κλάδο», συμπλήρωσε ο κ. Τσινέλ, διαβλέποντας θετικές τις προοπτικές για τον ελληνικό κλάδο των αερομεταφορών.