Παραδόθηκε προς λειτουργία το ανακαινισμένο αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης, το οποίο προσφέρει, πλέον, μια νέα ταξιδιωτική εμπειρία στους κατοίκους και επισκέπτες της Κρήτης.
Η ανακαίνιση του αεροδρομίου ήταν επιτακτική, καθώς το αεροδρόμιο παρουσίαζε σημάδια κορεσμού, με αποτέλεσμα, ανά περιπτώσεις, καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
H ανακατασκευή, η επέκταση, αλλά και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών του αερολιμένα χρηματοδοτήθηκαν, εξολοκλήρου, από την εταιρεία Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών.
Η ανακαίνιση του αεροδρομίου περιλαμβάνει τη νέα αίθουσα αναχωρήσεων συνολικής επιφάνειας 2.895 m² στο ισόγειο και 585τ.μ στο στεγασμένο χώρο του υπογείου, η οποία διαθέτει έντεκα εξόδους αναχωρήσεων, εννιά στο ισόγειο και δύο στον όροφο. Σε όλες τις εξόδους τοποθετήθηκαν ανελκυστήρες.
Ανακαινίστηκαν οι παλαιοί χώροι των αναχωρήσεων 8.000 m² περίπου, όπου δημιουργήθηκαν νέα καταστήματα αφορολόγητων ειδών, μεγέθους 2.054 τμ.
Παράλληλα, δημιουργήθηκαν τέσσερις αίθουσες διακεκριμένων επιβατών, δύο στην Extra και δύο στην Intra Schengen περιοχή, ανακαινίστηκαν όλα τα καταστήματα εστίασης, τοποθετήθηκε νέο κλιματιστικό σύστημα στην καινούργια επέκταση, καθώς και νέα συστήματα πυροπροστασίας.
Επιπλέον, κατασκευάστηκαν, δύο συγκροτήματα τουαλετών ένα στην Intra και ένα στην Extra Schengen και ανακαινίστηκαν οι παλιές τουαλέτες των αναχωρήσεων, δημιουργήθηκαν νέοι χώροι για την αστυνομία και για την εταιρεία security ασφάλειας επιβατών.
Με το έργο αυτό, δεν εξασφαλίζεται μόνο ο εκσυγχρονισμός του κτιρίου του αερολιμένα, αλλά και ο εκσυγχρονισμός ολόκληρου του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, γεγονός που δίνει οριστική λύση στην εξυπηρέτηση της επιβατικής κίνησης, του μεγαλύτερου σε όγκο διακινούμενων επιβατών, αερολιμένα που βρίσκεται στη διαχείριση της ΥΠΑ και του ελληνικού δημοσίου.
Το 2018, υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετηθούν 8 εκατομμύρια επιβάτες, 4 εκατομμύρια αναχωρούντες και 4 εκατομμύρια αφικνούμενοι.
Με την ανακαίνιση του αερολιμένα μετεγκαταστάθηκαν οι εμπορικοί χώροι των καταστημάτων αφορολογήτων ειδών από τον πρώτο όροφο, στο ισόγειο του κτιρίου χωρίς να μεταβληθεί το συνολικό εμβαδόν τους.
Τα καταστήματα έχουν σχεδιαστεί στη βάση του walk through εμπορικού concept, εξασφαλίζοντας τη διέλευση των επιβατών μέσα από τα καταστήματα.
Πρόκειται για την πιο πρόσφατη ανακατασκευή καταστημάτων της εταιρείας Dufry A.G., μητρικής εταιρείας της Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών Α.Ε.
Η ομιλία του υπουργού Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη στην τελετή των εγκαινίων
Σεβασμιότατε, κύριε Αντιπρόεδρε της Κυβέρνησης, κύριε Περιφερειάρχα, κύριοι Δήμαρχοι, αγαπητοί Συνάδελφοι των κομμάτων και εκπρόσωποι των κομμάτων, κύριοι Βουλευτές, Εκπρόσωποι των παραγωγικών δυνάμεων της Κρήτης και των Εταιρειών που είναι στην οικογένεια του Τουρισμού, στην οικογένεια της Αεροπλοΐας και των Αεροδρομίων.
Όπως είναι γνωστό, η Κρήτη στο σύνολο της δεν είχε και δεν έχει τις απαραίτητες υποδομές για τους πολίτες της, για τις παραγωγικές δομές, για την πρωτογενή παραγωγή, τη μεταποίηση και τον Τουρισμό.
Είμαστε πραγματικά περήφανοι, πού ένα-ένα τα θέματα που εκκρεμούσαν για χρόνια λύνονται, υλοποιούνται, μπαίνουν σε διαδικασία υλοποίησης και άλλαξαν την εικόνα εγκατάλειψης του νησιού.
Μία από τις κρισιμότερες υποδομές με επιπτώσεις σε όλους τους τομείς της οικονομικής και της κοινωνικής ζωής του Ηρακλείου, της Κρήτης, αλλά και της χώρας, είναι το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» που παραδίδεται σήμερα, ανακαινισμένο, έπειτα από τη δωρεά των Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών.
Όλοι γνωρίζουν, οι πολίτες, οι εταιρείες, οι εργαζόμενοι, οι επισκέπτες, ότι ο κορεσμός του αεροδρομίου αλλά και η κατάσταση των κτιριακών υποδομών του αεροδρομίου, δεν τιμούσε ούτε τη χώρα, ούτε την Κρήτη.
Αξίζει τον κόπο να σας ενημερώσουμε για την εξέλιξη της κίνησης στο αεροδρόμιο, για να έχουμε όλοι τα αντίστοιχα στοιχεία. Το 2010 υπήρχαν 3.887.040 αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών. Το 2017 έχουν ανέλθει στις 7.484.490. Αντίστοιχη είναι και η αύξηση των κινήσεων των αεροσκαφών. Το 2010 ήταν στα 26.003 αεροσκάφη, το 2017 έφτασαν τα 54.587 αεροσκάφη.
Θα ήθελα λοιπόν να ευχαριστήσω τα ΚΑΕ, όλα τα στελέχη του και ιδιαίτερα τον Διευθύνοντα Σύμβουλο των Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών, τον κ. Γιώργο Βελέντζα για τρεις λόγους:
Ο πρώτος, είναι η προσπάθεια στήριξης των ελληνικών προϊόντων, δηλαδή η προσπάθεια που κάνει η χώρα να αποκτήσει παραγωγική δομή, να σταθεί στα δικά της πόδια και να στηριχθούν αυτές οι δομές. Η παραγωγή μας.
Το δεύτερο είναι για τη δωρεά που μας φέρνει την προσθήκη 3.000 τ.μ. και την ανακαίνιση 8.000 τ.μ. Μία άλλη εικόνα. Καταλαβαίνουμε όλοι τις ευεργετικές συνέπειες και για τη χώρα και για την Κρήτη.
Το τρίτο που είναι επίσης σημαντικό, είναι, ότι δείχνει το δρόμο στην υγιή επιχειρηματικότητα. Στη συνείδηση του καθένα μας, όταν ωφελούνται κάποιοι από τις δημόσιες υποδομές και ιδιαίτερα κάποιες εταιρείες, ότι αυτές πρέπει να εισφέρουν. Είναι ένα σήμα στις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις, στις εταιρείες του τουριστικού τομέα, ότι όταν κάποιοι κλάδοι ωφελούνται, πρέπει να εισφέρουν κιόλας στο κοινωνικό σύνολο.
Και θα ήθελα εδώ να πω, ότι είναι το δεύτερο αεροδρόμιο που υλοποιούνται οι αναγκαίες υποδομές του, από δωρεά. Το πρώτο είναι το αεροδρόμιο της Πάρου από την Ολυμπιακή Αεροπορία, είναι εδώ ο κ. Βασιλάκης. Το δεύτερο είναι το σημερινό, που είναι μία ακόμη μεγαλύτερη δωρεά και με ακόμη καλύτερη σημασία για την Κρήτη και τη χώρα.
Έχει λοιπόν τη δική του αξία να αναλογιστούμε γιατί τέτοιες διαδικασίες ή τέτοιες ενέργειες, δεν έγιναν τόσα χρόνια, δεν κινητοποιήθηκαν αυτές οι υγιείς παραγωγικές δυνάμεις της χώρας να βάλουν πλάτη στην προσπάθεια για να συμπληρωθούν οι αναγκαίες υποδομές.
Θα ήθελα επίσης να δώσω συγχαρητήρια στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αφού μέσα σε ένα χρόνο εγκαινίασε δύο αεροδρόμια με τη συνεργασία που είχε τόσο με τους δύο δωρητές, όσο και με τη συνεργασία που είχαν τα στελέχη της και για τα υπόλοιπα αεροδρόμια, το αεροδρόμιο των Χανίων και το αεροδρόμιο στη Σητεία πριν από 3 χρόνια, που εγκαινιάσαμε, μόλις είχαμε αναλάβει την κυβέρνηση και το είχε υλοποιήσει η προηγούμενη κυβέρνηση.
Να συγχαρούμε και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, τα στελέχη, τον Διοικητή, τον Αερολιμενάρχη μας, την ομάδα μηχανικών που συνεργάστηκε με τις κατασκευαστικές εταιρείες και τις κατασκευαστικές εταιρείες, που μπόρεσαν να κάνουν τόσο γρήγορα το έργο.
Να σας ενημερώσω, ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενέκρινε την προμελέτη τον Μάιο του 2017, τον Ιούλιο του 2017 ενέκρινε τη μελέτη εφαρμογής και σήμερα η επέκταση και ανακαίνιση του αεροδρομίου είναι έτοιμη. Είναι πραγματικά χρόνοι ρεκόρ και είναι πραγματικά και η συγκυρία τέτοια, που 4 αεροδρόμια μπόρεσαν μέσα σε τρία χρόνια να τεθούν στην υπηρεσία της χώρας.
Επομένως περιμένουμε να συνεχίσετε τις προσπάθειες, την ολοκλήρωση των κλιματιστικών συστημάτων που τρέχουνε, μιας που ρωτήσατε, των απαραίτητων εξοπλισμών για τις αποσκευές, των ιμάντων, που επίσης ολοκληρώνετε και βέβαια να βγάλετε μέσα στην εβδομάδα κύριε Διοικητά το διαγωνισμό για τους χώρους στάθμευσης, για τα 26 στρέμματα, για να ανασάνει το αεροδρόμιο και σε σχέση με τις μεταφορές και τις συνδέσεις του. Έχει γίνει ενοποίηση του χώρου αφίξεων. Και ακολουθούν και άλλα.
Φίλες και φίλοι,
Η Κρήτη μπορεί να έχει πλέον αεροδρόμιο για το οποίο δε ντρεπόμαστε πια. Ενα σύγχρονο αεροδρόμιο, το οποίο θα λειτουργήσει για αρκετά χρόνια μέχρι να υλοποιηθεί το Καστέλι. Εδώ θα ήθελα να βάλω μία άνω τελεία. Σεβόμαστε κάθε φωνή που έχει αντίθετη άποψη από μας, αρκεί να μην έχει άλλες σκοπιμότητες από πίσω. Οι κάτοικοι, οι πολίτες, που θα απαλλοτριωθούν οι περιουσίες τους στο Καστέλι, έχουν δίκιο. Πρέπει να πάρουν μεγαλύτερες αποζημιώσεις ιδιαίτερα όσοι ζουν από αυτές τις εκτάσεις, έχουν τις ελιές, την πρωτογενή τους παραγωγή.
Και εκεί είμαστε μαζί τους, να συνηγορήσουμε ώστε οι δικαστικές αποφάσεις, καθώς φαντάζομαι, ότι είναι και κοινός τόπος όλων των πολιτικών δυνάμεων να μην αποζημιωθούν μόνο για την έκταση, αλλά και για τη δραστηριότητα που έχουν.
Το αεροδρόμιο στο Καστέλι από τα στοιχεία που ακούσατε είναι μία Υποδομή που τη χρειαζόταν η Κρήτη. Δεν είναι ανάγκη να είναι κανείς ειδικός, συγκοινωνιολόγος ή ειδικός στα αεροδρόμια, για να καταλάβει, ότι η Κρήτη και το Ηράκλειο, χρειάζεται ένα πολύ μεγαλύτερο αεροδρόμιο. Είναι ένας διαγωνισμός που γίνεται στο πλαίσιο της νέας γενιάς των ΣΔΙΤ. Θα υπάρχει 2% από τον τζίρο του αεροδρομίου ανταποδοτικά στο Δήμο και στην Περιφέρεια της Κρήτης, με σεβασμό και στο περιβάλλον, στην ενεργειακή αναβάθμιση.
Πρέπει κατά τη γνώμη μου αυτά τα θετικά να αναδειχθούν. Εμείς, το έχουμε αποδείξει ότι δεν κάνουμε διακρίσεις αν οι Περιφερειάρχες ανήκουν στο ΣΥΡΙΖΑ ή αν ανήκουν σε άλλη παράταξη και αυτό μπορούν να σας το πουν και οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες σε όλη τη χώρα.
Επομένως, έχει τα πλεονεκτήματα που για πρώτη φορά υπάρχουν σε Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και θα προχωρήσει πάντα σε συνεργασία με τον Δήμο και την Περιφέρεια, για να έχουμε τα βέλτιστα οφέλη. Δεν είναι δημοτικό το αεροδρόμιο. Είναι ένα διεθνές αεροδρόμιο, που θα φιλοξενήσει το Ηράκλειο και θα αναπτύξει και την Κρήτη και τη χώρα.
Θα βρεθούμε λοιπόν σύντομα μαζί. Το Καστέλι έχει και δύο δρόμους. Δεν είναι μόνο το αεροδρόμιο. Τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ και με τη Νότια Κρήτη. Θα βρεθούμε λοιπόν πολύ σύντομα μαζί, γιατί τον Μάιο έχουμε πολλή δουλειά.
Το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου ξεκινάει η διαδικασία δημοπράτησης του ΒΟΑΚ, μετά από δεκαετίες. Άρα, οφείλουμε, αμέσως μετά, να ενημερώσουμε τους πολίτες για το πλήρες χρονοδιάγραμμα της διαγωνιστικής διαδικασίας, τις φάσεις, για την κάθε λεπτομέρεια. Οχι για κανένα άλλο λόγο, όχι μόνο γιατί το αισθανόμαστε υποχρέωση μας, αλλά γιατί δεν πρέπει να αφεθεί κανένα περιθώριο σε όσους για κάθε έργο και για κάθε δράση παραπληροφορούν τους πολίτες στην αρχή και στη συνέχεια, θέλουν να οικειοποιηθούν αυτές τις δουλειές.
Ο υπάρχων δρόμος, όπως και το αεροδρόμιο το ίδιο, είναι το ίδιο ακριβώς μοντέλο. Μέχρι να κατασκευαστούν, δε μπορούν να είναι στη σημερινή κατάντια. Δε μπορεί να θρηνούμε θύματα και δικών μας ανθρώπων και επισκεπτών κάθε βδομάδα. Ως το τέλος Μαΐου λοιπόν, θα γίνουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τους κόμβους. Δεν είναι δύο οι κόμβοι, είναι τρεις οι κόμβοι. Είναι και στα Χανιά ένας πρόσθετος.
Δυστυχώς, οι δομές που υπήρχαν για τα οδικά έργα στην Κρήτη, για να εξυπηρετούν άλλες σκοπιμότητες, δεν απέδιδαν. Και το λέω αυτό, γιατί οι κόμβοι δεν είχαν ωριμότητα προκειμένου να δημοπρατηθούν από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης. Τις πήρε το Υπουργείο, ωρίμασε τις ελλείψεις που υπήρχαν και τέλος Μαΐου θα είμαστε έτοιμοι για να δημοπρατήσουμε.
Επειδή στην αίθουσα είναι εκτός από τους Βουλευτές του νομού και ο Γιάννης Δραγασάκης, πού κατάγεται από την Ιεράπετρα και ακολουθεί και στην ομιλία, αλλά μας εποπτεύει κιόλας ως Αντιπρόεδρος, δε γίνεται να μη θυμηθούμε τα αρδευτικά έργα, που πρέπει να γίνουν στην Κρήτη. Αυτά που έχουμε δεσμευτεί τόσο για την Ιεράπετρα, όσο και για το Οροπέδιο, όσο και για τα φράγματα και τις άλλες υποδομές, τις αρδευτικές, αλλά και της ύδρευσης που πρέπει να ολοκληρωθούν.
Να ευχαριστήσω ξανά τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο ειδικά, τον Γιώργο Βελέντζα και όχι απλώς να τον παροτρύνω, να του πω να ετοιμάζεται και εκείνος και ο κ. Βασιλάκης και οι υπόλοιποι εκπρόσωποι των εταιρειών, -που δεν θα τη γλιτώσουν-, για την επόμενη δωρεά που πρέπει να κάνουν, για το επόμενο αεροδρόμιο της χώρας.