Ακόμα μια σημαντική διεθνής αναγνώριση για τις περιβαλλοντικές προσπάθειες του αεροδρομίου της Αθήνας, στο πλαίσιο του εθελοντικού προγράμματος για τη Διαχείριση & Μείωση των Εκπομπών Άνθρακα Αεροδρομίων (Airport Carbon Accreditation) του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI Europe).
Συγκεκριμένα, μετά τα στάδια «Χαρτογράφηση» (2009), «Μείωση» (2011), «Βελτιστοποίηση» (2014) και «Ουδέτερο Ισοζύγιο Άνθρακα» (2016), ο ΔΑΑ πιστοποιήθηκε στο τελευταίο και πιο απαιτητικό στάδιο «Μετάβαση» (Transition) του προγράμματος, στο σχεδιασμό του οποίου υπήρξε πρωτοστάτης και υποστηρίζει ενεργά από την έναρξή του και μέχρι σήμερα.
Τα κριτήρια της πιστοποίησης
Η σημαντική αυτή πιστοποίηση είναι το αποτέλεσμα μιας σειράς ενεργειών:
- Τη δέσμευση για το μηδενισμό των εκπομπών άνθρακα της Εταιρείας Αεροδρομίου, σε συμφωνία με τον στόχο η αύξηση της θερμοκρασίας να μην υπερβαίνει τον 1,5°C που έχει θέσει η διεθνής κοινότητα.
- Τον υπολογισμό εκπομπών από ακόμη περισσότερες πηγές, όπως φθοριούχα αέρια που χρησιμοποιούνται στις εγκαταστάσεις κλιματισμού του ΔΑΑ, μηχανήματα στα κατασκευαστικά έργα, υλικά αποπαγοποίησης, κ.ά.
- Τη σύνταξη σχεδίου δράσης σε συνεργασία με τα Τρίτα Μέρη με στόχους και μέτρα μείωσης των εκπομπών τους.
Μετά από μία μακροχρόνια προσπάθεια να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας από τις εγκαταστάσεις του, που περιλαμβάνει σειρά παρεμβάσεων στον τρόπο λειτουργίας του αλλά και επενδύσεις σε νέο και λιγότερο ενεργοβόρο εξοπλισμό, ο ΔΑΑ έχει καταφέρει να μειώσει δραματικά το δικό του αποτύπωμα άνθρακα κατά 60% από το 2005 έως το 2022.
Στο στάδιο της «Μετάβασης», ο ΔΑΑ προχώρησε ένα ακόμα βήμα δεσμευόμενος σε μηδενικές εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2025. Η δέσμευση αυτή συνάδει με τη δέσμευση του ΔΑΑ για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα μέχρι το 2025, μέσω του οδικού χάρτη, το «Route 2025».
Στο πλαίσιο του Route 2025, ο ΔΑΑ στοχεύει επίσης να γίνει ο πρώτος διαχειριστής αεροδρομίων που θα καλύψει το 100% των αναγκών του σε ηλεκτρική ενέργεια με ιδιοπαραγωγή από ΑΠΕ.
Ήδη, από το Μάρτιο 2023, προστέθηκε στην ήδη λειτουργούσα μονάδα παραγωγής ενέργειας από φ/β των 8 MWp, ο νέος φ/β σταθμός ισχύος 16 MWp (πρώτη φάση του Route 2025) για ιδιοκατανάλωση, ο οποίος εκτείνεται σε μια έκταση 210.000 τ.μ.
Η παραγωγή του φωτοβολταϊκού σταθμού της πρώτης φάσης αντιστοιχεί στο 45% των αναγκών της ηλεκτρικής κατανάλωσης της εταιρείας αεροδρομίου, μειώνοντας ανάλογα και τις έμμεσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Με την ολοκλήρωση της επόμενης φάσης έως το 2025 θα εξασφαλισθεί η παραγωγή του 100% των αναγκών του ΔΑΑ σε ηλεκτρική ενέργεια για την επόμενη 20ετία.
Επιπλέον, ο ΔΑΑ προχωρά στη σταδιακή αντικατάσταση μέρους του στόλου οχημάτων του με ηλεκτρικά οχήματα, καθώς επίσης μελετά τη χρήση βιοκαυσίμου στα βαριά οχήματα και στον εξοπλισμό.
Τέλος, εξετάζεται η αντικατάσταση του φυσικού αερίου για τη θέρμανση, καθώς και για την παραγωγή ζεστού νερού καθημερινής χρήσης, με εναλλακτικές λύσεις θέρμανσης οι οποίες δεν προκαλούν εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Με την πιστοποίησή του στο στάδιο της «Μετάβασης», ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατατάσσεται σε ένα από τα κορυφαία αεροδρόμια διεθνώς, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά έμπρακτα τη δέσμευσή του στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής. Η πιστοποίησή ισχύει έως το 2026.
Παράλληλα με το σημαντικό του ρόλο ως μοχλού οικονομικής ανάπτυξης, ο ΔΑΑ επιτυγχάνει τη θεαματική μείωση του οικολογικού αποτυπώματός του, επιδιώκοντας και επιτυγχάνοντας παράλληλα την περιβαλλοντική σύμπραξη του συνόλου των φορέων που δραστηριοποιούνται στην αεροδρομιακή κοινότητα.
- Σημειώνεται ότι στο στάδιο της μετάβασης, μαζί με το αεροδρόμιο της Αθήνας, βρίσκονται αεροδρόμια όπως του Λονδίνου (Χίθροου), του Άμστερνταμ (Σκίπολ) και του Ντάλας (Ντάλας Φορτ Γουόρθ).