Στα κέρδη επέστρεψε το αεροδρόμιο της Αθήνας, με την αρωγή του… ελληνικού δημοσίου.
Κατόπιν σχετικής έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έπειτα από τη ψήφιση του νόμου 4810/2021, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έλαβε το 2021 αποζημίωση, ύψους 110,02 εκατ., καλύπτοντας λειτουργικές ζημίες που προκλήθηκαν από τις 23 Μαρτίου έως τις 30 Ιουνίου 2020.
Του Φώτη Φωτεινού
Σε συνδυασμό με την άνοδο της επιβατικής κίνησης, η οποία ανήλθε πέρσι στα 12,35 εκατ., βελτιωμένη κατά 52,8% σε σχέση με το 2020, το αεροδρόμιο της Αθήνας σημείωσε λειτουργικά έσοδα 382,2 εκατ. έναντι 186,2 εκατ. το 2020.
Μη υπολογίζοντας την επίπτωση από την αποζημίωση του ελληνικού δημοσίου, τα λειτουργικά έσοδα ανήλθαν στα 272,2 εκατ., μειωμένα κατά 46% έναντι του 2019, αλλά βελτιωμένα σε σύγκριση με το 2020 κατά 86 εκατ.
Με γνώμονα τα ανωτέρω, η εταιρεία εκμετάλλευσης και διαχείρισης του αεροδρομίου κατάφερε να επιστρέψει σε κερδοφορία.
Έτσι, τα κέρδη προ φόρων από τις επιχειρηματικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 56,3 εκατ. και, αφού προστεθούν τα 110,02 εκατ. της αποζημίωσης του ελληνικού δημοσίου, τότε τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 166,3 εκατ. και τα καθαρά κέρδη στα 158,8 εκατ. έναντι καθαρών ζημιών 41,9 εκατ. το 2020.
«Η εταιρεία αεροδρομίου κατάφερε να διασφαλίσει την επιχειρηματική συνέχεια και τη ρευστότητα κατά το ξέσπασμα της πανδημίας και – μόλις σε ένα χρόνο – εν μέσω ενός εξίσου δύσκολου 2021, επέστρεψε στην κερδοφορία, επιβεβαιώνοντας την ανθεκτικότητά της», αναφέρεται στην οικονομική έκθεση του 2021, με τη σημείωση ότι η ταμειακή θέση της εταιρείας έφθασε τα 381,6 εκατ. στο τέλος του 2021.
Η πορεία της επιβατικής κίνησης
Συνολικά, η επιβατική κίνηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το 2021 ανήλθε σε 12,35 εκατ., βελτιωμένη κατά 52,8% σε σχέση με το 2020, ωστόσο μειωμένη κατά 51,7% σε σχέση με το 2019, λόγω της πανδημικής κρίσης και των επιπτώσεών της στο αεροπορικό ταξίδι.
Σε σύγκριση με το 2020, οι επιβάτες εσωτερικού αυξήθηκαν κατά 52,8% και οι διεθνείς επιβάτες κατά 52,9%, αλλά υστέρησαν σε σχέση με το 2019 κατά 40,6% και 56,6% αντίστοιχα, επανεπιβεβαιώνοντας την αντίληψη του κλάδου πως οι εγχώριες αγορές αποδείχθηκαν πιο ανθεκτικές στις επιπτώσεις της πανδημίας σε σχέση με τις διεθνείς.
«Με την προϋπόθεση των ήπιων μέτρων για την πανδημία, χωρίς περαιτέρω απαγορεύσεις κυκλοφορίας (lockdown) ή άλλους σημαντικούς περιορισμούς, και, φυσικά, χωρίς περαιτέρω δραματική κλιμάκωση του πολέμου στην Ουκρανία, οι προσδοκίες για αύξηση της επιβατικής κίνησης είναι της τάξης του 35% – 40% υψηλότερα του 2021.
Αναπόφευκτα, στο ορατό μέλλον η ζήτηση εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να είναι χαμηλότερη από αυτή του 2019 και ως εκ τούτου χρειάζεται να αξιοποιήσουμε ανάλογα τους διαθέσιμους πόρους μας και να διασφαλίσουμε την οικονομική απόδοση και τη ρευστότητα», επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, στην οικονομική έκθεση του 2021.
Συνολικά, κατά τους οκτώ πρώτους μήνες του 2022, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου άγγιξε τα 14,7 εκατ. και παρέμεινε μειωμένη κατά 15,1% σε σύγκριση με το 2019.
Οι επιβάτες εσωτερικού παρέμειναν κάτω από τα επίπεδα του 2019 κατά 8,8%, ενώ οι διεθνείς επιβάτες κατά 17,9% αντίστοιχα.