Κάλεσμα στις κυβερνήσεις απηύθυνε η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), ζητώντας τες να υιοθετήσουν πρόσθετα μέτρα τόνωσης της αγοράς, ώστε η αεροπορική βιομηχανία να διατηρηθεί οικονομικά βιώσιμη.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως σημειώνει η Ένωση, τέτοιου είδους μέτρα «θα ενθάρρυναν τα ταξίδια, ενώ τα συστηματικά πρωτόκολλα στα τεστ κατά του Covid-19 θα επέτρεπαν το ασφαλές άνοιγμα των συνόρων».
Ειδικότερα,
-Από την έναρξη της πανδημίας, οι κυβερνήσεις έχουν βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να επιβιώσουν με περίπου 173 δισ. δολ. υπό διάφορες μορφές οικονομικής στήριξης.
-Θα χρειαστεί περισσότερη υποστήριξη με τη μορφή οικονομικών κινήτρων. Πολλά από τα πακέτα υποστήριξης εξαντλούνται, αλλά οι απώλειες του κλάδου συνεχίζουν να αυξάνονται.
Οι απώλειες των αεροπορικών προβλέπεται τώρα να φτάσουν τα 118 δισ. δολ. ε φέτος και σχεδόν 39 δισ. δολ. το 2021. Ο κλάδος αναμένεται να συνεχίσει να «χάνει χρήματα» με ρυθμό σχεδόν 7 δισ. δολ. μηνιαίως κατά το α’ εξάμηνο του 2021.
-Η οικονομική στήριξη πρέπει να έρχεται με τρόπους που δεν αυξάνουν περαιτέρω το χρέος, το οποίο έχει αυξηθεί κατά 51,4% στην κρίση, φτάνοντας τα 651 δισ. δολ. Εκτιμάται μάλιστα ότι, τα συνολικά έσοδα του κλάδου το 2021 αναμένεται να είναι 459 δισ. δολ.
Σύμφωνα με τον Alexandre de Juniac, διευθύνοντα σύμβουλο της IATA, «θα χρειαστούν οικονομικά βιώσιμες αεροπορικές εταιρείες για να οδηγήσουν στην οικονομική ανάκαμψη μετά την κρίση του COVID-19. Η κυβερνητική υποστήριξη, ύψους 173 δισ. δολ., βοήθησε πολλούς να επιβιώσουν.
Με την προοπτική το άνοιγμα των συνόρων με ασφάλεια και την αναβίωση των ταξιδιών με τεστ κατά του κορωνοϊού, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να προσθέσουν μέτρα που θα ενθαρρύνουν τη ζήτηση.
Τέτοιες στοχευμένες πρωτοβουλίες θα βοηθήσουν στη δημιουργία εσόδων, θα αποφύγουν την άνοδο χρέους των αεροπορικών και θα δημιουργήσουν αμέσως οικονομική δραστηριότητα σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας».
Μάλιστα, η IATA εντόπισε πέντε ενδεδειγμένους τρόπους, με τους οποίους οι κυβερνήσεις μπορούν να βοηθήσουν στην τόνωση της αεροπορικής αγοράς, αποφεύγοντας παράλληλα να προσθέσουν περισσότερο χρέος στους ισολογισμούς των αεροπορικών εταιρειών.
Πρόκειται για τους ακόλουθους:
-Οι προσωρινές αποποιήσεις ή αναστολές κρατικών χρεώσεων, φόρων και τελών σε αεροπορικές εταιρείες και επιβάτες θα μειώσουν το κόστος πτήσης, καθώς και το κόστος ταξιδιού για τους επιβάτες.
-Επιδοτήσεις δρομολογίων για πτήσεις προς τοπικούς/περιφερειακούς προορισμούς για την υποστήριξη της συνδεσιμότητας για αγροτικών κοινοτήτων και επιχειρήσεων.
-Οικονομικά κίνητρα, υπό τη μορφή αποζημιώσεων για πτήσεις ή αεροπορικές θέσεις, που θα υποστηρίξουν τις αεροπορικές εταιρείες ενώσω ο συντελεστής φόρτωσης (load factor) ή οι αποδόσεις είναι πολύ χαμηλές
-Εκ των προτέρων αγορές εισιτηρίων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι κυβερνήσεις για μελλοντικά ταξίδια ή για διανομή στο ταξιδιωτικό κοινό με τη μορφή κουπονιών για την υποστήριξη των ταξιδιών και του τουρισμού.
-Επιδοτήσεις ταξιδιών με τη μορφή κουπονιών σε επιβάτες ή ως ποσοστό επιστροφής χρημάτων στο συνολικό κόστος του ταξιδιού.
Όπως τονίζει η IATA, ο αεροπορικός κλάδος υποστηρίζει πάνω από 87 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και συνεισφέρει σχεδόν 3,5 τρισ. δολ. του ΑΕΠ παγκοσμίως.
Ωστόσο, 46 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και 1,8 τρισ. δολ. οικονομικής δραστηριότητας που στηρίζει ο κλάδος έχουν τεθεί σε σοβαρό κίνδυνο εξαιτίας της δραματικής πτώσης της ταξιδιωτικής ζήτησης.
Η δυνατότητα επανεκκίνησης των ταξιδιών με τη διεξαγωγή τεστ κατά του Covid-19 πρέπει να αποτελέσει ένα σημείο καμπής, σχολίασε η IATA.
«Η ισχυρή οικονομική ανάκαμψη χρειάζεται τους ανθρώπους να αρχίσουν να ταξιδεύουν ξανά. Κάθε εργασία στην αεροπορία υποστηρίζει 29 επιπλέον θέσεις εργασίας, αποδεικνύοντας τον ευρύ αντίκτυπο που θα έχει η επανένωση του κόσμου. Όταν οι άνθρωποι ταξιδεύουν, οι οικονομίες ευημερούν και μεγαλώνουν», κατέληξε ο de Juniac.